جمعه ۲۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین گزارش‌های آماری نشان می‌دهد، نبض بازار سهام در آغاز تابستان امسال به‌طور کامل در اختیار فولاد مبارکه بوده‌است.

در این مدت قیمت سهام فولاد مبارکه با رشد جالب‌توجه 20 درصدی مواجه شده ضمن این‌که سهام شرکت یاد شده از نظر تعداد خریدار نیز در رتبه اول بازار ایستاده است. اما مهم‌تر از همه این‌ها رکوردشکنی بی‌سابقه فولاد مبارکه در بازار سهام تهران است.

برای نخستین‌بار در تاریخ بورس تهران، ارزش سهام یک شرکت به تنهایی از 10 درصد کل ارزش بازار فراتر رفته. این رکورد تاریخی را فولاد مبارکه باتوجه به صعود ارزش بازار سهام آن به مرز 38 هزار میلیارد ریال برجای گذاشته است.

طبق آمار موجود دو شرکت تازه‌وارد بورس یعنی فولاد و مس درمجموع 19 درصد کل ارزش بورس تهران را در اختیار گرفته‌اند. در حال حاضر 1/10 درصد از کل ارزش بورس به فولاد مبارکه تعلق دارد و 8/8 درصد آن در اختیار شرکت ملی مس است.

مجموع ارزش سهام دو شرکت فولاد و مس در حال حاضر در حدود 70 هزار میلیارد برآورد می‌شود. قرار است طبق برنامه، سهام این دو شرکت باتوجه به مقیاس بزرگ و جهانی آنها، به‌زودی در بازارهای سهام بین‌المللی به فروش برسد. در نخستین گام دو هفته پیش شرکت مس برای پذیرش و عرضه به بورس مالزی معرفی شد.

سهام پرطرفدار

بررسی‌ها نشان می‌دهد: اقبال بازار ظرف یک ماه گذشته به‌سوی سهام فولاد و مس تا به آن حد بود که در این مدت 21 هزار نفر سهام این دو شرکت را به سبد دارایی‌هایشان افزودند.

در تیر ماه امسال فولاد مبارکه با جذب 13 هزار و 700 سرمایه‌گذار عنوان پرطرفدارترین سهم بورس تهران را به خود اختصاص داد. در یک ماه اخیر 800 میلیون سهم فولاد به فروش رسید.

در همین مدت 8 هزار نفر در صف خرید 100 میلیون سهم شرکت مس ایستادند تا این شرکت در جمع سهام پرطرفدار بورس عنوان دوم را به خود اختصاص دهد.

نکته جالب توجه آن‌که نام هر دو شرکت مس و فولاد در جمع 15 شرکت اول بازار از نظر میزان رشد قیمت سهام هم دیده می‌شود.

در این مدت فولاد مبارکه با رشد 20 درصدی ارزش سهام آن در رتبه سوم بورس ایستاده و شرکت مس باتوجه به صعود 11 درصدی قیمت هر سهمش رتبه 11 را  به خود اختصاص داده است.

کد خبر 26984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز