گروه اقتصادی: بر اساس بند «د» تبصره 6 قانون بودجه 86، دولت زمین و تسهیلات 14میلیون تومانی را به ازای ساخت هر واحد مسکونی اجاره‌ای، در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌دهد.

وزیر مسکن و شهرسازی در این باره معتقد است: با توجه به کمبود یک میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در کشور و وجود800 هزار تقاضای جدید برای مسکن در هر سال، از امسال باید سالانه یک میلیون و 200هزار واحد مسکونی احداث شود.

به گفته محمد سعیدی‌کیا، طبق قانون بودجه 86، دولت برای ساخت این تعداد واحد مسکونی باید سالانه یک میلیون تومان وام آماده‌سازی زمین و 14 میلیون تومان وام ساخت و ساز به انبوه‌سازان اعطا کند.

به گفته وی، واگذاری زمین برای ساخت واحدهای اجاره‌ای 99 ساله از ابتدای این ماه در تمام استان‌های کشور آغاز شده است.

وی سهم استان تهران را اعطای زمین برای ساخت 250 هزار واحد اجاره‌ای اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، هدف اصلی دولت از اجرایی شدن تبصره 6 لایحه بودجه امسال تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد است.

در این باره مشاور سابق وزیر مسکن، می‌گوید: به نظر می‌رسد اجرای این تبصره تنها به نفع انبوه‌سازان باشد چرا که در این طرح تعهدات سازندگان واحدهای اجاره‌ای در قبال مردم مشخص نشده است.

پیروز حناچی، با تاکید بر اینکه البته متقاضیان خرید مسکن هم از اجرای این طرح سود خواهند برد، می‌افزاید: مسلماً اگر اجرای طرح ساخت و ساز به نفع انبوه‌سازان نباشد، آنها در این پروسه وارد نخواهند شد.

این  در حالی است که بر اساس نظر برخی از کارشناسان برای ساخت یک واحد مسکونی به طور متوسط باید متری 300 هزار تومان هزینه شود که با احتساب تسهیلات 14 میلیون تومانی دولت باید گفت ساخت یک واحد 50 متری برای انبوه‌سازان تقریباً رایگان تمام خواهد شد.

نکات ابهام اجرای تبصره 6

هر چند اجرایی شدن تبصره 6 قانون بودجه شاید به نوعی به نفع مردم باشد، اما خوب است اگر همزمان با کار واگذاری زمین‌های رایگان برای ساخت واحدهای مسکونی، اولویت و چگونگی واگذاری واحدهای استیجاری نیز مشخص شوند.

در همین زمینه سیامک جولایی،  رئیس هیات مدیره کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران هم می‌گوید: با توجه به آنکه انبوه‌سازان قادر خواهند بود  پس از اتمام زمان 5 ساله واگذاری واحدهای اجاره‌ای، اقدام به فروش آنها کنند، باید دید تکلیف کسانی که در این مدت در واحدهای فوق زندگی کرده‌اند، چه خواهد شد.

تأمین منافع انبوه‌سازان

در عین حال وزیر تعاون هم در این باره می‌گوید: واگذاری زمین با قیمت پایین به تعاونی‌های مسکن تأثیر مثبتی بر عرضه مسکن دارد.

عباسی می‌افزاید: پایین بودن ارزش زمین برای تعاونی‌ها، می‌تواند منجر به رفع بحران مسکن شود.

همچنین فردین یزدانی، کارشناس بازار مسکن هم در این رابطه‌ اظهار کرد: حجم انبوه کمک بهره در نظر گرفته شده برای انبوه‌سازان در بند «د» تبصره6 قانون بودجه 86 زمینه‌ساز از بین رفتن منابع ملی است.

چشم‌انداز آینده

این در حالی است که مهدی موذن، رئیس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران درباره چشم‌انداز بازار مسکن در شرایط کنونی می‌گوید: نگرشی نهادینه و مستمر در امر مسکن می‌تواند راهگشا باشد که باید در قالب طرح جامع مسکن عملیاتی شود، لیکن عمل کردن به راهکارهای پیش‌بینی شده در قالب لایحه بودجه سال 1386 می‌تواند محمل مناسبی برای استمرار نگرش جهادی به امر مسکن باشد.

کد خبر 26598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز