مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

حامد فوقانی: «وضعیت مدیریت بحران کشور، بحرانی شده است»؛ این جمله را روز گذشته رئیس کمیسیون عمران مجلس پس از نشست هم‌اندیشی سازمان مدیریت بحران شهر تهران به همشهری گفت.

مدیریت بحران

اين نشست كه در راستاي بررسي لايحه ارائه شده دولت به مجلس درخصوص حوادث غيرمترقبه تشكيل شده بود، خروجي‌هاي جالبي داشت كه مي‌تواند روي اين لايحه تأثيرات مثبتي بگذارد.در نشست تخصصي روز گذشته علاوه بر رئيس سازمان مديريت بحران كشور، مديران سازمان مديريت بحران شهر تهران، رئيس كميسيون عمران مجلس و تعدادي از استادان دانشگاه‌ها نيز حضور داشتند تا ضمن بررسي لايحه تقديمي دولت، نحوه حضور نيروهاي مسلح و مطالعات مركز پژوهش‌هاي مجلس، رويكردهاي قانون و ميزان توجه آن به موضوعات پيشگيري و آمادگي به بحث گذاشته شود. نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور در اين نشست علت انتخاب وزير كشور به‌عنوان رئيس شوراي هماهنگي بحران تهران در لايحه كنوني به جاي شهردار را توضيح داد. به گفته وي اين مسئله به نقشي بر مي‌گردد كه وزارت كشور و استانداري در فراخوان نمايندگان سازمان‌هاي مختلف بر عهده دارند. سيدمهدي هاشمي، رئيس كميسيون عمران مجلس اما عنوان كرد كه استاندار به‌عنوان يك مدير تحت امر وزارت كشور نماينده عالي دولت به‌حساب مي‌آيد، به اين دليل قدرت اجرايي به او تفويض شده است، در نتيجه اگر اين قدرت به شهردار هم واگذار شود توانمند خواهد بود. وي همچنين در گفت‌وگو با همشهري ضمن انتقاد از تأخير يكساله ارائه لايحه پس از گذشت يك‌دوره آزمايشي 6ساله آن اظهار كرد: اين لايحه نه‌تنها تكرار راه‌حل‌هاي ناكام گذشته است بلكه به‌‌نوعي بازگشت به قبل به‌حساب مي‌آيد.

وي با بيان اينكه 90درصد از عرصه‌هاي مختلف كشور ما در معرض بلاياي طبيعي قرار دارند و خطر زلزله نيز 70درصد آنها را تهديد مي‌كند، اضافه كرد: اين در حالي است كه در كشورهاي ديگر مديريت بحران تشكيلات مفصلي دارد و همرده با وزارتخانه و معاونت رئيس‌جمهور است اما با لايحه كنوني، مديريت بحران در كشور ما در حد يك‌مديركل تضعيف مي‌شود.اينطور كه اين نماينده مجلس گفت در لايحه دولت به موارد ساختاري، وظايف، ‌تشكيلات و نه موضعي براي پيشگيري، آمادگي، مقابله و بازسازي كه در راستاي سياست‌هاي كلي رهبر انقلاب است توجه نشده است. به گفته سيدمهدي هاشمي اكنون درخصوص اختيارات لازم مديريت بحران پيش‌بيني لازم نشده و به همين دليل اختلاف نظرات بسياري وجود دارد. وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين به‌معناي جزيره‌اي عمل كردن دستگاه‌ها در رابطه با مديريت بحران نيست؟ گفت: «بله. از سوي ديگر نيز وقتي مديريت اين بخش مهم واگذار مي‌شود، اختيارات آن به‌طور كامل تفويض مي‌شود.» وي همچنين صلاحيت شهرداري تهران را براي مديريت بحران به شرط واگذاري اختيارات مناسب ارزيابي كرد. به گفته وي البته دستگاه‌هاي نظارتي نيز بايد بيش از پيش براي چگونگي انجام كارها فعال باشند؛ مسئله‌اي كه در دولت قبل و دولت فعلي صورت نمي‌گيرد چراكه اساسا وظيفه نظارت برعهده رئيس شوراي مديريت بحران كشور (يعني همان رئيس‌جمهور) است.

  • تشكيل كميسيون مديريت بحران

گفتني است در جلسه ديروز سازمان مديريت بحران كشور قرار شد كميسيون ويژه‌ مديريت بحران شكل بگيرد تا كارشناسان و اعضاي آن موارد و اشكالات موجود را از نظر اقتصادي، اجتماعي، عمراني و مديريتي بررسي كنند. رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران نيز در بخشي از جلسه با تأكيد بر تأثير قانون در اجراي درست مديريت بحران گفت: در لايحه كنوني بسياري از نكات لازم لحاظ نشده و ناديده مانده است. همچنين عباس استاد تقي‌زاده، قائم‌مقام اين سازمان از عدم‌شفافيت در شرح وظايف به‌عنوان يكي از نقاط ضعف لايحه نام برد و با تفكيك نقش فرماندهي و نقش هماهنگي از يكديگر توجه به اين تفكيك را در استفاده از ابزارها، منابع و تجهيزات ضروري دانست.

کد خبر 305702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha