یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: در حالی که این روزها بحث فروش سهام ایران خودرو به 2 شرکت خودروساز بزرگ خارجی نقل محفل سهامداران است، مدیر عامل سایپا نیز از احتمال‌فروش درصدی از سهام زامیاد به یک مشتری هندی خبر داد.

چندی پیش منوچهر منطقی مدیرعامل ایران خودرو از درخواست 2 مشتری معتبر خارجی برای خرید سهام شرکت ایران خودرو خبر داده بود، این بار نیز احمد قلعه‌بانی مدیر عامل شرکت سایپا درباره فروش یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا به مشتریان خارجی خبرداد.

به گفته قلعه‌بانی یک مشتری پر و پا قرص هندی درخواست خرید سهام شرکت زامیاد را ارائه داده و حتی کار به مذاکره با مسئولان شرکت سایپا نیز کشیده شده است.

وی در این باره توضیح داد: یک شرکت هندی پیشنهادی را برای خرید بخشی از سهام زامیاد ارائه داده که هم اکنون در حال بررسی این پیشنهاد هستیم. مدیرعامل سایپا از ذکر نام شرکت هندی و جزئیات این پیشنهاد خودداری کرد و افزود: مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته و 2 طرف در حال بررسی شرایط یکدیگر هستند.

قلعه‌بانی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود چند شرکت خودروساز خارجی برای خرید سهام شرکت‌ سایپا تقاضا داده‌اند، گفت: در این زمینه باید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تصمیم بگیرد، چرا که در حال حاضر این سازمان سهامدار عمده سایپاست و ما تنها می‌توانیم درباره شرکت‌های زیرمجموعه خود تصمیم بگیریم.

تاکنون با وجود تماس‌های مکرر با مسئولان سازمان گسترش و نوسازی مسئولان این سازمان به هیچ عنوان حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیستند، اما آن‌طور که از قرائن پیداست، سازمان گسترش و نوسازی هیچ تمایلی برای فروش سهام شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو ندارد.

هفته گذشته منوچهر منطقی برای سومین بار در طول یک سال گذشته از درخواست چند شرکت معتبر خودروساز جهانی برای خرید سهام ایران خودرو خبر داده بود.

وی ضمن اعلام تمایل خارجی‌ها برای خرید سهام این شرکت، گفت: تمامی خط تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو به آخرین تکنولوژی روز دنیا تجهیز شده و در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها خواهان همکاری تکنولوژی با ایران‌خودرو هستند.

وی همچنین درباره قیمت سهام ایران‌خودرو خاطرنشان کرد: رشد بازار سهام ایران‌خودرو در سال‌های اخیر حداقل 20 تا 30 درصد بوده و در بعضی از سال‌ها به 50 درصد نیز رسیده است. قیمت واقعی سهام ایران خودرو آن چیزی نیست که در بازار است و با ارزش واقعی آن فاصله دارد.

به این ترتیب با وجود شایعات متعددی که در بازار در مورد فروش و حتی ادغام 2 شرکت خودروساز بزرگ ایران وجود دارد، مسئولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان سهامدار عمده  باید هر چه سریع‌تر پاسخ شفاف و روشنی درباره فروختن یا نفروختن سهام این شرکت‌ها ارائه دهند.

کد خبر 27718

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز