سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: با افزایش شدید قیمت مسکن در طول یک سال اخیر،‌ گمانه‌زنی‌های مختلفی از سوی برخی مقام‌های دولتی نظیر عوامل سیاسی،‌ برخی بانک‌ها و... اعلام می‌شد،

 اما گذشت زمان باعث شده به‌ تدریج عوامل اقتصادی و تحولات بازار جای تحلیل‌های قبلی را بگیرد. در تازه ترین تحلیل از وضعیت بازار مسکن، وزیر مسکن و شهرسازی که این روزها درگیر طرح‌های متعدد برای خانه‌دارشدن مردم و تعدیل بازار مسکن است، افزایش نقدینگی، افزایش قیمت مصالح و نیروی کار و.. را عامل گرانی مسکن اعلام کرد.

محمد سعیدی کیا در جمع خبرنگاران با تایید گرانی مسکن، علت این روند را ناشی از تاثیر مجموعه ای از عوامل از جمله قیمت مصالح ساختمانی و یا نیروی انسانی بر قیمت مسکن دانست.

وی قیمت مسکن را دارای حرکتی سینوسی دانست و افزود: آخرین دوره رکود مسکن در کشور از سال 80 تا 84 به‌طول انجامید.

به اعتقاد سعیدی‌کیا در این دوره علاوه بر توقف رشد مسکن، قیمت مسکن رشدی کمتر از نرخ تورم نیز داشته است.

این دیدگاه وزیر به این معنی است که بخشی از تورم امروز ناشی از تورم نهفته در سال‌های قبل است.

سعیدی‌کیا با اشاره به افزایش تقاضای بازار مسکن، ورود نقدینگی را عامل دیگر افزایش قیمت‌ها دانست و تاکید کرد: آثار روانی ناشی از رکود طولانی قیمت مسکن، این امر را تشدید کرده است.

راهکار‌‌های ساماندهی بازار

وزیر مسکن در عین حال راه‌کارهایی را برای ساماندهی بازار مسکن مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت برای عمل کردن به شعارهایی نظیر خانه دار کردن اقشار مختلف مردم، زمین اجاره‌ای با 15 تا 20 درصد قیمت منطقه‌ای واگذار می‌کند.

سعیدی‌کیا از ایجاد بازار لیزینگ مسکن از ماه آینده خبر ‌داد و پیش‌بینی کرد که سازوکار لیزینگ مسکن، به‌واسطه شرکت‌های کارگزاری  یا واسپاری، بازار خرید و فروش قسطی مسکن را راه اندازی ‌کند.

کد خبر 31213

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز