مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

نخستین جشنواره «شهر آماده» دیروز با مشارکت بیش از ۴۰سازمان و نهاد در حوزه مدیریت شهری و خدمات اضطراری در برج میلاد آغاز به‌کار کرد؛ جشنواره‌ای که با افتتاح نمایشگاهی از آخرین دستاوردها‌ در زمینه مدیریت بحران همراه است.

مدیریت بحران

اين نمايشگاه‌ را به‌طور رسمي صبح ديروز مهدي چمران افتتاح كرد. رئيس شوراي شهر تهران پس از اين، به بازديد از غرفه‌هاي مختلف ستادهاي مديريت بحران مناطق 22گانه پايتخت پرداخت كه هركدام از آنها يكي از موضوعات و مسائل مربوط به مديريت و آمادگي در برابر بحران‌ها به‌ويژه زلزله را پوشش داده بودند. ارائه دستاوردها و پژوهش‌هايي درخصوص رانش در دره‌هاي فرحزاد، اسكان بلندمدت در پارك‌هاي جنگلي، داوطلبان واكنش اضطراري محلات، نقشه‌هاي خطرپذيري مناطق، پايگاه‌هاي پشتيباني مديريت بحران، تشكيل مديريت بحران در اماكن و... ازجمله اين دستاوردهاي ارائه شده در غرفه‌هاي ستاد مديريت بحران است كه چمران با حضور در آنها از آخرين اقدامات‌شان باخبر شد. در ديگر غرفه‌هاي اين نمايشگاه‌ها نيز ساير سازمان‌ها و نهادها همچون شركت آب و فاضلاب استان تهران، فرماندهي نيروي انتظامي تهران، سازمان آتش‌نشاني، سازمان بهشت‌زهرا، جمعيت هلال احمر و... نيز حضور دارند.

رئيس شوراي شهر تهران در حاشيه بازديد خود، در رابطه با اينكه پايتخت چقدر در برابر بحران‌ها و حوادث آماده است و در اين راه چه كار بايد كرد، گفت: پاسخ قطعي به اينكه چقدر شهر آماده است نمي توان داد؛ تهران شهري استاندارد نيست كه بتوان آن‌را خيلي سريع براي بحران آماده كرد. به گفته چمران، در شهري كه براساس موازين و اصول شهرسازي ساخته شده است به همه نيازمندها از قبل فكر شده اما در تهران اين كار صورت نگرفته و الان براي انجام كاري مثل مديريت بحران، كار بسيار سخت است.

چمران گفت: با توجه به مشكلاتي كه شهر تهران به‌خاطر نامناسب‌بودن پايه‌گذاري‌هاي آن از گذشته دارد، مثل مشكلات ترافيكي، باريك بودن معابر، ناپايدار بودن ساختمان‌ها و... شرايط حساس و خطرناكي دارد. وي در عين حال اقدامات ستاد مديريت بحران شهر تهران را كار معكوسي در جهت اين مشكلات دانست تا از ميزان حوادث ناشي از بحران بكاهند.

احمد صادقي، رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران نيز در رابطه با اهداف برگزاري نخستين جشنواره شهر آماده اظهار كرد: موضوع مديريت بحران يك موضوع فرابخشي است و بايد دستگاه‌هاي مختلف براي مديريت بحران با هم هماهنگ عمل كنند و اين جشنواره فرصت مناسبي براي هماهنگي بيشتر اين دستگاه‌هاست. به گفته وي مشاركت گروه‌هاي داوطلب مردمي نيز در اين جشنواره مشهود است و يكي از اهداف آن فرهنگ صحيح نحوه برخورد با حوادث است.

اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران نيز در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد كه بايد اين دستاوردها عمومي شود و به درون سازمان‌ها و اداره‌ها برود؛ به‌عبارتي اكنون دانش لازم در زمينه مديريت بحران توليد شده و بايد تبديل به مهارت شود. به گفته وي، خيلي از اين دستاوردها از طريق طرح و لايحه در شوراي شهر محقق مي‌شود، البته برخي ديگر نيز بايد از طريق مجلس شوراي اسلامي قانون شوند.

گفتني است جشنواره شهر آماده همراه با نشست‌هاي تخصصي و آموزش‌هاي همگاني در رابطه با مديريت بحران و آمادگي در برابر حوادث تا روز پنجشنبه اول آبان‌ماه ادامه دارد.

رتبه ششم ايران از نظر حادثه‌خيزي در جهان

اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور در افتتاحيه اين جشنواره گفت: از 46حادثه مهم در دنيا، وقوع 36حادثه در ايران محتمل است و به همين دليل ايران جزو 10كشور حادثه‌خيز جهان محسوب مي‌شود. به گفته وي از نظر تعداد حوادث رخ‌داده، ايران در بين كشورهاي دنيا مقام ششم و در بين كشورهاي آسيايي رتبه چهارم را دارد. وي با اشاره به اينكه متأسفانه آسيب‌پذيري كشور در مقابل زلزله بسيار بالاست، افزود: بايد تا جايي كه مي‌توانيم آسيب‌ها و خسارات احتمالي را كاهش دهيم اما براي حركت در اين مسير، ابتدا مردم و مسئولان بايد به اين باور برسند كه رخ‌دادن حوادث، قطعي است و بعد براي اين باور، برنامه‌ريزي كنيم. وي با بيان اينكه اين جشنواره اقدام بسيار خوبي است، از سازمان‌هاي بيمه‌گر خواست فعالانه وارد اين عرصه شوند.

کد خبر 275183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha