یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران قدرتمندترین اقتصادهای جهان شنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) در مورد بیماری ابولا که آفریقای غربی را در نوردیده است، هیچ قول تازه‌ای برای پرداخت پول در پیکار با ابولا ندادند.

G۲۰

به گزارش خبرگزاری فرانسه با وجود اینکه نشانه‌هایی امیدوارکننده در آفریقا به چشم می‌خورد، به طوری که لیبریا وضعیت اضطراری ناشی از شیوع ابولا را لغو کرده و جمهوری دموکراتیک کنگو پایان یافتن شیوع ابولا را که خاص خود این کشور بود و به همه‌گیری این بیماری در غرب آفریقا ارتباطی نداشت، اعلام کرده است- مرگ سه نفر در مالی به علت ابولا باعث بروز نگرانی درباره ایجاد کانون جدیدی از بیماری در این کشور شده است.

از طرف دیگر در حالی که ستارگان موسیقی پاپ یک ترانه منفرد جدید Band Aid را در لندن برای کمک به مقابله با بیماری ابولا که تا به حال بیش از ۵۱۰۰ نفر را در گینه، لیبریا و سیرالئون را کشته است،ضبط می‌کنند، سران گروه بیست (G20)  در بریزیین استرالیا هیچ قول تازه‌ای برای پرداخت پول برای پیکار با ابولا ندادند.

این سران در بیانیه‌ خود گفتند: «اعضای G20 به انجام اقدامات ضروری برای تضمین اینکه تلاش‌های بین‌المللی بتواند این شیوع را فرونشاند، متعهد هستند، و هزینه‌های میان‌مدت اقتصادی و انسانی آن را مورد توجه قرار می‌دهند» و از ابتکار عمل صندوق بین‌المللی پول برای اختصاص دادن ۳۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با ابولا استقبال کردند.

این سران همچنین وعده دادند تا بهترین روش‌ها برای محافظت از کارکنان بهداشتی در خط مقدم مبارزه با ابولا را به اشتراک بگذارند.

G۲۰-۲

تظاهرکنندگان یک رویداد اعتراضی در نزدیکی محل برگزاری اجلاس گروه بیست در بریزبین استرالیا با ساعتی که گذر زمان و به پایان رسیدن مهلت برای مهار ابولا را نشان می‌دهد.

در همین حال یک دکتر سیرالئونی دارای اقامت آمریکا که به ابولا مبتلا شده، برای درمان با هواپیما به مرکز پزشکی نبراسکا در اوماهای آمریکا فرستاده شده است.

مارتین سالیا که وضعیتش بحرانی توصیف شده است، سومین بیمار ابولا است که در این مرکز درمان می‌شود. دو نفر دیگر از بیماری جان سالم به در بردند.

فیل اسمیت، رئیس پزشکی واحد مهار بیولوژیک این مرکز گفت: «ما فورا شروع به آماده کردن این واحد و خبردادن به کارکنان درباره ورود احتمالی این بیمار کردیم. ما دو بار چنین وضعیتی را از سر گذارنده‌ایم، بنابراین می‌دانیم که باید در انتظار چه چیزهایی باشیم.»

  • وضعیت در مالی نگران‌کننده است

در حالیکه سران گروه بیست وعده کمک به مبارزه ابولا می‌دهند، توگو که هماهنگ‌کننده این مبارزه در غرب آفریقا است، هشدار داد که با وجود نشانه‌‌های دلگرم‌کننده در میدان، جهان نباید «دست از تلاش برای مقابله با شیوع این بیماری بردارد.»

سنگال روز جمعه مرزهای هوایی ودریایی‌اش با گینه، لیبریا و سیرالئون بازگشایی گرد، اما مرزهای زمینی‌اش با گینه بسته باقی خواهند ماند. لیبریا نیز روز قبل از آن، وضعیت اضطراری در این کشور را لغو و دستاوردهای بزرگی در مبارزه با ابولا را اعلام کرده بود.

جمهوری دموکراتیک کنگو که شیوع سه‌ماهه سویه متفاوتی از ویروس ابولا در آن از ماه اوت تاکنون دست کم باعث مرگ ۴۹ نفر شده بود، روز شنبه اعلام کرد که این کشور عاری از ابولا شده است.

اکنون توجه‌ها به مالی معطوف شده است که این نگرانی وجود دارد که یک شیوع مجزای بیماری در آن به یک بحران عمده بدل شود.

این کشور گزارش کرده است که شیوع ابولا منشا گرفته از یک پیشنماز گینه‌ای که به علت این بیماری فوت کرد، به مرگ سه نفر در این کشور انجامیده است.

شخص چهارمی، یک پزشک در کلینیک باماکو - محل فوت این روحانی- نیز مبتلا به ابولا شده و تحت مراقبت ویژه قرار دارد و بیش از ۲۵۰ نفر تحت نظر قرار گرفته‌اند.

فرانسه که قدرت استعماری سابق در مالی بود، باماکو را به فهرست مقاصدی که مسافران هوایی از ان باید از لحاظ ابولا چک شوند، وارد کرد و آنیک ژرادن، وزیر توسعه آن، قرار است روز شنبه دیداری برنامه‌ریزی‌نشده از این کشور انجام دهد.

او در کوناکری پایتخت گینه به خبرنگاران گفت: «وضعیت در مالی نگران‌کننده است. من در ملاقات با مقامات مالی به بحث درباره چگونگی تشدید اقدامات در این باره خواهم پرداخت.»

علاج شناخته‌شده‌ای برای ابولاحیکی از مرگبارترین پاتوژن‌های شناخته‌شده که از طریق تماس با مایعات بدنی انتشار پیدا می‌کند، وجود ندارد، اما این هفته شروع کارآزمایی‌هایی بر روی درمان‌های احتمالی این بیماری در غرب آفریقا و کاناد اعلام شد.

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد تا از دسامبر ۲۰۱۳ تاکنون ۵۱۷۷ نفر از کل ۱۴۴۱۳ مورد ابتلا به ابولا در هشت کشور درگذشته‌اند.

  • تلاش‌های خیریه

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز کشورهای گروه بیست را ترغیب کرد تا اقداماتش در این زمینه را تشدید کنند و هشدار داد که اثر مختل‌کننده ابولا بر کشاورزی بالقوه می‌تواند بحران غذایی برای یک میلیون نفر ایجاد کند.

او به خبرنگاران گفت: «در حالیکه میزان‌های بروز بیماری در یک منطقه کاهش می‌یابد، این میزان‌ها در مناطق دیگر بالا می‌رود. انتقال بیماری همچنان از واکنش جامعه بین‌المللی پیشی می‌گیرد.»

یک نامه سرگشاده مشترک از سوی گروهای امدادگر از جمله اوکسفام و گروه Save the Children گروه بیست را ترغیب کرده است تا برای تضمین دسترسی به منابع مناسب از لحاظ کارکنان، تجهیزات و اعتبار مالی با یکدیگر همکاری کنند.

هنرمندان گرو‌های گوناگون موسیقی پاپ نیز شنبه شب همراه با هم نسخه سی‌امین سالگرد ضبط ترانه خیریه «آیا آنها می‌دانند که کریسمس است؟» ابرگروه Band Aid را در لندن ضبط کردند تا از فروش آن به بیماران ابولا در آفریقا کمک کنند.

باب گلداف، خواننده راک و کنشگر بعدی که یکی از فعالان در تشکیل گروه اولیه Band Aid بود، گفت: «مسئله فقط شیوع این بیماری در غرب آفریقا نیست، این بیماری همین فردا ممکن است در اینجا هم شیوع پیدا کند.»

«ما می‌توانیم شیوع این بیماری را متوقف کنیم، ما می‌توانیم به مادران در هر جایی امکان دهیم که دوباره بتوانند کودکان در مردن‌شان را در آغوش بگیرند.»

بونو خواننده پاپ هنگامی که وارد استودیوی ضبط این ترانه می‌شد، از کشورهای ثروتمند انتقاد کرد و گفت: «اگر آنها به وعده‌های‌شان در اجلاس‌های بزرگ گروه هشت و مانند اینها عمل کرده بودند، به این وضعیت نمی‌رسیدیم.»

این چهارمین اجرای ترانه که که روز یکشنبه پیش از انتشار رسمی آن در روز دوشنبه، به روی آنتن خواهند رفت، از هنگام اجرای اولیه‌اش در سال ۱۹۸۴ برای گردآوری کمک برای قطحی‌‌زدگان اتیوپی به یکی از پرفروش‌ترین ترانه‌های منفرد جهان بدل شده است.

کد خبر 277977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha