همشهری‌آنلاین: جشنواره شهر آماده با هدف آموزش آمادگی در برابر مخاطرات طبیعی برگزار می‌شود.

احمد صادقی

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: در سال 1375 برابر برآوردها با وضعیت آن موقع، اگر زلزله‌ای شش ریشتری در شهر تهران رخ می‌داد، پیش‌بینی حدود 360 هزار کشته وجود داشت ولی با سازه‌های موجود، این تلفات 36 هزار نفر برآورد می‌شود.

احمد صادقی در نشست مطبوعاتی نخستین جشنواره شهر آماده افزود: زلزله یک بحث اساسی است و در واقع مدیریت اجرایی کشور در این خصوص باید جوابگو باشد. البته در این زمینه آن‌طور که لازم است پاسخ‌گویی نشده است و توپ را به زمین مدیریت شهری می‌اندازند که جای نقد دارد.

وی افزود: با حدود 21 سال سابقه در حوزه مدیریت بحران باید بگویم که امر مدیریت بحران برنامه‌ای طولانی‌مدت است که باید به همه جوانب آن توجه شود.

وی بازسازی بافت‌های فرسوده، ممنوعیت ساخت‌وساز در حریم قنوات یا گسل‌ها و... از اقداماتی است که تاکنون صورت گرفته و به مدیریت بحران‌های ناشی از زلزله و کاهش هزینه‌های آن کمک می‌کند.

صادقی در پاسخ به پرسشی در مورد نفوذ آب دریاچه چیتگر گفت: بحث نفوذ آّب و خطراتی که بعد از وقوع زلزله در مورد دریاچه از آن صحبت می‌شود، مبنای علمی ندارد و حتی دریاچه چیتگر خود می‌تواند به لحاظ وضعیت تفرج‌گاهی فضای امنی را ایجاد کند.

  • ساخت دو مرکز فرماندهی مدیریت بحران در شهر تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از ساخت دو مرکز فرماندهی مدیریت بحران در تهران و ساخت 100 سوله مدیریت بحران چند منظوره در این شهر خبر داد و گفت: در این سوله‌ها اقلام مورد نیاز در شرایط بحران برابر استانداردهای موجود دپو شده است که چنین اقداماتی جز در شهر تهران، در جای دیگری در کشور سابقه ندارد.

وی با بیان اینکه همیشه از شهر آماده و امکانات لازم برای مقابله با بحران صحت می‌شود، اظهار داشت: موضوع مهم این است که باید در کنار شهر مقاوم، شهروند آماده هم داشته باشیم تا این مجموعه اقدامات بتواند مؤثر واقع شود. اگر چنین نباشد و ما در سطح مدیریت شهری همه اقدامات را هم درست انجام دهیم، حتی یک قاب عکس در منزل هم می‌تواند باعث خطرآفرینی شود.

صادقی ادامه داد: خوشبختانه در محلات شهر تهران هم قدامات خوبی انجام شده است و گروه‌های شهری در 3800 مکان شهری فعال هستند.

وی با اشاره به حوادث اخیر مانند طوفان تهران و حادثه سقوط هواپیما گفت: ما در همه این رخدادها در صحنه حضور داشتیم و می‌توانم بگویم مهم‌ترین پیام این رخدادها این بود که تکلیف مدیریت این حوادث مشخص نبود.

وی با بیان اینکه هنوز آمادگی لازم را برای وقوع زلزله در تهران نداریم، گفت: به جز زلزله، در مورد بقیه بحران‌ها آمادگی خوبی داریم.

  • برگزاری نخستین جشنواره شهر آماده

وی در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی از برگزاری نخستین جشنواره «شهر آماده» با مشارکت بیش از 40سازمان و نهاد فعال در حوزه مدیریت شهری و خدمات اضطراری از 26 مهر تا اول آبان‌ماه در برج میلاد خبر داد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: این جشنواره بستر مناسبی است تا سازمان‌های شرکت‌کننده، توانمندي‌ها و دستاوردهاي خود در حوزه اقدامات مرتبط با چرخه جامع مديريت بحران را در قالب‌های مختلف و متنوع ارائه نمايند.

وی اظهار داشت: از اهداف اصلی برگزاری جشنواره «شهر آماده» می‌توان به تقویت فضای همکاری بین فعالان دولتی و غیردولتی در راستای مدیریت بحران شهر تهران، فرهنگ‌سازی برای برخورد صحیح و آموزش آمادگي در برابر مخاطرات طبيعي و تقدیر از فعالان و پیشکسوتان داراي خدمات و سوابق درخشان در حوزه مدیریت بحران اشاره کرد.

وی گفت: شعار اصلی این جشنواره «سلام، تهرانِ با دوام» انتخاب شده و «شهر آماده، شهروند آگاه» شعار فرعی جشنواره است.

صادقی با بیان اینکه در این جشنواره کارگاه‌های آموزشی کاربردی در خصوص مدیریت بحران برگزار می‌شود، افزود: فضایی در جشنواره به کلیه امکانات لازم جهت برگزاری کارگاه (عملی و نظری) مجهز شده و طبق برنامه‌ای مدون، آموزش‌هایی را در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار مي‌دهد.

وی از کارگاه‌های مدیریت بحران، زلزله و آمادگی در برابر آن، اطفای حریق، تاب‌آوری در بحران، توصیه‌های ایمنی در زمینه‌های گوناگون، کمک‌های اولیه و تریاژ، محیط‌زیست و آموزش‌های شهروندی به عنوان نمونه‌هایی از کارگاه‌هایی که در این جشنواره برای استفاده عموم برگزار می‌شوند، نام برد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در این جشنواره نشست‌های تخصصی با حضور اساتید، کارشناسان و متخصصان حوزه مدیریت بحران به‌منظور تبادل دانش و تجربیات این حوزه برگزار می‌شود، افزود: این نشست‌ها در سالن آموزشی مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود که «سيستم‌هاي اطلاعات مكاني همراه (موبايل GIS) و نقش آن در مديريت بحران»، «نقشه و واکنش سریع در بحران»، «نقش پژوهش و تأمین شواهد علمی برای تهران آماده»، «نشست تخصصی ایمنی و حوادث شهری»، «شبكه‌هاي شتاب‌نگاري و زلزله‌نگاري سامانه هشدار سريع زلزله شهر تهران»، «فرونشست و زمين لغزش در شهر تهران»، «کارگاه آموزشی مدیریت جامع خشکسالی ( تجارب، فرصت‌ها و چالش‌ها)»، «تدقیق نقشه گسل‌ها و پهنه‌هاي گسلي شهر تهران و ضوابط مربوط به ساخت‌وساز در اين پهنه‌ها»، «ساماندهی و مدیریت بازسازی شهر تهران پس از زلزله احتمالی» و «نقش تحقیق در عملیات در مدیریت بحران و کارگاه مداخلات اجتماعی و روانی» از جمله این نشست‌ها هستند.

وی همچنین از برگزاری چندین مانور در سطح شهر تهران همزمان با برگزاری این جشنواره خبر داد و گفت: برگزاری روزانه مانور تنش آبی، مانور نشت گاز، مانور برق، مانور تخلیه اضطراری، مانور حرق در انبار نفت شهران، مانور اسکان اضطراری و... از جمله برنامه‌های جشنواره شهر آماده است.

رئیس سازمان مدیریت و پیشگیری بحران شهر تهران گفت: در این جشنواره همچنین فعالیت‌ نهادهای مختلف در حوزه مدیریت بحران رصد شده و به بهترین آثار جوایزی اختصاص خواهد داد.

  • اختصاص 36 حکم در برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران به موضوع مدیریت بحران

صادقی در ادامه اظهار داشت: نویدی هم برای فعالان و دلسوزان حوزه مدیریت بحران شهر تهران داریم مبنی بر اینکه بحث مدیریت بحران شهر تهران تا کنون جایگاه خاصی در برنامه‌های کلان شهری نداشت اما در برنامه دوم پنج ساله شهرداری تهران که در حال حاضر در نخستین سال اجرای آن قرار داریم، 36 حکم و ماده به موضوع مدیریت بحران اختصاص داده شده است که نشان از اهمیت این بحث دارد.

وی افزود: در این برنامه برای نخستین بار وظایفی همچون تدقیق گسل‌های شهر تهران، نقشه خطرپذیری زمین‌لرزه‌های تهران، شیوه‌نامه فنی گودبرداری ساختمان، ارتقای سطح ایمنی ساختمان‌ها و فضای شهری، کمک به گسترش مقاومت سازه‌ای و عناصر غیرسازه‌ای و طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب‌های شهر تهران احصا شده و امید داریم با همکاری همه نهادهای ذی‌ربط و همراهی رسانه‌ها، بتوانیم این برنامه‌ها را به بهترین شکل مطلوب اجرایی کنیم.

جشنواره شهر آماده طی روزهای بیست و ششم مهر تا یکم آبان از ساعت 9 الی 19در برج میلاد با شعار «سلام تهران آماده» و نیز «شهروند آگاه، شهر آماده» برگزار خواهد شد.

منبع: روابط‌ عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

کد خبر 274853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha