همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در سفر به افغانستان با حامد کرزای، عبدالله عبدالله، اشرف غنی و نماینده سازمان ملل در کابل با هدف حل بن‌بست انتخاباتی این کشور گفت‌وگو کرد.

کری: تکلیف مشروعیت انتخابات افغانستان هنوز روشن نیست

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر به چین برای شرکت در نشست‌ اقتصادی و سیاسی، وارد افغانستان شد تا در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با اشرف غنی احمد‌زی و عبدالله عبدالله، نامزدهای دور دوم انتخابات گفت‌وگو کند.

جان کری با هدف پایان دادن به بن‌بست انتخاباتی افغانستان که تهدیدی برای وقوع تنش‌های قومی و تضعیف روند گذار سیاسی صلح‌آمیز است، با مقام‌های کابل گفت‌وگو کرد.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا اظهار امیدواری کرده است که بتواند راه‌حلی را برای مساله انتخابات افغانستان پیدا کند، اما هشدار داد که "ما نمی‌توانیم بگوییم که این مساله در حال حاضر به طور خودکار حل می‌شود."

کری ساعاتی پس از ورود به کابل و دیدار با یان کوبیس، رئیس هیات کمک‌رسان سازمان ملل در افغانستان گفت: ما در لحظه بسیار بسیار مهمی برای افغانستان هستیم. تکلیف مشروعیت این انتخابات هنوز مشخص نیست و پتانسیل انتقال قدرت نیز دچار ثبات نیست، پس ما کارهای زیادی باید انجام دهیم.

وی افزود: ما امیدواریم که مسیری پیدا کنیم که بتواند سوال‌های را پاسخ دهد و تردیدهای مردم را برطرف کند و آینده‌ای را تعریف کند.

وزیر امور خارجه آمریکا که پیش از طلوع آفتاب وارد کابل شد، با اشرف غنی، عبدالله عبدالله و کرزای دیدار کرده است. هدف گفت‌وگوها متقاعد کردن دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به پس گرفتن اعلام پیروزی و تشکیل دولت است تا زمانی که بازرسان سازمان ملل بررسی‌های خود را درباره اتهام‌های تقلب انجام دهند.

کری: تکلیف مشروعیت انتخابات افغانستان هنوز روشن نیست

جف راتکه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که کری قرار است با عبدالله عبدالله و اشرف غنی و نیز حامد کرزای، رئیس‌جمهوری کنونی افغانستان و مقام‌هایی از سازمان ملل دیدار کند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اعلام نتایج اولیه، اشرف غنی را به عنوان پیروز دور دوم انتخابات با کسب بیش از 56 درصد از آرا اعلام کردند و تیم انتخاباتی عبدالله این نتایج را نپذیرفته و یکی از سخنگوهای وی، این نتایج را کودتا علیه آرای مردمی توصیف کرده است.

دولت آمریکا اعلام کرده است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری نباید تا پیش از بررسی دقیق اتهام‌های تقلب منتشر شود و واشنگتن نتایجی را که تاکنون منتشر شده، به عنوان نتایج اولیه در نظر گرفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین ابراز امیدواری کرد که روندی ایجاد شود که به هر فردی که به عنوان رهبر منتخب افغانستان انتخاب شد، مشروعیت اعطا کند.

در همین حال یان کوبیس، نماینده سازمان ملل در افغانستان گفت که این نهاد بین‌المللی نتایج انتخابات را به‌ گونه‌ای که سبب تقویت ثبات و اتحاد این کشور شود، بررسی خواهند کرد.

اشرف غنی، نامزد پیشروی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در جریان دیدار با کری گفت: ما از بازبینی‌ آراء تا هر اندازه که ممکن باشد، حمایت می‌کنیم. ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که روند انتخابات ما همانطور که افغانستان و جهان می‌خواهد، انسجام و مشروعیت داشته باشد.

کری: تکلیف مشروعیت انتخابات افغانستان هنوز روشن نیست

وی در آغاز دیدار خود با کری گفت: ما باور داریم که برای بازگرداندن اعتماد، بررسی فشرده، متمرکز و گسترده از آرای انتخاباتی باید انجام شود. ما تلاش داریم تا با این اقدام اعتماد از دست رفته را بازیابی کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به اظهارات اشرف غنی تاکید کرد: هیچکس نباید در حال حاضر ادعای پیروزی کند. نتایج هنوز قطعی نشده است و ابهاماتی که وجود دارد باید حل شود. من از دکتر غنی تشکر می‌کنم که به این اقدام احترام بگذارد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که توافق‌هایی برای بازنگری آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وجود دارد که این اقدام ابتدایی خواهد بود تا نامزدها بتوانند اختلافات خود را برطرف کنند.

وی گفت: هدف وزیر امور خارجه آمریکا کمک به طرفین است تا راهی را پیدا کنند تا از طریق آن رئیس جمهوری آتی افغانستان، حکمی معتبر برای هدایت افغانستان متحد داشته باشد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین هشدار داد که هر تلاشی برای حل اختلافات از طریق خشونت و یا اقدامات فرای قانون اساسی منجر خواهد شد که آمریکا کمک‌های خود را به افغانستان قطع کند.

از سوی دیگر، جان کری با حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان در کابل دیدار کرد و در خصوص بن‌بست انتخاباتی با وی گفت‌وگو کرد.

دفتر مطبوعاتی کرزای اعلام کرد: رئیس‌جمهوری افغانستان تاکید کرد که هر راه حلی که از طریق ابزارهای قانونی به دست آید و مورد توافق نامزدها باشد، می‌پذیرد.

دفتر رئیس جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای تاکید کرد که حامد کرزای گفته است که رئیس‌جمهوری جدید در دوم اوت (11 مرداد) و طبق برنامه از پیش تعیین شده سوگند خواهد خورد.

دفتر حامد کرزای همچنین تاکید کرد که جان کری پس از گفت‌وگو با کرزای راهی دیدار با اشرف غنی و عبدالله عبدالله شده است.

ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت، حامد کرزای در این دیدار گفته است که هر راه حلی را برای برون‌رفت از معضل انتخاباتی قبول دارد که از طریق مراجع قانونی افغانستان و در تفاهم با نامزدان انتخابات ریاست جمهوری صورت بگیرد.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود که مسایل مربوط به انتخابات افغانستان، پیشنهاد سازمان ملل متحد برای حل مشکل انتخابات و نظرهای نامزدان انتخاباتی موضوعات مورد بحث در این ملاقات بوده است.

فیضی از پاسخ به سوالی در رابطه با موضع و واکنش حامد کرزای در قبال طرح ایجاد حکومت ائتلافی و نیز تصمیم عبدالله عبدالله برای اعلام حکومت در صورت شکست تلاش‌های جامعه جهانی برای حل معضل انتخابات افغانستان، خودداری کرد.

روز پنج‌شنبه فرستاده ویژه سازمان ملل در افغانستان در جلسه‌ای با حضور مقامات دولتی، قضایی و کمیسیون انتخابات افغانستان در کابل شرکت کرد و پیشنهاد داد که برای حل اختلاف کنونی، 8000 صندوق رای مورد بازرسی قرار گیرد. در صورت قبول این پیشنهاد، حدود ۴۳ درصد کل آرا در انتخابات دور دوم بار دیگر بازرسی و شمارش می‌شود.

جنجال انتخابات افغانستان

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در روز ۱۴ ژوئن (24 خرداد) برگزار شد در حالی که در پایان رای‌گیری، هر دو نامزد نسبت به وقوع تخلفاتی در انتخابات معترض بودند.

اوایل این هفته، کمیسیون مستقل انتخاباتی نتیجه مقدماتی انتخابات شامل پیروزی اشرف غنی احمدزی را اعلام کرد اما عبدالله بلافاصله این نتیجه را غیرقابل قبول اعلام کرد و ستاد انتخاباتی او ضمن مخالفت با زمامداری احمدزی، از تشکیل دولت موازی و جدا از دولت بعدی سخن گفت.

روز سه‌شنبه این هفته، در حالی که طرفداران عبدالله عبدالله در تظاهراتی در کابل، نتیجه اعلام شده را مردود دانسته و خواستار تشکیل دولت جدید به رهبری وی بودند، وی در یک سخنرانی گفت "حکومت تقلبی" را قبول نمی‌کند اما از طرفدارانش خواست چند روز به او فرصت دهند که تصمیم بگیرد.

در مقابل، احمدزی ضمن ابراز خرسندی از نتیجه اعلام شده، از برخورد رقیب انتخاباتی خود ابراز تاسف کرد و از وی خواست تا به قانون تمکین کند. وی گفت که از بررسی نتیجه اعلام شده استقبال می‌کند.

کد خبر 265537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha