همشهری آنلاین: نیویورک تایمز گزارش داد که اوباما در فرمان محرمانه‌ای حضور نیروهای نظامی این کشور در افغانستان را برای یک سال دیگر تمدید کرد. اوباما با انتقادهای بسیاری درباره‌ی سیاست "نرم" خود در قبال افغانستان مواجه بود.

نیروهای آمریکا در افغانستان

به گزارش دويچه وله، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، به شکل محرمانه فرمانی را امضا کرد که مدت حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را افزایش خواهد داد. قرار بود نیروهای آمریکایی در پایان سال جاری میلادی افغانستان را ترک کنند.

به گزارش روزنامه‌ی "نیویورک تایمز" این فرمان اوباما حضور نیروهای نظامی این کشور را برای دست‌کم يك سال دیگر تمدید کرد. به گزارش این روزنامه این تصمیم اوباما بعد از نشستی محرمانه با مشاوران ارشد امنیتی کاخ سفید اتخاذ شد.

باراک اوباما در ماه مه گذشته اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی سال آینده هیچ نقشی در درگیری‌ها و جنگ با گروه‌های تروریستی در افغانستان نخواهند داشت. رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود نیروهای اندکی که در افغانستان باقی خواهند ماند تنها به آموزش نظامی نیروهای افغان خواهند پرداخت.

به گزارش "نیویورک تایمز" در فرمان تازه‌ای که از سوی اوباما صادر شده نیروهای امریکایی همچنان در جنگ علیه طالبان حاضر شده و اجازه‌ی نبرد هوایی هم برای حمایت از جنگ نیروهای نظامی افغان با تروریست‌های طالبان خواهند داشت.

دستور تازه‌ی اوباما همچنین به نیروهای این کشور اجازه خواهد داد علیه افراد و گروه‌هایی که "منافع ملی آمریکا" را هدف گرفتند، وارد عملیات شوند.

هنوز مشخص نیست که آیا فرمان تازه تعداد نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را کاهش یا افزایش خواهد داد.

پیش از این پنتاگون نیز از رئیس‌جمهور خواسته بود تا به نیروهای نظامی آمریکا اجازه داده شود تا ماموریت خود را در افغانستان به "سرانجام" برسانند. باراک اوباما تاکنون بارها وعده داده است که جنگ در افغانستان را پایان بخشد.

در عین‌حال اشرف غنی احمد‌زی، رئیس‌جمهور تازه‌ی افغانستان تمایل بیشتری به ادامه‌ی حضور نیروهای آمریکایی در کشورش نشان می‌دهد. حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان مخالف ادامه‌ی حضور نظامی آمریکا بود.

با پیش‌روی نیروهای گروه تروریستی "دولت اسلامی" در منطقه، سیاست اوباما در قبال افغانستان با انتقادهای جدی‌تری از سوی سیاستمداران و نظامیان آمریکایی مواجه شد. بیشتر آن‌ها نیز خواهان ادامه‌ی حضور نیروهای آمریکا در افغانستان‌اند.

کد خبر 278746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha