همشهری آنلاین: ارتش عراق بخش های دیگری از استان صلاح‌الدین و مناطق دیگر در شمال و غرب این کشور را از وجود تروریست‌های مسلح داعش پاکسازی کرد.

ادامه پیشروی ارتش عراق و پاکسازی صلاح الدین ازتروریست ها

به گزارش واحد مرکزی به نقل از شبکه العالم، ارتش عراق به گسترش کنترل خود بر بخش های وسیع تری از استان صلاح الدین و مناطق دیگر در شمال و غرب این کشور ادامه می دهد. ارتش همچنین اجرای یک طرح نظامی را در عملیات خود علیه افراد مسلح گروه تروریستی داعش آغاز کرده است.

اسامه السعیدی، کارشناس نظامی گفت: «اکنون ارتش ابتکار عمل را به دست گرفته است. کمبود تجهیزات، سلاح و هواپیماها که یک مشکل بود اکنون با کمک طرف های مختلف اعم از کشورهای منطقه یا برخی کشورهای دیگر حامی عراق برطرف شده است. اکنون عراق دیگر متکی به آمریکا نیست زیرا این کشور به وعده های قبلی خود عمل نکرده است در حالی که بیش از 40 میلیارد دلار از عراق پول گرفته اما در مقابل آن هنوز هیچ سلاح و تجهیزاتی را به عراق نداده است.» ارتش عراق درصدد آزاد کردن مناطق مختلف عراق یکی پس از دیگری است تا بتواند در استان نینوا به مقابله با نیروهای مسلح داعش بپردازد.

  • هلاکت دهها تروریست در غرب موصل

زهرا دیرانی گزارشگر المیادین گفت: با ادامه درگیری نیروهای ارتش عراق و عناصر مسلح موسوم به «داعش»، شماری از عناصر این گروه از جمله برخی از سرکرده های آن در تلعفر در غرب موصل به هلاکت رسیدند.همزمان با عملیات ارتش برای نابودی این گروه، شهرک صدر و یکی از مناطق بغداد با دو انفجار جداگانه هدف حمله قرار گرفتند که در نتیجه آن شش نفر کشته و پانزده نفر دیگر زخمی شدند. در بصره نیز بر اثر انفجار دو خودروی بمب گذاری شده، سه نفر شهید و شماری دیگر زخمی شدند.

خبر دیگر اینکه نیروهای امنیتی عراق در درگیری با تروریستهای داعش در منطقه جرف الصخر چهار تن از تک تیراندازان این گروه را به هلاکت رساندند.خبرنگار المیادین هم با اشاره به ادامه درگیری های شدید در اطراف پایگاه اسپایکر گفت: ارتش عراق به شدت از این پایگاه دفاع می کند و افراد مسلح به رغم شدت حملات هنوز نتوانسته اند دستاوردی کسب کنند. گفته می شود نیروهای عراقی صدها نفر از عناصر گروهک تروریستی ‌داعش را در نزدیکی پایگاه هوایی اسپایکر به محاصره خود در آورده‌اند.

  • راننده ابوبکر البغدادی به هلاکت رسید

به گزارش خبرگزاری عراقی «نون» از بغداد، نیروهای عراقی در حملات هوایی امروز خود ضد نیروهای تروریستی داعش در مناطقی از شمال عراق چند تن از مسئولان این گروه تروریستی را به هلاکت رساندند که در میان آنها راننده ابوبکر البغدادی رهبر داعش دیده می شود. وی به همراه یکی از رهبران داعش به هلاکت رسیده است.

  • تخریب مدارس، مساجد و آرامگاهها بدست داعش

افراد مسلح گروه داعش تعدادی از مساجد و مراکز دینی را در مناطق تحت کنترل خود در استان نینوا عراق خراب کردند. گروه داعش حدود بیست عکس منتشر کرد که اقدام افراد مسلح این گروه را در تخریب آرامگاهها و مکان های دینی در موصل نشان می دهد. برخی از این آرامگاهها و مساجد صدها سال قدمت دارند. تروریستهای تکفیری همچنین در اقدامی جدید، مقبره عبدالله بن عاصم بن عمر خطاب نوه خلیفه دوم اهل سنت را در منطقه مخمور در جنوب شرق موصل منهدم کردند. با منهدم شدن مقبره نوه عمر بن خطاب ، شمار مقبره های منهدم شده اهل سنت در استان موصل عراق به نه مقبره رسیده است. تکفیری ها فقط به انهدام مقبره ها اکتفا نکرده اند بلکه ضریح دو پیامبر یونس و شیت علیهم السلام را مسدود و خدمه انها را به مکانی نامعلوم منتقل کردند. داعش،همچنین ده ها مدرسه دینی دولتی و زیر نظر اداره اوقاف اهل سنت در شهر موصل، مرکز استان نینوا را تعطیل کرده‌است. شاهدان به شبکه الاتجاه گفتند: تروریستهای داعش، 36 مدرسه دینی دولتی و یا متعلق به اداره اوقاف اهل سنت را تعطیل کردند که دبیرستان اسلامی الحدباء نیز از آن جمله است.

  • صدور گذرنامه رسمی داعش در موصل

رسانه های گروهی ترکیه اعلام کردند: گذرنامه رسمی «دولت خلافت اسلامی» روز جمعه از سوی تروریست های داعش در شهر موصل صادر شده است. قرار است این گذرنامه ها در میان دستکم 11 هزار نفر در شهرها و مناطق مرزی بین عراق و سوریه که تحت کنترل این گروه تروریستی است، توزیع شود.در قسمت بالای جلد گذرنامه رسمی داعش عبارت «دولت خلافت اسلامی» و درکنار آن پرچم این گروه درج شده است.

  • تماس مخالفان مالکي با آيت الله سيستاني

به گزارش پايگاه خبري سومريه نيوز از بغداد، عمار حسين عضو ائتلاف ملي عراق از تماس اياد علاوي رئيس فهرست ملي، اسامه نجيفي رئيس ائتلاف متحدون و مسعود بارزاني رئيس منطقه کردستان عراق با آيت الله سيستاني خبر داد.

وي علت تماس تلفني اين سياستمداران با مرجعيت ديني را درخواست از آيت الله سيستاني براي تشويق نوري المالکي به پرهيز از نامزدي مجدد براي سمت نخست وزيري عنوان کرد.

  • مالکی برخی فرماندهان نظامی را بازنشسته کرد

به گزارش شبکه الحره، نوری مالکی نخست وزیر عراق با توجه به تحولات نظامی و میدانی اخیر تصمیم گرفته است برخی افسران ارشد ارتش و پلیس را بازنشسته کند. این منابع افزودند این تصمیم شامل سرلشکر یکم ستاد علی غیدان فرمانده نیروی زمینی و سرلشکر محسن الکعبی فرمانده کل پلیس عراق شده است.

  • مقتدی صدر: نخست وزیر باید از ائتلاف دولت قانون باشد

رهبر جریان صدریها در عراق تأکید کرد نخست وزیر دولت جدید این کشور باید از « ائتلاف دولت قانون» باشد زیرا ائتلاف دولت قانون در چارچوب « ائتلاف ملی » در مجلس عراق بزرگترین فراکسیون است.

مقتدی صدر دربیانیه ای افزود: اگر یک شخصیت صالح از ائتلاف دولت قانون معرفی شود راهی برای پایان دادن به درد و رنج ملت عراق خواهد بود.

در همین حال یک منبع مطلع در« ائتلاف نیروهای ملی» عراق فاش کرد اسامه النجیفی رییس « ائتلاف متحدون » و صالح المطلک رییس « فهرست العربیه » تلاش گسترده ای برای به دست آوردن منصب معاون رییس جمهوری عراق آغاز کرده اند.

  • اتحادیه جهانی علمای مسلمان اقدام داعش در تاسیس خلافت را رد کرد

علمای مسلمان ادعای دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش مبنی بر تشکیل خلافت یا دولت سلامی در مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه را اقدامی نابجا توصیف کردند.به گزارش آناتولی، مسئولان این اتحادیه همچنین با صدوربیانیه ای راه اندازی چنین تشکیلاتی از سوی تروریست های داعش را مغایر با اصول و مبانی اسلامی در شرایط کنونی خواندند.

  • داعش ابزار آمریکا و اسرائیل برای تقسیم عراق

« بهترین کاری که به آن اقدام می کنیم، آموزش دیگران برای چگونه کارزار کردن است» این سخن پل ایاتون ژنرال بازنشسته آمریکایی است و این دقیقا همان چیزی است که مقاله روز گذشته پایگاه جهانی «گلوبال ریسرچ» به قلم دو نویسنده مشهور «میشل چوسودوفسکی» و «مادی داریوس» تحت عنوان «داعش ابزار اسرائیل و ایالات متحده برای تقسیم عراق»، بر آن تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه تشرین چاپ سوریه، نویسندگان مقاله پایگاه جهانی گلوبال ریسرچ میگویند: تقسیم عراق و به طور کلی تجزیه منطقه، بخشی از تبلیغات بلندمدتی بوده که آمریکا و همپیمانان این کشور که با واشنگتن در مجموعه ای از بهانه تراشیها و دروغ پردازیها برای توجیه عملیات تجاوزگرانه خود همراهی می کردند، آن را از اوراسیا آغاز کرده اند. علاوه بر این، واشنگتن به ایجاد دشمنی های فرقه ای و تبدیل آن به عنوان اساسی برای نبردهای عراق و سوریه، اقدام کرده است. این دو نویسنده در پایان مقاله خود در پایگاه یاد شده نوشتند: در حالی که واشنگتن مخفیانه از نقشه و برنامه تقسیم عراق حمایت می کرد، «اسرائیل» با طرحی موسوم به «نیون»، از این نقشه آمریکا پشتیبانی کرد و پس از آنکه داعش در ژوئن گذشته حمله به خاک عراق را آغاز کرد.

  • تشکیل هیأت عالی انتخابات و همه پرسی در دستور کار کردها

به گزارش المیادین، پارلمان کردستان عراق در پاسخ به درخواست مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان برای برگزاری همه پرسی در خصوص تعیین سرنوشت مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک، پیش نویس قانون تشکیل هیأت عالی و مستقل انتخابات و همه پرسی را در دستور کار جلسه هفته آینده خود قرار داد.این در حالی است که اعراب و ترکمن ها درباره پیامدهای چنین اقدامی برای آشتی ملی در این مناطق با توجه به اوضاع امنیتی کنونی در عراق هشدار دادند.

کد خبر 265018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha