یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق در مراسم بازگشایی موزه ملی عراق در بغداد اعلام کرد: ما داعش را به خاطر هر قطره خونی که در عراق ریخته و هر اقدام جنایتکارانه‌ای که مرتکب شده و به دلیل تخریب تمدن عراق و میراث آن تحت پیگرد قرار می‌دهیم.

بازگشایی موزه ملی عراق ۱۲ سال پس از غارتگری

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی المسله، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در سخنانی در مراسم بازگشایی موزه بغداد پس از 12 سال از غارتگری آن در جریان حمله آمریکا به این کشور اعلام کرد: موزه ملی بغداد فقط حاصل تمدن عراق نیست بلکه میراثی برای تمام جهان و بشریت است و ما امروز در بغداد مفتخریم که میراث تمدنی عراق به جهان کتابت، صنعت، حرفه و علوم مختلف را آموخت.

العبادی پس از بازگشایی موزه بغداد که در دست بازسازی بود عنوان داشت: کسانی در موصل هستند که این شهر را اشغال کرده و خاک عراق را آلوده می‌کنند و می‌خواهند این میراث تمدنی رااز بین ببرند و تلاش می‌کنند با وحشی‌گری و بربریت انسان‌ها را نابود کرده و لبخند را از صورت کودکان و زنان بربایند. آنها زنان را در بازارهای بردگان فروخته‌اند و امروز در تلاشند تا میراث بشریت و میراث عراقی‌ها را نابود کنند.

وی تاکید کرد: ما تک تک داعشی‌ها را به خاطر هر قطره خونی که ریخته‌اند و به خاطر هر اقدام جنایتکارانه که علیه اقلیت‌ها و جمیع مردم مرتکب شده‌اند و نیز به دلیل تخریب تمدن عراق و میراث آن تعقیب خواهیم کرد.

وی همچنین تمام افراد و نهادها و طرف‌هایی را که با تروریست‌های داعش برای تخریب و قاچاق آثار باستانی عراق همکاری می‌کنند تهدید به مجازات کرد.

العبادی از کشورهای حامی صلح، شورای امنیت و سازمان ملل خواست تا به صورت جدی این جنایتکاران را تحت تعقیب قرار دهند چرا که دفاع از این آثار باستانی در چارچوب حکم بند هفتم منشور سازمان ملل قرار می‌گیرد و باید همگان به عراق در مقابله با این چریک‌های تروریستی کمک کنند.

موزه ملی بغداد 12 سال پس از غارتگری در دوره حمله آمریکا به این کشور بازگشایی شد و گفته می‌شود 15 هزار قطعه تاریخی از این موزه به غارت رفته است که از این تعداد 4300 قطعه بازگردانده شده است و مقامات عراق به دنبال 10 هزار قطعه دیگری هستند که در بازارها و عتیقه فروشی‌ها به فروش گذاشته می‌شود. همچنین مقام‌های عراقی می‌گویند بازگشایی این موزه پاسخی به تخریب موزه و آثار تاریخی شهر موصل است.

موزه بغداد قبل از غازتگری یکی از بزرگترین مجموعه‌های باستان شناسی جهان بود.

کد خبر 288643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha