گروه اقتصادی: جدیدترین طرح دولت برای مقابله با معضل مسکن در کشور و به ویژه تهران، ارائه تسهیلات و امکانات مسکن به کارمندانی است که از تهران و کلان‌شهرها به شهرهای کوچک مهاجرت کنند.

این طرح هرچند در ابتدا مطلوب به نظر می‌‌رسد،‌ اما تعمق در اصل قضیه، مشکلات اجرایی و تحقق نتایج آن را روشن می‌سازد . با وجود این دولت درنظر دارد این طرح را اجرایی  کند.

این طرح در شرایطی مورد توجه دولت قرار گرفته که پیش از این هم دولت برنامه‌ای را برای خروج نهادها  سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی مستقر در تهران که موضوع و حوزه جغرافیایی فعالیت آن‌ها خارج از تهران می باشد،‌ مصوب کرد که پس از گذشت نزدیک به یک سال نتایج آن به طور ملموس در تهران به چشم نمی‌خورد و به نظر می‌رسد اجرای آن نیز به فراموشی سپرده شده‌است. 

فعلاً طرحی کلان است

وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به همشهری مبنی بر اینکه آیا برای اجرایی شدن این طرح هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شده است، گفت: این مصوبه هنوز نهایی نشده است و به شکل کلان در دولت به تصویب رسیده است.

محمد سعیدی‌کیا، افزود: احتمالا تا 3 هفته آینده این طرح برای اجرا ابلاغ خواهد شد. به گفته وی، هم‌اکنون در بسیاری از شهرهای کوچک کشور امکان واگذاری زمین وجود دارد.

دور از انتظار نیست

در همین زمینه دبیر کمیته مسکن مجلس هم گفت: مسلماً وقتی طرحی در دولت مطرح می‌شود تمام هماهنگی‌های لازم در قانون برای اجرایی شدن آن پیش‌بینی می‌شود، لذا تمامی زوایای پنهان و آشکار موضوع با حضور کارشناسان و مسئولان دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا موانع احتمالی رفع شوند.

حسن رایگانی، تاکید کرد: در آشفته بازار مسکن باید قدمی برداشته شود ،حتی اگر این قدم در ابتدا سئوال برانگیز باشد.به گفته وی، این اقدام چون کار چندان بزرگی نیست ، لذا امکان تحقق آن در زمان کوتاه نمی‌تواند دور از انتظار باشد.

صرف اعطای مسکن مشکل‌گشا نیست

در برابر این دیدگاه یک عضو کمیسیون عمران هم بر این باور است که هر چند یکی از راهکارهای ترغیب کارکنان دولت به برگشت به شهرهای کوچک می‌تواند اعطای مسکن و مبالغی برای ساخت آن باشد، اما از آنجایی که مشکل مهاجرت‌های روی داده تنها مسکن نیست ، لذا این طرح به اندازه کافی نمی‌تواند کارساز افتد.

به گفته علی افشاری، بسیاری از مهاجرت‌های روی داده صرفاً برای مسکن نیست، از این رو باید راهکارهای دیگری مانند ظرفیت اشتغال‌زایی افراد در شهرستان‌ها نیز در کنار این طرح مد نظر قرار گیرد.وی تاکید کرد: روند کلی مهاجرت به شهرهای بزرگ با این روش اصلاح نخواهد شد و تنها با هماهنگی میان مسئولان تمام دستگاه‌ها شاید تا حدی این طرح بتواند موفق باشد.

وی افزود: هم‌اکنون در اکثر شهرستان‌ها ساز و کار مناسب برای ارائه زمین و مسکن وجود ندارد و به صرف ارائه یک طرح نمی‌توانیم انتظار عملیاتی شدن مطلوب آن را داشته باشیم.

اجرای صحیح طرح

یک کارشناس مسکن هم در این‌باره اظهار کرد: برای آنکه بتوانیم معضل مسکن در کلان‌شهرها را حل کنیم و مانع از مهاجرت‌های بی‌رویه از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ شویم باید حتماً سیاست‌های تشویقی برای معکوس کردن این روند در پیش گرفته شود.

به گفته صادق خلیلیان، طرح اعلام شده می‌تواند موفق شود به شرطی که به نحو صحیح اجرایی شود.

وی تأکید کرد: برای تحقق این امر که خود منجر به حل مشکل تراکم جمعیت و ایجاد پراکنش مناسب جمعیتی در سطح کشور می‌شود، باید اقدامات اساسی هم برای تکمیل این طرح اندیشیده شود.

استاد دانشگاه تربیت مدرس بر این باور است که باید در کنار حل مشکل مسکن ، نحوه و اعطای خدمات جانبی نیز در این شهرستان‌ها اصلاح شود.

دولت اجازه گسترش شهرها را نمی‌دهد

یک کارشناس بازار مسکن نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون دولت اجازه گسترش فضای شهرها را نمی‌دهد  گفت: وقتی در شهرهای بزرگ امکان عرضه زمین کم باشد بهای مسکن هم بالا می‌رود که در چنین شرایطی باید چاره‌ای برای حل این مشکل اندیشیده شود.

محمد عدالت‌خواه، افزود: البته باید تاکید کرد به صرف اعلام یک بخشنامه نمی‌توانیم انتظار حل مشکل مسکن در کلان‌شهرها را داشته باشیم.

کد خبر 27100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز