همشهری آنلاین: عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یک روز پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات جنجالی این کشور در در گردهمایی هواداران خود در محل لویه جرگه از مردم افغانستان چند روز برای تصمیم گیری نهایی، فرصت خواست و گفت: رای تقلبی را رد می‌کنیم و قبول نداریم.

 عبدالله عبدالله: آرای تقلبی را رد می کنیم و قبول نداریم

به گزارش ایرنا، عبدالله گفت: این رای تقلبی نتیجه کار مثلت ارگ ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات و ستاد انتخاباتی رقیب انتخاباتی است و ما آن را قبول نداریم.

عبدالله با تاکید بر اینکه مردم افغانستان از من می خواهند که حکومت خود را اعلام کنم، گفت: جان خود را فدای مردمی که به من رای دادند و انگشتان دستشان قطع شد، می کنم، اما حکومت تقلبی را نمی پذیریم.

وی با تاکید بر اینکه عزت و سربلندی افغانستان را می خواهیم ،گفت: اگر قطعه قطعه شویم حکومت تقلبی را نمی پذیریم زیرا بدون شک و شبه برنده انتخابات ما هستیم و یک روز اجازه حکومت تقلبی را در افغانستان نمی دهیم.

عبدلله خطاب به مردم افغانستان، گفت:شما به من چند روزی وقت بدهید تا تصمیمی را که به خیر مردم افغانستان باشد با مشورت شما بگیرم .

وی با تاکید بر اینکه هیچ کسی نمی تواند با رای تقلبی وارد کاخ ریاست جمهوری شود، به مذاکراتش با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد و و از سفر وزیر امور خارجه آمریکا در روز جمعه به کابل خبر داد و گفت جهان نمی تواند ما را نادیده بگیرد.

کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد بر اساس نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در 24 خرداد برگزار شد ، اشرف غنی احمدی زی با 56.44 درصد آرا پیشتاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

یوسف نورستانی رییس کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان با تاکید بر اینکه اعلام نتایج ابتدایی به هیچ وجه اعلام برنده انتخابات افغانستان نیست، گفت: اشرف غنی احمد زی بر اساس نتایج ابتدایی از مجموع 8 میلیون و 109 هزار و 493 رای با کسب 4میلیون 485 هزار و 888 رای معادل 56.44 درصد آرای، پیشتاز است.

نورستانی گفت: عبدالله عبدالله نیز در این دور از انتخابات 3میلیون و 461 هزار 639 رای معادل 46.56 آرا را کسب کرد.

نورستانی با تاکید بر اینکه در دور دوم انتخابات افغانستان تقلب هایی صورت گرفته است، گفت: مذاکرات بین کاندیداها و نهادی داخلی و خارجی در خصوص تفکیک آرای پاک از ناپاک ادامه دارد و کمیسیون های انتخاباتی وظیفه دارند در این خصوص اقدام کنند.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان پس از اعلام نتایج ابتدایی، کمیسیون رسیدگی به شکایت ها پس از ثبت شکایات های نامزدها 10 روز فرصت خواهد داشت به شکایت نامزدها رسیدگی و نتیجه را به کمیسیون برگزاری انتخابات ارسال و این کمیسیون نتایج نهایی را رسما اعلام کند.

نتیجه ابتدایی این انتخابات در حالی اعلام شد که عبدالله عبدالله نامزد معترض به انچه که تقلب در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور می نامد، تاکید کرد تا زمانیکه آرای تقلبی از صندوق ها خارج نشود، این نتیجه را نخواهد پذیرفت.

در چند روز اخیر نمایندگان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان با حضور ˈیونس قانونیˈ معاون اول و ˈمحمد کریم خلیلیˈ معاون دوم ریاست جمهوری این کشور گفت و گوهایی را انجام دادند.

در این مدت نمایندگان سازمان ملل، نمایندگان سنای آمریکا و سفیران خارجی مقیم کابل نیز در خصوص جنجال انتخاباتی افغانستان با دو نامزد دیدار و گفت و گوهایی داشته اند.

24 خرداد نیز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با رقابت عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی برگزار شد.

قرار است نتیجه قطعی و نهایی انتخابات افغانستان 31 تیرماه اعلام شود.

تشکیل حکومت موازی در افغانستان، عبدالله من پیروزم

از سوي ديگر محمد محقق معاون دوم «عبدالله عبدالله» نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد: تیم عبدالله دولت موازی تشکیل می دهد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و پیشتازی «اشرف غنی احمدزی» ، محمد محقق از طریق شبکه های اجتماعی اعلام کرد: تیم عبدالله با پشتوانه مردم ، حکومت تشکیل می دهد.

شماری از شهروندان کابل دوشنبه شب در اعتراض به تقلب در انتخابات و اعلام پیشتازی اشرف غنی احمدزی تظاهرات کردند و شعارهایی مبنی بر مرگ بر تقلب ، مرگ بر اشرف غنی احمدزی و زنده باد عبدالله سردادند.

براساس تصاویری که از شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر شد ، این افراد در خودروهای خود نشسته بودند و حتی تیراندازی هوایی کردند.

شماری از هواداران عبدالله با نصب تصاویر وی بر روی آن نوشته اند: عبدالله عبدالله رییس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان.

پیش از این ستاد انتخاباتی عبدالله اعلام کرده بود هرگونه اعلام نتایج انتخابات قبل از رسیدگی به تخلفات انتخاباتی پذیرفتنی نیست.

براساس اعلام نتایج اولیه ، اشرف غنی احمدزی با 56 و 44 صدم آرا پیشتاز است و عبدالله عبدالله 43 و 56 صدم آرا را به دست آورده است.

هواداران عبدالله ، عکس بزرگ حامد کرزی را پاره کردند

هواداران عبدالله عبدالله نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عکس بزرگ حامد کرزی را در خیمه لویه جرگه پاره کردند.

صدها نفر از هواداران عبدالله عبدالله که روز سه شنبه در خیمه لویه جرگه کابل تجمع کرده و در انتظار سخنرانی عبدالله هستند ، پیش از آغاز سخنرانی ، عکس بزرگ حامد کرزی را پایین کشیده و پاره کردند.

گفته می شود عبدالله تا دقایقی دیگر در میان هواداران خود حضور می یابد و دولت آینده اش را اعلام می کند.

این درحالی است که براساس اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ، اشرف غنی احمدزی پیشتاز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری است.

در این میان وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد درصورتی که هر یک از نامزدها بخواهد به طور فرا قانونی به حل مشکل انتخابات بپردازد ، واشنگتن کمک های مالی خود را به افغانستان قطع خواهد کرد.

وزارت کشور افغانستان فرمانده پلیس کابل را معلق کرد

«حشمت الله استانکزی» سخنگوی فرماندهی پلیس کابل، حکم تعلیق ژنرال محمد ظاهر ظاهر را تایید اما درباره علت آن اظهار بی اطلاعی کرد.

ژنرال ظاهر در روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ، محموله انتخاباتی را که ضیا الحق امرخیل رییس سابق دبیرخانه کمیسیون انتخابات به شهرستان سروبی منتقل می کرد، متوقف و امرخیل را به دست داشتن در تقلب های انتخاباتی متهم کرد.

عبدالله عبدالله نیز ضیاء الحق امرخیل را به دست داشتن در تقلب متهم و نوار صوتی منتسب به او را منتشر کرد.

امرخیل مجبور شد از سمت خود کناره گیری کند

رئيس جمهوري افغانستان از کمیسیون های انتخاباتی این کشور خواست مسئولانه عمل کنند

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان اعلام نتایج ابتدائی دور دوم انتخابات این کشور را گام دیگری در راه تکمیل روند انتخابات افغانستان دانست و گفت: پیروز انتخابات زمانی مشخص خواهد شد که نتایج نهائی بعد از رسیدگی به شکایات و جدا شدن آرای درست از نادرست، اعلام شود.

به گزارش ایرنا، دفتر ریاست جمهوری افغانستان روز سه شنبه یک روز پس از اعلام نتیجه ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی با 56.44 درصد آرا پیشتاز این دور اعلام شد، گفت: کمیسیون های مستقل انتخاباتی وظیفه دارند با شفافیت تمام و درک مسئولیت تاریخی خویش، تفکیک آرای را به انجام برسانند.

در این بیانیه با قدردانی از مشارکت گسترده مردم افغانستان در دو دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور، آمده است مردم افغانستان یکبار دیگر تعهد خویش را نسبت به تقویت دموکراسی و تثبیت حاکمیت ملی به نمایش گذاشتند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان در این بیانیه ابراز اطمینان کرد دو کاندیدا در راستای منافع افغانستان راه تفاهم را در پیس خواهند گرفت.

کد خبر 265255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha