چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس، مسئولان بانک مسکن مجاز به فروش 10 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت جهت اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن شدند.

همچنین به وزارت مسکن «سازمان ملی زمین و مسکن» اجازه داده شده است، به منظور تأمین منابع لازم جهت خرید اراضی مورد نیاز اجرای طرح‌های مسکن گروه‌های کم‌درآمد، آن قسمت از اراضی ملکی که توسط اشخاص حقیقی به صورت غیر مجاز تا پایان سال 83 تصرف و احداث بنا شده است، در صورت مغایرت نداشتن با طرح‌های مصوب شهری برابر بهای کارشناسی روز سال 86 به متصرفین واگذار نماید.

همچنین تبدیل تسهیلات مشارکت مدنی به فروش اقساطی یا انتقال تسهیلات ساخت مسکن از گیرنده تسهیلات به ذی‌نفع دیگر بدون هر نوع هزینه اضافی مازاد بر قرارداد اولیه خواهد بود.

قرار است آیین‌نامه اجرایی این بند، به پیشنهاد مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد.

اعطای تسهیلات به احیاکنندگان بافت‌های فرسوده

گزارش همشهری حاکی است: بر اساس تصمیمات گرفته شده از سوی نمایندگان مجلس، به دولت اجازه داده شده است تا 50 درصد و در بافت‌های فرسوده تا 60درصد از سود تسهیلات اعطایی به سازندگان غیردولتی «خصوصی، تعاونی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی» واحدهای مسکونی اجاره‌ای را متناسب با معکوس سطح زیربنا تامین نماید.

این در حالی است که در صورتی که این گونه واحدها طبق قرارداد از حالت اجاره‌ای خارج شوند، ارزش حال یارانه‌های پرداختی و باقیمانده اقساط تسهیلات به صورت یکجا از مالک دریافت خواهد شد.

همچنین برای توسعه اجاره‌داری و انجام وظایف شهرداری‌ها در این راستا، شهرداری‌ها با همکاری‌ شورای اسلامی شهرها مکلفند، تمام مازاد تراکم پایه تا سقف تراکم مجاز مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران یا کمیسیون ماده 5 را تا پایان مدت اجاره‌داری دریافت نکرده و در صورت خروج از حالت اجاره‌داری و یا فروش، عوارض مربوط را به قیمت روز دریافت نمایند.

آیین‌نامه اجرایی این بند نیز بنا بر پیشنهاد مشترک مسئولان  وزارت مسکن و شهرسازی، بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

همچنین بر این اساس، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موظف شده است در این بافت‌ها تراکم پایه را حداقل 60درصد افزایش دهد.

حق‌الامتیاز خدمات زیربنایی موجود در بافت‌های فرسوده پس از نوسازی بدون دریافت حق‌الامتیاز جدید محفوظ خواهد بود.

همچنین وزارت مسکن و شهرسازی موظف شده است تا 35 درصد از منابع درآمدی خود را به میزان 200 میلیارد ریال به صورت کمک یارانه سود بانکی یا وجوه اداره شده از طریق بانک‌های عامل به منظور تشویق سازندگان واحدهای استیجاری و سایر سازندگان و کمک به ساخت مسکن گروه‌های کم‌درآمد مشروط به رعایت الگوی مصرف در بافت‌های فرسوده به مصرف برساند.

در عین حال دولت اجازه دارد از محل اعتبارات کمک سود تسهیلات بانکی برای سازندگان غیردولتی «خصوصی، تعاونی و عمومی» در دوره مشارکت مدنی در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی در دوره فروش اقساطی سهم‌الشرکه بانک تا سقف 50درصد سود تسهیلات بانکی واحدهای مسکونی با زیربناهای مفید، تا الگوی مصرف مسکن و تناسب با معکوس سطح زیربنا، را تأمین نماید.

تسهیلات دوره مشارکت مدنی قابل تبدیل به فروش اقساطی با بازپرداخت پلکانی است و سازندگان این واحدها، از پرداخت اولین مالیات نقل و انتقال معاف هستند. شرایط اعطای بازپرداخت این تسهیلات باید از سوی اعضای شورای پول و اعتبار تعیین شود.

همچنین به دولت اجازه داده شده است به میزان مابه‌التفاوت نرخ سود 5 درصد تا نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار از سود تسهیلات مسکن روستاییان و عشایر داوطلب اسکان در روستاها که از طرف بنیاد مسکن معرفی شده‌اند و با گواهی آن بنیاد، الگوی مسکن مصوب را رعایت کرده‌اند، پرداخت کند.

کد خبر 21048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز