همشهری‌آنلاین: ۹ روز قبل از آن که ابولا یک بیماری همه‌گیر اعلام شود، یک گروه از محققان و دانشمندان کامپیوتر در بوستون شروع و شیوع تب خونی و گسترش آن در گینه را، کشف کردند.

نقش فناوری در پی گیری و ردیابی بیماری ابولا

به گزارش شارا به نقل از خبرگزاري فرانسه، با اعلان کردن و سرنخ دادن در اینترنت برای کسب راهنمائی از رسانه‌های اجتماعی، گزارش‌های خبری محلی و سایر اطلاعات در دسترس آنلاین، آن الگوریتم توسط نقشه سلامت (طرح سلامت) یا Health Map توسعه یافت و تصویری مرگبار و در حال پیشرفت در سراسر غرب آفریقا را ارائه کرد.

کلارک فریفلد، کسی که در سال 2006 در بیمارستان کودکان بوستون با طرح سلامت یا نقشه سلامتی همکاری داشته گفت: سازمان‌های رسمی تمایل به احتیاط مضاعف در خصوص چنین اطلاعیه هایی دارند (محتاط هستند)، بنابراین ارتباطات عمومی تمایل به عقب نگه داشته شدن دارند.

فریفلد گفت: نقش ما این است که آن اطلاعات را سریع دریافت کنیم اگرچه به همان اندازه که اطلاعیه‌های رسمی معتبر هستند، معتبر نباشند.

بسیاری از دانشمندان می گویند این داده‌های بزرگ و کلان می‌تواند در مهار کردن بیماری‌های همه‌گیر مفید باشد. تاکنون، این روش عمدتا برای تشخیص مورد استفاده قرار گرفته است; اما برخی از کارشناسان می گویند که بخش تجزیه و تحلیل پیشگویانه تکنولوژی می‌تواند حتی بیشتر مفید باشد.

تکنولوژی که تبلیغات ارائه می‌دهد می‌تواند بیماری‌های واگیر دار را پیگیری و ردیابی کند.

همان نوع فن آوری مورد استفاده بازاریابان برای ارائه تبلیغات هدفمند موسیقی و یا فیلم می‌تواند در مبارزه با بیماری‌های مسری مفید باشد.

ماریسا آیزنبرگ، اپیدمیولوژیست ریاضی در دانشگاه میشیگان است که با استفاده از مدل داده‌ها به مطالعه سایر بیماری‌های شایع، مانند شیوع وبا در هائیتی پرداخته است، گفت: من فکر می‌کنم داده‌های بزرگ دارای پتانسیل عظیمی برای کمک به مبارزه با نه تنها ابولا، بلکه سایر بیماری‌ها هستند.

آیزنبرگ گفت: این امکان وجود دارد که برای به دست آوردن اطلاعات بهتر مبادرت به تجزیه و تحلل پیام های توییتر، داده‌های هواپیمایی، تماس‌های اضطراری و دیگر داده های سلامت در دسترس، کنیم.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: ما نیاز به پیدا کردن یک راه برای انجام این کارها با استفاده از داده‌های زمان واقعی در مقیاس بزرگ داریم، به این دلیل که زمان، اصل و یک ضرورت است.

در جامعه فن‌آوری، شرکت مایکروسافت اعلام کرد که محاسبات ابری پلت فرم لاجوردی (Azure) جهت دسترسی پژوهشگران مبارزه با ابولا را خواهد ساخت.

میلیون‌ها نفر به دلائل و علت ابولا کمک کرده اند و کمک چند میلیون دلاری برای آن تلاش از رئیس فیسبوک مارک زوکربرگ و بنیاد بیل و ملیندا گیتس دریافت شده است. پل آلن، از بنیانگذاران مایکروسافت و نیکوکار، یکصد میلیون دلار را متعهد شده است.

همانطور که تعداد عفونت‌های ابولا به 10 هزار مورد صعود کرده است و تلفات نزدیک به 5000 نفر در سراسر جهان، عمدتا در سه کشور غرب آفریقا رخ داده است.

ویوک وادوا، محقق دانشگاه استنفورد و عضو هیات علمی در دانشگاه کالیفرنیا، به ترویج فن آوری های نوین می پردازد گفت: اما دهکده سیلیکون نیاز به مراقبت بیشتری برای حفظ ابولا از رشد فزاینده و غیر قابل کنترل، دارد.

وادوا به خبرگزاری فرانسه گفت: بخش فن آوری کارهای شگفت انگیزی انجام می‌دهد، چرا که آنها یک مشکل بزرگ را دریافت کرده و تشخیص داده و آن را از همه طرف مورد حمله قرار می دهد، اما او گفت که کارآفرینان درگیر در فناوری سلامت نا امید هستند، زیرا هیچ کس به آنها گوش نمی دهد.

در حال حاضر برخی از ابزار فن آوری وجود دارد که می تواند در مبارزه با ابولا مورد استفاده قرار گیرند مانند تشخیص نرم افزاری و تحویل واکسن به همان خوبی که تجزیه و تحلیل داده های مبتنی بر ابر مستقر در مناطق وجود دارد.

این تلاش دارای پتانسیلی است برای موفقیت در بخشی که مربوط به حضور تلفن همراه در همه جای جهان است و مشارکت رو به رشد در شبکه هایی مانند توییتر و فیس بوک، جایی که در آن پست هایی می توانند برای سرنخ بیماری قرار داده شوند.

سرعت، کلید مهار شیوع بیماری است

Health Map (طرح سلامت یا نقشه سلامت) داده‌ها را جمع آوری و به 15 زبان ترجمه می کند و از هر دو تخصص نرم افزاری و انسانی برای تجزیه و تحلیل دقیق تراستفاده می کند. این قبلا برای ردیابی ویروس H1N1 بوده و می تواند در حرکت و جنبش سایر بیماری ها نظارت داشته باشند.

فری فیلد گفت: ‌یکی از چالش ها این است هنگامی که یک سیگنال یا علامت برای اولین بار پدیدارمی شود شما نمی دانید که آیا آن به نوبه خود به یک مشکل بین المللی تبدیل می شود.‌

با این حال برخی از تلاش های نسبتا ساده و برگرفته از تکنولوژی که به طور آشکار استفاده می شوند توام با موفقیت بوده اند. اوموبولا جانسون، وزیر فن آوری ارتباطات نیجریه در یک کنفرانس گفت که فن آوری و رسانه های اجتماعی، کلیدی برای کشورشان در خصوص اعلان آزاد ابولا، بودند.

جانسون گفت: ‌ترکیبی از استفاده از برنامه آندروید، فیس بوک و توییتر ابزاری در مبارزه با ویروس حاوی ابولا در نیجریه بود».

او گفت: با ابولا، زمان بسیار مهم است. این نرم افزار گوشی در کاهش 75 درصدی از زمان گزارش شده، کمک کرده است. نتایج آزمایش به کامپیوترهای تبلت اسکن شدند و به پایگاه های داده های اضطراری ارسال شدند تا تیم های مرتبط هشدارهای پیام های متنی را روی تلفن های خود در خصوص اعلام نتایج، دریافت کنند.

کد خبر 276806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha