چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: استفاده از سرم به‌دست آمده از خون نجات‌یافتگان بیماری ابولا تا چند هفته آینده در لیبریا، یکی از کشورهایی که واگیر ابولا در آن از شدت بالایی برخوردار است، آغاز خواهد شد.

ابولا

براساس گزارش BBC، مري پائول كيني معاون رئيس سازمان بهداشت جهاني در بخش نوآوري و سيستم‌هاي بهداشتي اعلام كرد اين سرم از خون يكي از بيماراني كه از ابتلا به ابولا جان سالم به در برده به دست آمده‌است. وي همچنين در نشستي در ژنو اعلام كرد تحقيقات در زمينه ساخت دارو و واكسن‌هاي درمان ابولا پيشرفت سريعي داشته و اين داروها تا ژانويه 2015 آماده خواهد‌بود. شيوع بيماري ابولا در جهان تاكنون جان چهار هزار و 500 انسان را گرفته‌است كه بيشترين تعداد مرگ‌و‌ميرها در كشورهاي گينه، ليبريا و سيرالئون رخ داده‌است.

كيني در ادامه گفت مشاركت‌هايي درحال انجامند تا از ظرفيت سه‌كشور براي استخراج پلاسما استفاده شده و آماده‌سازي لازم براي درمان اين بيماري واگيردار فراهم‌شود. اين همكاري‌ها كه سرعت بالايي به خود گرفته‌اند در ليبريا صورت مي‌گيرند، جايي كه اميدواريم در هفته‌هاي آينده تاسيساتي براي جمع‌آوري خون، درمان آن و فرآوري نمونه‌هاي قابل‌استفاده راه‌اندازي شود.

سرم

اگر بدن فردي بتواند با اين ويروس مقابله كرده و درمان شود، به اين معني است كه بدن راه مبارزه با ويروس را يافته و در خون آن فرد آنتي‌بادي‌هايي براي مقابله با ويروس وجود دارد كه مي‌تواند به ابولا حمله كند.

پزشكان مي‌توانند نمونه خون فرد بيمار را به دست آورده و با تفكيك سلول‌هاي قرمز خوني و حفظ آنتي‌بادي‌هاي مهم آن، كه براي درمان مبتلايان به ابولا حياتي است،‌سرم نهايي را به دست آورند.

پرستار اسپانيايي كه اولين مبتلا به ابولا در خارج از آفريقا به شمار مي‌رود،‌پس از دريافت سرم‌هاي انساني حاوي آنتي‌بادي‌هاي به‌دست آمده از بدن نجات‌يافتگان ابولا، درمان شد. به گفته كيني اين درمان بدون خطر نبوده‌است، و سازمان بهداشت‌جهاني درحال حاضر دستور‌العمل‌هايي براي اطمينان از ايمني بيماران تدوين كرده‌است. براي مثال تمامي خون‌هاي اهدا شده‌ بايد پيش از مصرف مورد آزمايش دقيق آلودگي به هپاتيت و ايدز قرار بگيرد.

واكسن و داروها

به گفته كيني نتايج اوليه دوره‌هاي آزمايشي دو واكسن ابولا تا پايان سال جاري و اوايل سال 2015 مشخص خواهند‌شد. واكسن‌ها ابتدا بايد مورد آزمايش قرار بگيرند تا ايمني آنها براي استفاده روي انسان و همچنين توانايي آنها در درمان ابولا تاييد شود. پس از پايان اين مرحله از آزمايش، سازمان جهاني بهداشت اميدوار است بتواند دوره‌هاي آزمايشي را در ميان گروه‌هاي بيشتري از بيماران آغاز كرده و به تدريج دارو را وارد آفريقا كند. به گفته وي اين آزمايش‌ها تا دو هفته ديگر آغاز خواهند‌شد و براي 6 ماه ادامه خواهند‌داشت.

کد خبر 275599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha