همشهری آنلاین: گروه طالبان افغانستان یک سرباز اسیر آمریکایی را با ۵ زندانی گوانتانامو مبادله کرد.

برگدال سرباز اسیر آمریکایی در افغانستان

به گزارش ایسنا به نقل از بي‌ بي سي،  آزادی بو برگدال، گروهبان آمریکایی پس از 5 سال اسارت، درقبال آزادی پنج افغانی از زندان گوانتانامو صورت گرفت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از امیر قطر به علت میانجی‌گری در آزادی گروهبان آمریکایی که در سال 2009 به دست شبه‌نظامیان طالبان ربوده شده بود، قدردانی کرد.

آزادی برگدال در پی ماه‌ها گفت‌وگوی غیرمستقیم میان مقامات آمریکایی و طالبان صورت گرفت که قطر در این گفت‌وگوها نقش میانجی را به عهده داشت.

تعدادی از مقام‌های وزارت دفاع و امور خارجه آمریکا، ستاد فرماندهی مرکزی این کشور، ستاد مشترک ارتش آمریکا، فرماندهی عملیات ویژه آمریکا، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و اداره فدرال پلیس ایالات متحده (اف.بی.آی) در این مورد با یکدیگر همکاری داشتند.

به گزارش بی.بی.سی، مقامات آمریکایی گفته‌اند برگدال ۲۸ ساله به نیروهای آمریکایی تحویل داده شده و از وضعیت سلامتی خوبی برخوردار است.

برگدال تنها سرباز آمریکایی است که از سوی طالبان اسیر گرفته شده بود. انتظار می‌رود که او به پایگاه هوایی بگرام و از آنجا به آمریکا منتقل شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: آزادی برگدال بیانگر تعهد جدی آمریکا است؛ مبنی بر این که ما هیچ سرباز زن یا مرد خود را در میدان جنگ رها نمی‌کنیم. ما تعهدی سفت و سخت داریم تا زندانیان جنگ را به خانه بیاوریم.

مقامات آمریکایی گفتند که اعضای طالبان برگدال را در شرق افغانستان به آنها تحویل دادند. آن‌ها گفتند که ده‌ها نیروی ویژه آمریکایی در جریان عملیات تحویل گرفتن برگدال، که در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان صورت گرفت، دخیل بودند.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا از امیر قطر برای ممکن ساختن آزادی بوئی برگدال سپاسگزاری کرد.

بو برگدال که مشغول خدمت در پایگاهی در ولایت پکتیکا بود، در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ و پس از خروج از این پایگاه ربوده‌ شد.

مقامات آمریکایی در مورد آزادی پنج زندانی طالبان جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌اند اما گفته‌اند که این پنج زندانی به مقامات قطر تحویل داده‌ شده‌اند.

کد خبر 261201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha