سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

به موازات آغاز بزرگ‌ترین عملیات ارتش عراق برای آزادسازی شهر تکریت از دست گروه تروریستی داعش، بخش‌های مهمی از این شهر به‌دست ارتش افتاد تا بدین‌ترتیب مقدمه عملیات آزادسازی موصل بزرگ‌ترین شهر عراق نیز مهیا شود.

عراق

به گزارش شبكه خبري السومريه، كميسيون امنيتي دولت محلي استان صلاح‌الدين در شمال عراق با اشاره به آغاز اين عمليات گسترده، تأكيد كرد كه نيروهاي امنيتي توانسته‌اند ضمن محاصره شهر استراتژيك تكريت از 3محور، پيشروي خود به سمت مركز شهر را عملا آغاز كنند. خالد الخزرجي، رئيس اين كميسيون تأكيد كرد كه نيروهاي امنيتي مركب از ارتش، پليس، نيروهاي مردمي و افراد قبايل و عشاير از 3محور جنوب، شمال و غرب تكريت را محاصره كرده، در حال پيشروي به سمت مركز شهر هستند. خزرجي با پيش‌بيني اينكه شهر طي ساعاتي به‌دست ارتش خواهد افتاد، گفت: در اين عمليات، ائتلاف هوايي آمريكا هيچ نقش و مشاركتي ندارد و نيروي هوايي ارتش عراق عمليات را پشتيباني مي‌كند.

استيون وارن، سخنگوي پنتاگون هم اعلام كرد كه جنگنده‌هاي ائتلاف در اين عمليات هيچ نقشي ندارند. در همين حال، ‌خالد جسام، نايب‌رئيس كميسيون امنيتي استان صلاح‌الدين تأكيد كرد كه ارتش و نيروهاي مردمي نخستين شهر در شهرستان الدور را به كنترل خود درآورده و در يك كيلومتري مركز شهر قرار گرفته‌اند.

وي افزود: ارتش از محور شمالي تكريت 2كوي قادسيه و طين و منطقه البوعبيد و در محور جنوبي آكادمي پليس را از داعش بازپس گرفته و 3روستاي شرق تكريت را آزاد كرده است. ارتش عراق ديروز همچنين ميدان نفتي علاس در شرق تكريت را از دست گروه تروريستي داعش بازپس گرفت. عماد الزهيري فرمانده عمليات سامرا نيز با اشاره به عمليات آزادسازي تكريت گفت: تاكنون 200كيلومترمربع از اراضي شرق و شمال سامرا، شهر مجاور تكريت آزاد شده است. محمد ابراهيم، مدير اطلاع‌رساني پليس دولت مركزي عراق هم با اشاره به اينكه در اين عمليات براي نخستين بار از توپخانه سنگين عليه داعش استفاده شده، افزود: مساحت ميدان درگيري ارتش و داعش در اين استان، 5هزار كيلومترمربع است.

تكريت مركز استان صلاح‌الدين و زادگاه صدام حسين رئيس‌جمهور معدوم نظام سابق عراق است و درحالي‌كه در ساليان گذشته نيروهاي صدام با ورود به مناطق شيعي و سركوب اعتراضات آنان در جنوب، صدها نفر را كشتند، اكنون ورود صدها نفر از نيروهاي مردمي شيعه در كنار ارتش به زادگاه صدام مي‌تواند معاني فراواني را در اين‌باره به ذهن تداعي كند. اما در طرف مقابل، گروه تروريستي داعش براي آرام جلوه دادن اوضاع در تكريت اعلام كرد كه روند امور در شهر آرام است و بيمارستان مركزي تكريت در دست سربازان خلافت است و نيروهاي دشمن اساسا به سمت تكريت پيشروي نكرده‌اند.

با وجود اين، داعش ديروز 11نفر از فرماندهان خود را در پي عقب‌نشيني از درگيري‌هاي تكريت به سمت حويجه اعدام كرد. داعش اين افراد را در اردوگاه بكاره در شهر حويجه تيرباران كرد. شهر تكريت به‌علت واقع شدن در مسير حركت به سمت موصل مركز استان نينوا شهري راهبردي تلقي مي‌شود و به‌دست گرفتن كنترل آن روند آزادسازي موصل را تسهيل مي‌كند. ژنرال جيمز ماركس پيش‌بيني كرد كه عمليات آزادسازي تكريت، مقدمه و آزموني براي عملياتي گسترده‌تر به‌منظور آزادسازي شهر موصل باشد.

آيت الله علي سيستاني بر ضرورت وحدت ملت عراق براي شكست دادن گروه تروريستي داعش تأكيد كرد. مرجع عاليقدر شيعه در نجف اشرف، در ديدار با نيكولاي ملادينوف فرستاده سابق سازمان ملل به عراق، به عمليات گسترده ارتش براي آزادسازي شهر تكريت اشاره كرد و گفت:وحدت ملت عراق و پرهيز از هرگونه افراط گرايي در اين عمليات به منظور تسريع در روند شكست داعش امري بايسته و ضروري است.وي همچنين گفت: داعش به دنبال ايجاد حاكميتي تروريستي به جاي حاكميت قانوني است و تنها راه برخورد با آن وحدت و دمكراسي است.

کد خبر 288905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha