دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

روزهای بلند تابستان معمولاً بهترین فرصت برای ورزش و بازی به‌شمار می‌آیند؛ اما دراین هوای گرم و آلوده چه‌طور ورزش کنیم که هم آسیب کم‌تری ببینم و هم لذت ببریم؟!

ورزش در گرمای ۴۱ درجه

میثم شاهكویی، فوق‌لیسانس تربیت‌بدنی، قهرمان ژیمناستیك و داور بین‌المللی شنا، درباره‌ی ویژگی‌های فصلی برای ورزش‌كردن به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «ورزش را نمی‌شود فصلی دانست، مگر می‌شود كه یك نفر به شكل حرفه‌ای كار ‌كند  و در تابستان ورزش را قطع كند! اما برای كودكان و نوجوانان ورزش‌هایی هست كه مفرح‌ترند؛ مثل شنا. شنا در تابستان برای كودكان و نوجوانان هم بازی به‌حساب می‌آید و هم ورزش و مسلماً خیلی مناسب تابستان است!»

او درباره‌ی شرایط ورزش در تابستان می‌گوید: «در فصل تابستان، به‌خاطر گرمای خورشید، باید ساعت مناسبی را برای ورزش‌كردن انتخاب كنیم. در این روزهای طولانی، زمان غروب آفتاب، وقت مناسبی برای ورزش‌كردن است! خوب است در سایه و دور از  آفتاب بازی كنیم. لباس نخی مناسب هم باید به تن داشته باشیم كه دچار گرمازدگی نشویم.»

این داور بین‌المللی شنا می‌گوید: «برای ورزش‌كردن باید به آناتومی بدن توجه داشت. بسیاری از خانواده‌ها بدون در نظر گرفتن توانایی فرزندانشان آن‌ها را در رشته‌هایی ثبت نام می‌كنند كه از نظر آناتومی مناسب آن رشته نیستند! مثلاً اگر فرزندشان قد كوتاهی دارد، تصور می‌كنند كه باید به رشته‌ی بسكتبال برود در حالی‌كه بدن این شخص برای چنین ورزشی ساخته نشده است! با این كار اعتماد به نفس فرزندشان را هم پایین می‌آورند. چون به رشته‌ای آمده است كه مناسبش نیست و در آن، موفق هم نخواهد شد.»

این كارشناس تربیت بدنی می‌گوید: «رشد قدی هر كودك و نوجوانی به شرایط ژنتیكی، آب و هوا و تغذیه مرتبط است.»

او در جواب به این سؤال كه برخی باشگاه‌های بدن‌سازی به نوجوانان مكمل‌های غذایی می‌دهند؟ آیا این‌كار برای رشد این نوجوانان خطرناك است یا خیر؟ می‌گوید: «خب این یك قضیه‌ی علمی است و نباید خودسر نوجوانان از این مكمل‌ها استفاده كنند و باید حتماً یك كارشناس این مكمل‌ها را تجویز كند كه اگر درست و با مطالعه‌ و طبق نیاز ورزشكار انتخاب شود، بد نیست، اما خب اگر درست انتخاب نشود، خطرناك است!»

میثمی به مشكل اضافه وزن در بین نوجوانان هم اشاره می‌كند و می‌گوید: «آپارتمان‌نشینی و صنعتی‌شدن باعث شده كه كودكان و نوجوانان ما كم‌تر ورزش كنند و نوع تغذیه‌ها هم اصلاً خوب نیست و اكثر كودكان و نوجوانان ما دچار اضافه‌وزن هستند! اضافه‌وزن نوجوانان در خیلی موارد به‌خاطر عدم تحرك است. نوجوانان، متأسفانه در شرایط زندگی آپارتمانی فضای مناسبی برای تحرك ندارند.»

علاوه بر عدم تحرك، مشكلات قامتی هم در بین نوجوانان ایرانی شایع است. این كارشناس می‌گوید: «این اتفاق دلایل متفاوتی دارد اول این كه میز و نیمكت‌ها در مدرسه‌ها مناسب نیستند. میز و نیمكتی كه برای دانش‌آموز كلاس اولی به‌كار می‌رود، همان است كه برای كلاس ششم هم استفاده می‌شود. دانش‌آموز كلاس ششمی مدام مجبور است برای یادداشت برداشتن از حرف‌های معلم دولا شود و همین مسئله ایجاد ناهنجاری قامتی می‌كند.»

کد خبر 266399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha