مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با انتقاد از کم توجهی به حوزه فرهنگ سازی و آموزش عمومی در مدیریت بحران گفت: هزینه پیش‌گیری از بحران یک دهم هزینه بازسازی است.

حیدر کلهری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه موضوع مدیریت بحران شامل چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی است گفت: به میزانی که در مرحله پیشگیری اقدامات اساسی انجام شود، میزان ریسک یا مخاطره در برابر حوادث و سوانح نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دستگاه‌ها و سازمان‌های متعدد و مختلفی در حوزه مدیریت شهری مشغول فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه فعالیت تخصصی و فنی کمتر به حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی توجه شده است بنابراین یکی از سیاست‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز فعالسازی شهروندان و جذب مشارکت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های آنان است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: شهرداری تهران در سال‌های اخیر نقش مناسبی در عرصه فرهنگ‌سازی برای شهروندان داشته و در حوزه مدیریت بحران نظر غالبی مبنی بر این است که هر یک ریال هزینه برای ارتقای پیشگیری و آمادگی شهر و شهروندان، از هزینه‌کرد 10 ریال پس از بحران برای جبران خسارت‌ها و بازسازی می‌کاهد، بنابراین می‌توان به اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی برای کاهش هزینه‌های آتی پی ببریم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره شهر آماده که به مناسبت هفته کاهش خطرپذیری زلزله و بلایای طبیعی برگزار می‌شود گفت: ارائه دستاوردها و توانمندی‌ دستگاه‌های فعال و ذی‌ربط و ارزیابی توان عملیاتی و پشتیبانی سازمان‌ها، از جمله اهداف جشنواره است. همچنین با توجه به وظیفه اصلی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ایجاد هماهنگی میان سازمان‌های دخیل و ذی‌ربط در عرصه مدیریت بحران، همین وظیفه در روزهای برگزاری جشنواره به تمرین و ارزیابی گذاشته می‌شود.

کلهری افزود: در جشنواره شهر آماده هم برای مخاطبان عام و هم برای متخصصان این حوزه، فعالیت‌ها و آموزش‌هایی در قالب برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی و عمومی طراحی شده است و درک درست و مناسب از مباحثی همچون خطر، خطرپذیری، بحران و آموزش‌های لازم از جمله مباحثی است که در این جشنواره به آن پرداخته خواهد شد.

کلهری ادامه داد: همچنین در ایام جشنواره در تمامی مناطق بیست و دوگانه تهران هر روز مانورها و عملیات تخصصی و عمومی با هدف ارزیابی توان عملیاتی و نیز فرهنگ‌سازی برگزار خواهیم کرد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و دبیر جشنواره شهر آماده ابراز امیدواری کرد: این جشنواره با استقبال مردم به خصوص مدارس مواجه شود چرا که فرهنگ‌سازی باید از سنین کودکی آغاز شود. در این جشنواره با مشارکت سایر دستگاه‌ها، برنامه‌های ویژه مخاطبانی از سنین کودکی همچون بازی، سرگرمی و... در نظر گرفته شده که امید داریم به ارتقای آگاهی عمومی منجر شود.

وی در پایان اظهارکرد: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره فرهنگ‌سازی و بالا بردن سطح آگاهی مردم است. این جشنواره بستر مناسبی برای فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی‌های شهروندان در هر چهار مرحله است.

به گزارش ایسنا، جشنواره شهر آماده طی روزهای بیست و ششم مهر تا یکم آبان در برج میلاد با شعار «سلام تهران آماده» و نیز «شهروند آگاه، شهر آماده» برگزار خواهد شد.

کد خبر 274690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha