همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه جریان‌ها و حرکت‌های معاصر به نوعی هرکدامشان از یک خاستگاه تاریخی برگرفته‌اند و جریان داعش نیز از این قاعده مستثنی نیست، گفت:

حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی

خاستگاه داعش، خاستگاه جهالت است و در بین علما و اندیشمندان جایگاهی ندارند و می‌بینیم که امروز در عراق علمای شیعه و سنی در یک جبهه علیه آنها اعلام موضع می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمين سيدمهدي عليزاده موسوي، رئيس پژوهشكده حج و زيارت در يك تحليل تاريخي به بيان علل تشكيل جريان‌هايي چون داعش در جهان اسلام پرداخت و گفت: اگر به اين اصل اساسي اعتقاد داشته باشيم كه بايد تحولات امروز را با نگاه به وقايع تاريخي جهان اسلام مورد مداقه قرار داد با بررسي جرياني چون داعش به وقايع صدر اسلام و مسئله خوارج مواجه مي‌شويم.

وي به بيان خصوصيات خوارج پرداخت و تصريح كرد: اولين خصوصيت خوارج اعتقادات سطحي، نگاه ظاهري و نداشتن بصيرت و عمق كافي اعتقادي بوده است و ديگر اينكه بسيار جاهل و نادان بودند بطوري كه در جريان جنگ صفين با يك مكر معاويه در قرآن بر نيزه كردن معادلات را تغيير داده و بعد هم جنگ نهروان را رقم زدند.

رئيس پژوهشكده حج ادامه داد: از جمله خصوصيات ديگر اين جريان، تكفير كردن ديگر مسلمانان است، هر كس با قرائت ايشان همخواني نداشته باشد، خون و جان و مال و ناموس او را مباح مي‌شمارند و ديگر اينكه به سادگي آلت دست قرار مي‌گيرند مانند جنگ نهروان كه با آلت دست قرار گرفتن بني اميه اين جنگ را رقم زدند.

عليزاده با مقايسه جريان‌هاي تكفيري معاصر با خوارج، اظهار كرد: همين خصوصيات در جريان‌هاي تكفيري معاصر قابل پيگيري است، بسيار قرائت سطحي و منحرف گونه از دين دارند، بسياري از باورهاي اسلامي كه از صدر اسلام تاكنون جزو سيره مسلمانان بوده است را شرك و كفر مي‌پندارند؛ مثلا در برخورد با مراقد بزرگان قائل به تخريب آنها هستند و آنها را نماد شرك مي‌دانند و اين در حالي است كه اين مسئله علاوه بر شيعه در اهل سنت نيز به عنوان يك عمل پسنديده مورد قبول است مانند احترام به مراقد بخاري در ازبكستان، محيي الدين در شام، صلاح الدين در مصر، ابو جنيفه در بغداد و ....

وي افزود: اما جريان‌هاي تكفيري و بخصوص داعش امروزه با تخريب و حتي بيرون كشاندن اجساد بزرگان اسلام همچون هجر بن عدي در سوريه و عبدالسلام در ليبي بي احترامي‌هاي فراواني را روا داشته و اين نشانگر برخورد سطحي و جاهلانه ايشان با مسائل است.

اين پژوهشگر حوزه علوم اسلامي، داعش را آلت دست غرب دانست و اظهار كرد: هدفي كه غرب دنبال مي‌كند از بين بردن قدرت و توان نظامي و اقتصادي جهان اسلام است و جريان هايي چون داعش در راستاي تحقق اين هدف گام بر مي‌دارند، كاري كه در سوريه انجام شد و تمام زيرساخت‌هاي اين كشور را نابود كردند و تا ۵۰ سال ديگر هم سوريه به وضع فعلي خود بر نخواهد گشت، نمونه ديگر هم عراق كه در جنگ امريكا با خاك يكسان شد و هرچه سرمايه و نيرو دارد بايد براي آباداني خود بكار بندد از سوي ديگر وجود چنين مسائلي در جهان اسلام ديگر مجالي به انديشمندان نمي‌دهد تا به فكر توليد علم و پيشرفت جهان اسلام و حل مسائل مهم آن باشند بلكه مدام درگير اين دست از امور هستند.

وي ترسيم چهره اي نادرست از اسلام را هدف ديگر غرب دانست و گفت: ار آنجايي كه اسلام به سرعت در غرب در حال گسترش است، سياستمداران غرب با ترسيم چهره اي نادرست از اسلام به دنبال جلوگيري اين گسترش هستند و جريان‌هاي تكفيري با انجام چنين امور وحشيانه اي آنها در رسيدن به اين هدف ياري مي‌كنند و اين همان خصوصيت آلت دست قرار گرفتن ايشان است.

وي قرضاوي را سلف جريان داعش معرفي كرد و افزود: قرضاوي حركت خود را با شعار مبارزه با صليبيون عنوان كرده بود اما در عمل به كشتار شيعيان و اهل سنت عراق اهتمام ورزيد. خاستگاه داعش، خاستگاه جهالت است و در بين علما و انديشمندان جايگاهي ندارند و مي‌بينيم كه امروز در عراق علماي شيعه و سني در يك جبهه عليه آنها اعلام موضع مي‌كنند.

حجت الاسلام عليزاده با اشاره به اين كلام اميرالمؤمنين(ع) درباره خوارج كه «كلمة الحق و يراد بها الباطل» افزود: جريان داعش نيز مصداق اين كلام حضرت هستند كه با اين عمل به شدت به اختلافات مذهبي دامن مي‌زنند تا بتوانند از بين اهل سنت يار گيري كنند.

رييس پژوهشكده حج با باور به اينكه راهكار مبارزه با اين جريان‌ها را نيز بايد از دل تاريخ يافت كرد، افزود: ما نيز همچون اميرالمؤمنين(ع) در گام نخست بايد با محاجه با ايشان آن دسته افرادي كه به دليل جهل در اعتقادات به دام ايشان افتاده اند را به مسير درست بازگردانيم همان كاري كه حضرت با فرستادن ابن عباس پيش خوارج انجام دادند و جمع قابل توجهي از آن افراد برگشتند.

وي افزود: براي تحقق اين هدف مراجعي همچون آيات مكارم شيرازي و سبحاني پيشقدم شده اند و با برگزاري كنگره اي با حضور بزرگان شيعه و اهل سنت به دنبال اين آگاه سازي هستند تا اعلام كنند اين تفكرات و اين افعال از اسلام و جهان اسلام نيست بلكه كاملا مغاير با تفكرات اسلامي است.

راهكار دوم براي مبارزه با داعش در نگاه رييس پژوهشكده حج، مقابله نظامي بود كه در اين باره عنوان كرد: مسلما دسته اي از اين افراد از روي عناد و لجاجت دست به اين كار زده اند و به دنبال منافع خويش هستند و قاعدتا در مقابل ايشان بايد با قدرت ايستاد و و عِده و عُده مسلمانان بايد در مقابل ايشان بسيج شود و جوابي دندان شكن به ايشان بدهد، طبق سنت قرآن كريم ابتدا با روش «ادْعُ إِلىَ‏ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالحِْكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الحَْسَنَةِ وَ جَدِلْهُم بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِين‏» (۱۲۵، النحل) بايد وارد شد اما اگر اين سه راه جواب نداد بايد مقابل فتنه ايستاد تا چشم فتنه را درآورد.

کد خبر 264873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha