همشهری آنلاین: کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان از پایان بازرسی و شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور تا پایان امروز خبر داد و گفت: جمع بندی و تصمیم گیری در خصوص نتایج بازرسی‌ها و ابطال آرای مشکوک روز دوشنبه آغاز می‌شود.

آغاز روند ابطال آرای تقلبی و مشکوک انتخابات جنجالی افغانستان

به گزارش ایرنا، عبدالرحمان هوتکی، معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز دوشنبه در نشست خبری با حضور ناظران بین المللی و خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: تاکنون 16 هزار و 364 صندوق بازرسی شده و این روند تا پایان امروز خاتمه خواهد یافت.

به گفته هوتکی، تصمیم گیری در خصوص ابطال آرای مشکوک که در نتیجه بازرسی و بازشماری آرا مشخص شده اند، نیز امروز به طور علنی در حضور نمایندگان دو کاندیدا، ناظران بین المللی و رسانه ها آغاز خواهد شد.

معاون کمیسیون مستقل انتخابات افزود نتایج شمارش و بازرسی آرا در 9هزار و 500 لیست برای تصمیم گیری جمع بندی شده است.

ستادهای عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان نیز از آغاز روند ابطال آرای تقلبی ابراز خشنودی کردند و این اقدام را گامی مهم در پایان بحران انتخاباتی افغانستان دانستند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن به بحران و جنگال کشیده شد که عبدالله عبدالله نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی، پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و مدعی شد تقلب گسترده در انتخابات روی داده است. وی تهدید کرد اگر آرا بازشماری و بازرسی نشود، حکومت موازی تشکیل خواهد داد.

دو نامزد ریاست جمهوری با میانجگیری سازمان ملل و معاونان رییس جمهور افغانستان و وزیر امور خارجه آمریکا موافقت کردند، صد درصد آرا با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد، ناظران بین المللی و رسانه ها بازشماری و بازرسی شود.

بر اساس این توافق پس از بازشماری و بازرسی آرا، نفر اول رییس جمهور و نفر دوم رییس اجرایی دولت افغانستان خواهد شد، تا پس از 2 سال با فراخوانی لویه جرگه و اصلاح قانون اساسی، سمت رییس اجرایی دولت افغانستان به نخست وزیری تغییر یابد.

دور اول 16 فروردین و دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی 24 خرداد برگزار شد.

کد خبر 269979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha