همشهری آنلاین: انتقاد مقامات صهیونیستی از قانون «یهودی کردن اراضی اشغالی» و تلاش نخست‌وزیر این رژیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام، به اختلافات در «کابینه ائتلافی» شدت بخشیده است.

اختلاف در کابینه رژیم صهیونیستی شدت گرفت؛ افزایش اعتراض ها به لایحه سرزمین

به گزارش خبرگزاری فارس، انتقاد مقامات ارشد رژیم صهیونیستی از قانون نژادپرستانه «دولت یهودی» و تلاش «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، برای برگزاری انتخابات زودهنگام به اختلافات شدید در کابینه ائتلافی دامن زده است.

کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی شنبه‌شب (8 آذرماه) گزارش داد، بنیامین نتانیاهو به منظور کاهش تنش در کابینه ائتلافی، تصمیم گرفته رای‌گیری درباره قانون «دولت یهودی» در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را به تعویق اندازد.

به دنبال انتشار این خبر، پایگاه خبری «عاروتص‌ شوع» گزارش داد، به‌رغم اینکه رای‌گیری درباره قانون «دولت یهودی» برای دومین بار به تعویق افتاده، مسئولان نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» شنبه شب گفتند، او در آستانه تصمیم‌گیری برای برگزاری انتخابات زودهنگام قرار دارد.

تصمیم برای انتخابات زودهنگام و تشدید اختلافات

به گفته آنها، تصمیم نتانیاهو درباره انتخابات زودهنگام به رای‌گیری درباره قانون «دولت یهودی» بستگی ندارد و او قصد دارد، در هر حال، با شرکای خود در کابینه ائتلافی، درباره این قانون به توافق برسد.

وابستگان نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین متذکر شدند، نتانیاهو احساس می‌کند تحت ائتلاف کنونی حمکرانی دشوار است و لازم است در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شود. نتانیاهو، خود نیز اخیرا در گفت‌وگو با معاونانش با بیان اینکه «نمی‌توان تحت شرایط کنونی حکمرانی کرد»، «یعیر لاپید» وزیر دارایی اسرائیل را به تلاش برای توطئه و تشکیل دولت جایگزین در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) متهم کرده است.

به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، لاپید نیز در سخنرانی خود در تل‌آویو اظهار داشت، نتانیاهو با پنج نفر از اعضا لیکود همکاری می‌کند؛ پنج نفری که رژیم صهیونیستی را کنترل می‌کنند، بر اعضا سایر احزاب تاثیر می‌گذارند و نتانیاهو را متقاعد می‌کنند بودجه را نپذیرد.

وی افزود: «همه مسائل از بودجه گرفته تا روابط دیپلماتیک اسرائیل، حس امنیت شهروندان و مسئله مسکن در هم پیچیده و نتانیاهو منتظر نشسته و به جای آن سرگرم کوچکترین مسائل سیاسی نظیر نظرسنجی و احیا سیاسی خود است». لاپید همچنین گفت، «من از انتخابات نمی‌ترسم، اما در حال حاضر به برگزاری انتخابات نیاز نداریم». او همچنین موضوع تلاش وی برای تشکیل ائتلاف جایگزین را رد کرد و آن را پوچ خواند.

پیش از این، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه لاپید در تلاش است تا ائتلافی بدون نتانیاهو ایجاد کند، منابع حزب لیکود (که ریاست آن با نتانیاهوست) جمعه به کانال 10 اسرائیل گفتند از مشاور قانونی کنست خواسته‌اند بررسی کند آیا لاپید برای برانداختن حکومت کنونی توطئه کرده است یا خیر.

حزب «یش‌آتید» (به ریاست لاپید) نیز به نوبه خود از مشاور قانونی کنست خواسته بررسی کند که آیا نتانیاهو با احزاب ارتدوکس برای تشکیل کابینه بعدی، به توافق رسیده است یا خیر و آیا این کار قانونی هست یا نه.

احتمال انحلال کابینه ائتلافی نتانیاهو

کانال 2 اسرائیل چهارشنبه گزارش داد، اگر نتانیاهو بتواند از احزاب ارتدوکس افراطی برای حمایت از ائتلاف جدید او بعد از انتخابات تضمین بگیرد، احتمالا در هفته‌‌های آینده کابینه را منحل می‌سازد. بر اساس این گزارش، نتانیاهو از احزاب شاس و حزب تورات متحده خواسته به حمایت از او برای تشکیل کابینه جدید، بعد از انتخابات متعهد شوند.

در واکنش به سخنان یعیر لاپید بود که «افیر آکونیس» معاون وزیر رژیم صهیونیستی، برگزاری انتخابات زودهنگام را اجتناب‌ناپذیر خواند و گفت: «لاپید متکبر و ریاکار است. اگر او نمی‌خواهد در کابینه خدمت کند، می‌تواند استعفا دهد».

بنا بر گزارش وبگاه خبری «عاروتص شوع»، وی ادامه داد، با حضور حزب «یش‌آتید» (به ریاست یعیر لاپید)، هیچ آینده‌ای برای کابینه وجود ندارد و انتقادات لاپید، نقص‌های وی را نمی‌پوشاند.

آکونیس با بیان مطالب فوق تاکید کرد، «روشن است در واقعیت سیاسی کنونی که در آن وزرای ارشد ائتلاف از داخل به کابینه حمله می‌کنند، انتخابات زودهنگام اجتناب‌ناپذیر است».

رئیس سابق شین‌بت: سیاست‌های نتانیاهو به جنگ یأجوج‌ومأجوج منتهی می‌شود

البته انتقاد از نتانیاهو به وزیر دارایی اسرائیل محدود نبود و «کارمی گیلون» رئیس سابق شین‌بت (آژانس امنیتی رژیم صهیونیستی) با انتقاد از «نتانیاهو» گفت: «عده‌ای آتش‌افروز بر اسرائیل حکومت می‌کنند».

وی تاکید کرد، قانون «دولت یهودی» کل جسم رژیم صهیونیستی را مانند سرطان از بین خواهد برد و ادامه سیاست رادیکال درباره مسجدالاقصی جنگ یاجوج و ماجوج را علیه مردم یهودی به راه می‌اندازد.

رهبر حزب کارگر اسرائیل: نخست‌وزیر بعد من هستم

در بحبوحه گمانه‌زنی درباره برگزاری انتخابات زودهنگام، نیز «آیزاک هرزوگ» رهبر حزب مخالف «کارگر» شنبه اظهار داشت که معتقد است او نخست وزیر بعدی رژیم صهیونیستی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری «عاروتص شوع»، هرزوگ به کانال 10 تلویزیون اسرائیل گفت: «امروز فکر می‌کنم روشن است که من جایگزین نتانیاهو هستم. معتقدم رهبر کابینه بعدی من خواهم بود».

لایحه شناسایی رژیم صهیونیستی به عنوان «دولت یهودی» با انتقاد شدید «زیپی لیونی» وزیر دادگستری، «یعییر لاپید» وزیر دارایی، نمایندگان احزاب مخالف، «ریوون ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی و «شیمون پرز» رئیس سابق رژیم صهیونیستی روبه‌رو شده است.

قانون غیردموکراتیک نامی دیگر برای قانون نژادپرستانه

منتقدان بدون استفاده از لفظ «نژادپرستانه»، بر این باورند این قانون برای اعراب سرزمین‌ اشغالی فلسطین و سایر اقلیت‌ها، غیردموکراتیک است. زیپی لیونی که از رقبای سرسخت نتانیاهوست، او را متهم کرده است که با حمایت از این لایحه در تلاش است ائتلاف را دچار اختلاف کند تا بتواند خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود.

اما نتانیاهو اصرار دارد این مسئله را پیش ببرد چراکه مدعی است این لایحه حقوق مساوی شهروندان سرزمین‌های اشغالی را تضمین می‌کند و ماهیت «دموکراتیک» و یهودی اسرائیل را برابر می‌سازد.

اما لیونی و لاپید گفته‌اند احتمالا بر سر این مسئله خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام می‌شوند. لیونی در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل گفته به اصول خود پایبند می‌ماند و اجازه نمی‌دهد این لایحه تصویب شود.

تظاهرات ساکنان سرزمین‎های اشغالی در اعتراض به لایحه سرزمین یهود

خبرگزاري مهر نيز گزارش داد: صدها نفر از ساکنان سرزمین های اشغالی شنبه شب در اعتراض به لایحه سرزمین یهود، در مقابل منزل نخست وزیر رژیم صهیونیستی دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جروزالم پست، مخالفت ها با لایحه مورد نظر "بنیامین نتانیاهو" در مورد سرزمین یهود، همچنان ادامه دارد بطوری که شب گذشته صدها نفر از معترضین در مقابل منزل نتانیاهو دست به تظاهرات زدند.

کابینه اسرائیل روز دوشنبه هفته گذشته به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم لایحه "دولت ملی مردم یهود" را تصویب کرد. گفته می‌شود که بحث‌ های شدیدی در کابینه اسرائیل بر سر این لایحه صورت گرفته است. برخی از سیاستمداران اسرائیلی این لایحه را مغایر با مفاد قانون اساسی این رژیم می‌دانند.

بر اساس این لایحه خصلت به اصطلاح کشور اسرائیل بر "یهودی بودن" آن استوار است. خبرگزاری فرانسه به نقل از محافل سیاسی اسرائیل گزارش داد که از ۱۴ وزیر شرکت‌کننده در نشست دولت، شش نفر آنان علیه این لایحه رای داده‌اند.

کد خبر 279652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha