یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردم عراق یکشنبه 29 جولای (7 مرداد) با سرپیچی از دستور مقامات با شلیک گلوله‌های هوایی و ریختن به خیابان‌ها قهرمانی تیم عراق در جام فوتبال آسیا جشن گرفتند.

به گزارش آشوسیتدپرس از بغداد مساجد اعلامیه‌هایی را پخش می‌کنند که از مردم می‌خواهد تیراندازی‌هایی را که تا به حال به مرگ دست کم به  چهار نفر منجر شده است متوقف کنند.

نیروهای امنیتی برای جلوگیری از تکرار بمب‌گذاری‌هایی که چهارشنبه قبل پس از صعود عراق به فینال باعث مرگ چندین نفر شد، عبور و مرور ماشین‌ها را ممنوع کرد‌ه‌اند.

عراقی‌ها از این پیروزی به عنوان بختی برای نشان دادن اینکه می‌توانند با هم کنار بیایند و ابراز  نومیدی از اینکه سیاستمداران نمی‌توانند کار مشابهی انجام دهند استفاده کردند.

تیم عراق که "شیرهای بین‌النهرین" خوانده می‌شود، توانست در اولین حضورش در فینال جام آسیایی، عربستان سعودی، قهرمان سه دوره قبلی، را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد.

جشن و سرور پس از پیروزی تیم عراق فرصتی نادر به عراقی‌ها داد تا از حملات فرقه‌ای آسایش پیدا کنند و مردان  از همه سنین در خیابان‌ها به پایکوبی بپردازند.

به گزارش پلیس در جنوب غرب بغداد یک مهاجم که قصد داشت ماشین بمب‌گذاری‌شده‌اش را به جمعیت بزند، با شلیک نیروهای امنیتی کشته شده است..

در خیابان‌های بغداد مردان، زنان شیرینی پخش می‌کردند. در شهر جنوبی بصره مردم با اسپری برف شادی بر سر یکدیگر می‌پاشیدند. در شهر کردنشین سلیمانیه در شمال عراق مردم با ماشین‌ها در خیابان‌ها به حرکت در آمدند و بوق‌زنان پرچم عراق را تکان می‌دادند.

سیاستمداران عراقی هم فرصت را از دست ندادند. نخست‌وزیر  در بیانیه‌ای به تیم عراق تبریک گفت و اعلام کرد به هر یک از اعضای تیم 10000 دلار پاداش داده خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های اولیه در نتیجه تیراندازی‌ها در این پایکوبی‌ها دست کم چهار نفر کشته و 17 نفر مجروح شده‌اند.

ممنوعیت عبور و مرور وسائل نقلیه هم که از نیم ساعت پیش از شروع بازی به اجرا در آمده بود قرار است تا صبح دوشنبه ادامه یابد و  هر وسیله‌ای اعم از ماشین و کامیون و دوچرخه را دربر می‌گیرد.

شلیک‌های هوایی در مراسم شادی علیرغم درخواست مقامات برای موقوف‌شدن آنها پس از کشته‌شدن دست کم هفت نفر پس از پیروزی‌های قبلی تیم عراق بود. دولت هشدار داده بود که تیراندازی کنندگان را دستگیر خواهد کرد.

کد خبر 27744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز