همشهری آنلاین: علیرغم گذشت بیش از یک هفته از کشته شدن جوان سیاهپوستی به ضرب گلوله پلیس در فرگوسن، اعتراضات به اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا در این شهر و تلاش پلیس برای سرکوب تظاهرات‌ها و اعتراضات ادامه دارد.

ferguson

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبر گزاری فرانسه، پلیس آمریکا از زخمی شدن دو نفر و بازداشت 31 تن در ناآرامی‌های اخیر شهرک فرگوسن در استان میسوری در این کشور خبر داد.

رون جانسون از مسئولان امنیتی در امریکا مدعی شد این دو نفر به ضرب گلوله از طرف تظاهر کنندگان زخمی شده اند و ماموران پلیس تیراندازی نکرده اند.

شبکه تلویزیونی المیادین درباره کشته شدن یک نفر در درگیری بین نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان در شهر فرگوسن آمریکا خبر داد.

  • گاردملی و پلیس میسوری در تکاپوی سرکوب معترضان

با افزایش اعتراض‌ها به تبعیض نژادی و قتل مایکل براون، نوجوان سیاه پوست آمریکایی، فرماندار ایالت میسوری به گارد ملی دستور داد با پلیس ضد شورش برای مقابله با تظاهرکنندگان همکاری کند..

اعتراضات گسترده، جی نیکسون فرماندار میسوری را واداشت به تدابیری چون وضع منع آمد و شد شبانه روی آورد.

نیکسون همچنین به گارد ملی میسوری دستور داد برای بازگرداندن صلح و آرامش، اقدام کند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز حمایت خود را از مداخله گارد ملی برای برقراری آرامش در شهر کوچک فرگوسن اعلام کرد.

ماموران پلیس با استفاده از بلندگو برای متفرق کردن مردم از خیابان ها تلاش کردند و در این راه به استفاده از دستگاه های پخش کننده صداهای آزاردهنده و خودروهای زرهی متوسل شدند.

با اعزام خودروهای زرهی پلیس به فرگوسن، این شهر اکنون بیشتر به مناطق جنگی شباهت دارد.

نیروهای امنیتی همچنین برای متفرق کردن مردم از پرتاب گاز اشک آور و شلیک گلوله های پلاستیکی استفاده می کند. مقامات پلیس تظاهرکنندگان را به رفتار خشونت آمیز و غارت مغازه ها متهم می کنند، اما تظاهرکنندگان این اتهامات را رد می کنند.

در همین حال رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی در کاخ سفید گفت: من قبلا نیز این را گفته ام که در بین بسیاری از جمعیتها در سراسر کشور، دریایی از بی اعتمادی بین ساکنان محلی و نیروهای پلیس وجود دارد.در بسیاری از این جمعیتها بسیاری از جوانان رنگین پوست با ترس به پلیس نگاه می کنند.

باراک اوباما در کنفرانسی خبری اعلام کرد اریک هلدر دادستان کل این کشور روز چهارشنبه وارد فرگوسن می شود تا با مسئولان اف بی آی و دیگر مسئولانی که مرگ براون را بررسی می کنند، ملاقات کند.

  • اوضاع میسوری از کنترل فرماندار خارج است

اوضاع فرگوسن در کنترل فرماندار میسوری نیست و او جز فراخوان نیروهای ذخیره ارتش گزینه ای پیش رو نداشته است.

به گزارش فرانس 24 ، باراک اوباما تعطیلات خود را به دلیل ناآرامی ها در میسوری نیمه تمام گذاشته است.جی نیکسون فرماندار میسوری ابتدا در فرگوسن وضع اضطراری و سپس حکومت نظامی اعلام کرد.

عفو بین الملل اعلام کرد آمریکا باید قبل از صحبت درباره نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر، سابقه حقوق بشر خود را پاکسازی کند.

مایکل براون، نوجوان هجده ساله، روز نهم ماه اوت امسال بر اثر تیراندازی یکی از افسران پلیس آمریکا کشته شد. به گفته شاهدان، قتل این نوجوان علت خاصی ندارد و قربانی نیز سلاح همراه خود نداشته است. خانواده مایکل براون، خواستار کالبد شکافی این نوجوان به طور مستقل شدند، زیرا به مراکز و سازمان های فدرال اعتماد ندارد.

براساس نتایج به دست آمده از کالبد شکافی جدید براون، 6 گلوله بر بدن قربانی اصابت کرده و دو عدد آن به سر وی شلیک شده است. این کالبد شکافی جدید به درخواست خانواده مایکل براون انجام شد. براساس نتایج کالبد شکافی، وی از پشت هدف قرار نگرفته است. به گفته وکیل خانواده براون، هیچ مدرکی دال بر فرار وی نیست. خانواده براون از قتل پسرشان به عنوان اعدام یاد می کنند.

دارن ویلسون پلیسی که عامل کشته شدن این نوجوان غیرمسلح شد، هنوز درباره این حادثه علنا اظهارنظر نکرده است.

  • حادثه فرگوسن صرفا حادثه ای نژادی نبود

ریچارد فولر که مجری رادیوی آمریکا و یک آفریقایی تبار به شمار می آید، معتقد است آنچه روی داده، حادثه ای فراتر از یک حادثه نژادی است.

او می گوید دولت فدرال اقدامات کافی برای پر کردن شکاف بین داراها و ندارها انجام نمی دهد و این امر موجب تکرار چنین جنایاتی با چنین تواتر فزاینده ای می شود.

فولر می‌گوید: آنچه در فرگوسن روی داد، فراتر از نژادگرایی بود. این حادثه نژادگرایی همراه با تبعیض های اقتصادی بود.

  • عفو بین‌الملل نقض حقوق بشر را در فرگوسن محکوم کرد

اینترنشنال بیزینس تایمز نوشت: عفو بین الملل اعلام کرده است آمریکا باید قبل از اظهارنظر درباره رفتار کشورهای دیگر به موارد نقض حقوق بشر خود در جریان اعتراضات فرگوسن توجه کند.

در حالی که اعتراضات در فرگوسن ادامه دارد، عفو بین الملل اعلام کرد آمریکا باید قبل از صحبت درباره نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر، سابقه حقوق بشر خود را پاکسازی کند.

فعالان حقوق بشر از اقدام پلیس فرگوسن در توسل به زور و استفاده از تجهیزات نظامی در تلاش برای کنترل ناآرامی ها در میسوری بعد از تیراندازی یک افسر پلیس به نوجوان سیاه پوست فاقد سلاح انتقاد کرده‌اند.

کد خبر 269404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha