همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت روز شنبه ۲۵ اکتبر (۳ آبان) ۲۰۱۴ اعلام کرد که با ادامه گسترش شیوع ابولا شمار مبتلایان به آن از ۱۰ هزار نفر گذشته است.

به گزارش آسوشیتدپرس بر اساس این ارقام جدید ۴۹۹۲ نفر از این مبتلایان درگذشته‌‌اند.

همه‌گیری ابولا در آفریقای غربی که بزرگترین شیوع این بیماری تا به حال بوده است به افزایش سریع تلفات در کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون انجامیده است. همچنین موارد بیماری در سه کشور دیگر آفریقای غربی، مالی، نیجریه و سنگال و نیز کشورهای اسپانیا و آمریکا نیز گزارش شده است.

سازمان جهانی بهداشت روز شنبه اعلام کرد که شمار موارد ثابت‌شده، احتمالی و مشکوک بیماری اکنون به ۱۰۱۴۱ مورد رسیده است.. این ارقام ن نشان‌دهنده ۲۰۰ مورد جدید ابولا نسبت به گزارش قبلی است که چهار روز پیش منتشر شد.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که حتی این میزان هولناک تلفات نیز ممکن است شمار واقعی مردگان را نشان ندهد،‌ زیرا بسیاری از افراد در در کشورهایی شدیدترین شیوع بیماری را داشته‌آند یا می‌ترسند برای درمان مراجعه کنند یا توانایی این کار را ندارند.

کمبود آزمایشگاه‌هایی که توانایی بررسی نمونه‌های خونی بالقوه آلوده را داشته باشند نیز پیگیری شیوع ابولا را مشکل‌تر کرده است. برای مثال آخرین ارقام، تغییری در موارد تلفات در لیبریا نشان نمی‌دهد و این وضعیت بیانگر آن است که احتمالا این ارقام با واقعیت فاصله زیادی دارند.

روز پنجشنبه مقامات بهداشتی تایید کردند که بیماری به کشور مالی، ششمین کشور آفریقای غربی، سرایت کرده است،‌و در همان زمان یک مورد جدید بیماری در پزشکی که از گینه به نیویورک بازگشته بود،‌ ثابت شد.

کشور مالی که مرز درازی با گینه دارد، مدت‌ها پیش به عنوان کشوری که به شدت نسبت به شیوع ابولا آسیب‌پذیر است،‌ مورد توجه بوده است. این بیماری بوسیله کودک دو ساله‌ مبتلا به ابولا که به همراه مادربزرگش روز جمعه از گینه به مالی مسافرت کرده بود،‌ به این کشور منتقل شد.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که این کودک در طول سفر از بینی‌اش خونریزی می‌کرد،‌ ممکن است با بسیاری از افراد در تماس خطرآفرین داشته باشند. در حال حاضر ۴۳ نفر که در تماس با این کودک بوده‌آند، تحت نظر قرار دارند.

برنامه غذایی سازمان ملل برای کمک به مقابله با ابولا در مالی روز جمعه از طریق هوایی حدود یک تن ملزومات پزشکی مانند لباس‌های محافظ، دستکش جراحی، شیلد صورت و سطل برای کارکنان بهداشتی به این کشور منتقل کرد.

در همین حال پس از اینکه پزشکی که غرب آفریقا بازگشته بود، به عنوان نخستین مورد ابولا در شهر نیویورک شناسایی شد،‌ ایالت‌های نیویورک و نیوجرسی در آمریکا دستور قرنطینه اجباری ۲۱ روزه کارکنان بهداشتی که در درمان بیماران ابولا در غرب آفریقا شرکت داشته‌آند، را صادر کردند.

کریک اسپنسر پزشک ۳۳ ساله یک هفته پس از بازگشت از سفرش برای درمان بیماران به گینه، بیمار شد، و بر اساس گزارش‌ها اکنون در وضعیتی پایدار در بخش ایزوله مرکز بیمارستانی بلوو در نیویورک بستری است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز روز شنبه در واکنش به این تحولات گفت: «ما باید براساس حقایق اقدام کنیم نه بر اساس ترس.» او برای آرام کردن مردم دچار تشویش نینا فم، یکی از دو پرستاری که پس از درمان یک بیمار لیبریایی مبتلا به ابولا در نخستین موارد انتقال این ویروس در خاک امریکا خودشان بیمار شدند، و اکنون عاری از بیماری اعلام شده است، را در آغوش گرفت.

رئیس‌جمهور مالی، ابراهیم بوباکار کیتا، نیز تلاش کر پس از مرگ دختری دوساله به علت ابولا که از کشور همسایه گینه به این کشور آمده بود، - نخستین مورد ابولا در این کشور، هراس عمومی را تخفیف دهد.

او در مصاحبه‌ای گفت: «ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا از وحشتزدگی و جنون ناشی از شیوع ابولا جلوگیری کنیم.»

او افزود: «از هنگام شروع این همه‌گیری، ما در مالی همه اقدامات لازم برای ایمن ماندن مردم را انجام داده‌ایم، اما نمی‌توانیم به شکلی جادویی خودمان را در برابر بیماری مهروموم کنیم. گینه کشور همسایه ما است، ما این مرز را نبسته‌ایم و نخواهیم بست.»

در همین حال کشور به گفته منابع محلی موریتانی نیز کنترل‌ها در مرزش با مالی را افزایش داده و به صورت دوفاکتو مرزهایش با این کشور بسته است.

از طزف دیگر سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که چندصدهزار واکسن ابولا در «نیمه اول» سال ۲۰۱۵ در اختیار خواهد گرفت.

کارشناسان به واکسن تجربی rVSV  که دوزهای آن برای دور جدید کارآزمایی به ژنو رسیده است، و واکسن ChAd5 ساخته شده بوسیله شرکت گلاکسو‌اسمیت‌کلاین امید بسته‌آند.

سازمان جهانی بهداشت امیدوار است که با فرستادن شمار زیادی از دوزهای هر کدام از واکسن موفق در کارآزمایی‌ها به آفریقا بتواند آزمایش آنها در «در دنیای واقعی» را شروع کند.

کد خبر 275922

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha