سومین کنفرانس جهانی کاهش خطرپذیری سوانح طبیعی در سندای ژاپن در حال برگزاری است و تا فردا ادامه دارد.

در اين كنفرانس، سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، تجربيات شهرداري تهران را در 2طرح « تخليه امن اضطراري شهروندان در محلات تهران» و «طوفان تهران؛ چالش‌ها و درس آموخته ها» ارائه مي‌كند. دبيركل سازمان ملل در افتتاحيه اين كنفرانس از كشورهاي جهان خواست تا اقداماتي براي كاهش خطر و تهديدهاي حاصله از بحران‌هاي طبيعي اتخاذ كنند.

به گفته وي اكنون سطح خسارات وارده به 300ميليارد دلار رسيده است و تخصيص سالانه 6ميليارد دلار براي مقابله با بحران‌ها تا سال2030مي‌تواند از ميزان خسارات ناشي از بحران‌هاي طبيعي بكاهد. اينطور كه سازمان ملل گزارش داد طي ۱۰ سال گذشته، ۷۰۰ هزار نفر در سراسر جهان جان خود را دراثر وقوع سوانح مختلف از دست داده‌اند كه ضررهاي اقتصادي آن در مجموع به يك تريليون و ۴۰۰ميليارد دلار مي‌رسد.

در اين بين مشاور عالي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهرداري تهران در حاشيه كنفرانس جهاني كاهش خطر پذيري سوانح طبيعي با شينزوآبه نخست‌وزير ژاپن ملاقات و گفت‌وگو كرد. عباس استاد تقي‌زاده در اين ديدار از تلاش‌هاي مردم ژاپن و آژانس همكاري‌هاي بين‌المللي آن كشور در تهيه نقشه‌هاي ريزپهنه لرزه‌اي تهران، برنامه تخليه امن اضطراري محلات تهران، اجراي برنامه هشدار سريع لرزه‌اي و برنامه تهيه نقشه راه‌هاي اضطراري تهران قدرداني كرد.

وي با اشاره به بيش از يك دهه سابقه همكاري‌هاي دوجانبه تهران- توكيو در مديريت بحران و آمادگي در برابر زلزله اظهار اميدواري كرد اين همكاري‌ها باعث تعميق مناسبات و تبادل و انتقال دانش بين دوكشور شود. نخست‌وزير ژاپن نيز متقابلا از ادامه همكاري‌ها بين توكيو و تهران استقبال كرد. پس از پايان كنفرانس، برنامه عملياتي و پيشنهادي آن براي بازه ١٠ ساله ٢٠٢٥-٢٠١٥ پس از تصويب، به تمام ١٦٨ كشور عضو سازمان ملل متحد توصيه خواهد شد. نخستين كارگاه منطقه‌اي تاب آوري در برابر سوانح طبيعي بهار سال آينده در تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 290153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha