مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: ممکن است ابعاد فاجعه تنها اعدادی باشند که بر زبان می‌آیند اما سال‌هاست که اعلام می‌شود‌ زلزله‌ تهران اگر رخ دهد، یک فاجعه بزرگ زیستی را شکل خواهد داد؛ نه آنگونه که این روزها آلودگی هوا یا آلودگی‌های زیستی در تهران به‌وجود آورده است.‌

هفته گذشته اعضاي كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي از سازمان مديريت بحران تهران بازديد كردند؛ بازديدي كه تفاوت بسياري با هر بازديد اداري ديگري داشت. آمار و ارقام نگران‌كننده كه هفته گذشته بهارستان‌نشينان را كمي نگران كرد حكايت از فوت صدها هزار نفر دارد. رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در اين بازديد گفت: براساس برآوردهاي صورت گرفته از آخرين وضعيت مديريت بحران تهران، در دقايق اوليه زلزله پايتخت صدها هزار نفر تنها در شهر فوت خواهند كرد و در همان دقايق حداقل 3ميليون نفر نيز بي‌خانمان مي‌شوند.

‌احمد صادقي ضمن تشريح آخرين وضعيت مديريت بحران شهر تهران تصريح كرد: سيستم شتاب نگار سازمان نخستين سيستم در كشور است كه لحظه به لحظه لرزه‌هاي پايتخت را رصد مي‌كند تا از طريق سامانه‌اي هوشمند ميزان خسارات هر لرزش محاسبه شود. آمار و اطلاعات آن، اين امكان را براي مركز فرماندهي سازمان فراهم مي‌كند تا نوع كمك رساني مورد نياز را پيش‌بيني كرده و در اسرع وقت وارد عمل شود. وي با تأكيد بر اينكه مديريت بحران شهر تهران نيازمند حمايت مجلس و دولت است، هدف از اجراي قانون مديريت بحران را حفظ جان و مال مردم دانست. به گفته وي تهران روي 5گسل اصلي و ده‌ها گسل فرعي بنا شده و كوچك‌ترين لرزشي به‌معناي كشته شدن هزاران شهروند است.‌

صادقي فعاليت گسل‌هاي ري و كهريزك تهران را به‌صورت هفتگي و حتي روزانه تشريح كرد و گفت: با توجه به آنكه شهر تهران هر لحظه در شرايطي است كه نياز به رصد دارد، در نتيجه بيش از هر زمان ديگري لازم و ضروري است كه مديريت يكپارچه‌اي در مديريت بحران تهران حاصل شود. قانون مديريت بحران بعد از واقعه زلزله بم در كشور مورد توجه قرار گرفت. بعد از آنكه مقام معظم رهبري فرمودند كه سازماني متولي بحث مديريت بحران وجود داشته باشد، در سال 86قانوني به‌صورت آزمايشي در مجلس تصويب شد كه اكنون لايحه دائمي شدن اين قانون در دستور كار مجلس است.

تا به امروز بيش از 28مخاطره در شهر تهران شناسايي شده كه زلزله، سيل، آتش‌سوزي و فرونشست زمين از مهم‌ترين آنها شناخته شده است. از سوي ديگر تهران گسل‌هاي زيادي دارد كه تعدادي از آنها فعال هستند؛ ازجمله گسل ري و كهريزك كه در طول هفته شاهد فعاليت آنها البته با شدت پايين هستيم.

آمار فاجعه بار از زبان صادقي هنگامي مطرح شد كه وي در تشريح سوابق وقوع زلزله در تهران از سير تاريخي زلزله تهران سخن به ميان آورد. «هر 150تا 180سال يك‌بار زلزله‌اي با بزرگي حدود 7ريشتر پايتخت را لرزانده است».براساس برآوردهاي مديريت بحران، درصورت وقوع دوباره اين زلزله در يك دقيقه نخست صدها هزار نفر تنها در شهر تهران كشته خواهند شد و در همان دقايق حداقل 3ميليون نفر نيز بي‌خانمان مي‌شوند. به گفته صادقي، همچنين آتش‌سوزي مهيب و سيل بعد از حادثه زلزله تهران امكان وقوع دارد و هيچ تضميني نيست كه سدهاي اطراف تهران بعد از زلزله دچار حادثه نشوند؛ از سوي ديگر بيماري‌هاي واگيردار و ناامني بسياري را نيز در شهر شاهد خواهيم بود.

رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهرداري خاطرنشان كرد: در زمان وقوع زلزله در تهران، به اندازه 6برابر اتوبان تهران- قم نخاله ساختماني خواهيم داشت. در واقع اگر زلزله در تهران اتفاق بيفتد يك فاجعه بين‌المللي رخ خواهد داد نه ملي؛ اين درحالي است كه تاكنون شهرداري هزاران ميليارد تومان براي فعاليت‌هايي پيرامون مديريت بحران هزينه كرده كه ريالي از بودجه ملي نبوده است. صادقي از مجلس شوراي اسلامي خواست تا در زمان بررسي لايحه مديريت حوادث غيرمترقبه، سازمان مديريت بحران را همچنان زيرنظر شهرداري قرار دهد نه وزارت كشور، تا بتواند بهتر برنامه‌هاي خود را پيش برد؛ موضوعي كه لايحه مديريت واحد شهري كه هم‌اكنون در كميسيون‌هاي دولت در دست تدوين است به آن تأكيد و بر واگذاري اختيارات بيشتر به مديريت شهري توجه دارد.

کد خبر 320498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha