همشهری آنلاین: آیت‌الله سیستانی عالی‌ترین مرجع شیعیان عراق از تشکیل نشدن دولت جدید عراق انتقاد کرد و آن را شکست مجلس این کشور دانست.

آیت الله سیستانی

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه اسکای نیوز، آیت الله سیستانی روز جمعه گفت: دولت جدید این کشور باید به طور گسترده و ملی مورد قبول واقع شود.

تشدید نبرد با داعش و هلاکت صدها تروریست در عراق

عملیات نظامی نیروهای عراقی برای بازپس گیری مناطق تحت کنترل گروههای مسلح در عراق رو به افزایش است.

به گزارش المنار، خیابانهای تکریت در استان صلاح الدین صحنه درگیریهای شدید بین نیروهای ویژه عراقی و افراد مسلح بود و در نتیجه آن عناصر گروه داعش از محله های عوجه وعوینات از جنوب تکریت عقب نشینی کردند.

در استان دیاله نیز نیروهای عراقی توانستند مناطق شوهان، دوالیب و شروین را پس از نبردهای شدید با افراد مسلح داعش آزاد کنند.

منابع غیررسمی سعودی هم از اقدام عربستان به استقرار 30 هزار سرباز در مرزهایش با عراق خبر دادند تا این کشور در مقابل هرگونه تهدیدات تروریستی احتمالی در امان باشد.

در خبری دیگر آنکارا آزادی 32 ترک را که هنگام حمله افراد مسلح داعش به کنسولگری ترکیه در موصل به گروگان گرفته شده بودند تأیید کرد.

هلاکت صدها تروریست داعش و پاکسازی 4 روستا از تروریستها

به گزارش پرس تی وی، رسانه هااعلام کرده اند ارتش عراق 88 ستیزه جو عضو گروه داعش را در استان صلاح الدین از پای درآوردند و چندین دستگاه خودرو آنها را نیز منهدم کردند.

جمیل الشمری فرمانده پلیس دیاله عراق از پاکسازی چهار روستا در شرق منصوریه واقع در 45 کیلومتری شمال شرقی بعقوبه از عناصر تروریستی و کشته شدن 14 فرد مسلح و انهدام 16 خودرو خبر داد.

الشمری گفت: نیروهای مشترک ارتش و امنیتی چهار روستای شرق منصوریه را از وجود تروریست های داعش در یک عملیات گسترده امنیتی پاکسازی کرده اند.

سخنگوی رسمی دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز پنجشنبه اعلام کرد نیروهای امنیتی، منطقه العوجه در شهر تکریت را پس از هلاکت 30 نفر از تروریستهای داعش به طور کامل پاکسازی کرد

شبکه تلویزیونی العراقیه هم گزارش داد: سی تروریست عضو داعش در حمله ناکام به پالایشگاه بیجی کشته شدند. نیروهای اداره مبارزه با تروریسم عراق همچنین دو خودرو حامل تروریست ها را در اطراف پالایشگاه بیجی منهدم کردند.

داعش صادرات نفت را آغاز کرد

ستیزه جویان داعش صادرات نفت خام را از یک میدان نفتی در شمال عراق آغاز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان از بغداد، شلال عبدل از مقامات ارشد پلیس منطقه گفت: گروه داعش اواخر روز پنجشنبه پرکردن یکصد تانکر نفت کش را در میدان نفتی اوجیل در استان صلاح الدین آغاز کرد.

وی افزود:این گروه نفت خام را به مبلغ هر تانکر 12 تا 14 هزار دلار می فروشد و درآمد حاصل از آن را برای تامین هزینه عملیات خود استفاده می کند.

این میدان نفتی که روزانه حدود 20 هزار بشکه نفت تولید می کند، خارج از منطقه نفت خیز کرکوک قرار دارد.

عبدل گفت: داعش نفت خام را از طریق کردستان به پالایشگاه های نفت شخصی صادر می کند.

نماینده ائتلاف دولت قانون: نوری المالکی تنها نامزد دولت قانون است

نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق پنجشنبه تاکید کرد نوری المالکی تنها نامزد این ائتلاف برای سمت نخست وزیری عراق است.

حنان الفتلاوی در پاسخ به اظهارات اسامه النجیفی رئیس سابق پارلمان عراق که بر ضرورت وجود نخست وزیری جدید برای عراق تاکید کرده بود گفت: در این مرحله و با توجه به چالشهایی که کشور با آن مواجه است، درگیری با داعش و دست درازی بارزانی به بخشی از سرزمینهای عراق و سرقت نفت، نوری المالکی نامزد اصلح است.

نجیفی: نامزد ریاست مجلس نمی شود

اسامه النجیفی رئیس سابق پارلمان عراق که از مخالفان سیاسی اصلی نوری مالکی نخست وزیر این کشور به شمار می رود، گفت: برای یک دوره دیگر نامزد نخواهد شد تا احزاب سیاسی شیعه راحت تر بتوانند نخست وزیر را عوض کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سیاستمداران عراقی به رغم فشارها، برای فائق آمدن بر اختلاف ها به منظور مقابله با شورش گسترده در عراق ، همچنان بر سر تشکیل دولت جدید در این کشور با بن بست روبرو هستند.

بارزانی: عقب نشینی نمی کنیم

مسعود بارزانی رئیس دولت منطقه کردستان عراق تأکید کرد نیروهای کرد از مناطقی که در حال حاضر در آن مستقر شده اند عقب نشینی نخواهند کرد.

وی از پارلمان کردستان خواست برای برگزاری همه پرسی در خصوص حق تعیین سرنوشت آماده شود.این اقدام باعث نگرانی اقلیتهای عراقی از جمله اقلیت شبکی شده است.حنین قدو دبیرکل تشکل شبکی ها گفت نیروهای پیشمرگ همزمان با سرگرم بودن نیروهای عراقی به افراد مسلح داعش ، کنترل 16 واحد اداری را در استان نینوا به دست گرفته اند.

مخالفت امریکا با همه پرسی درباره استقلال کردستان

آمریکا مخالفت خود را با درخواست مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی درباره استقلال این منطقه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بارزانی در سخنانی در پارلمان منطقه کردستان تصویب فوری قانون تشکیل کمیسیون عالی مستقل انتخابات کردستان را به عنوان گام نخست آمادگی به منظور برگزاری همه پرسی درباره تعیین سرنوشت این منطقه خواستار شده بود.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: ما معتقدیم عراق اگر متحد باشد قویتر خواهد بود. برای همین آمریکا به درخواست خود برای حمایت از عراقی دموکراتیک، چند حزبی و یکپارچه ادامه می دهد. دولت آمریکا نوری مالکی نخست ویزر عراق را تحت فشار گذاشته ، تا بر خلاف نتیجه انتخابات این کشور، گروههای طرفدار آمریکا را در دولت سهیم کند. حزب نوری مالکی بیشترین تعداد کرسی را در انتخابات اخیر عراق بدست آورده است و حزب او باید دولت را تشکیل دهد.

آزادی 46 پرستار هندی از اسارت داعش

مقامات هند جمعه اعلام کردند 46 پرستار هندی که تروریستها پنجشنبه آنها رااز بیمارستانی درتکریت ربوده و به موصل برده بودند آزاد شدند.

به گزارش شین هوا از دهلی نو، اومن چندی، سر وزیر ایالت کرالای هند گفت: این پرستاران با هواپیمایی که دولت هند به اربیل در شمال عراق فرستاده است باز می گردند و صبح شنبه وارد شهر کوچی مرکز ایالت کرالا در جنوب هند خواهند شد.

مقامات هندی همچنین اعلام کردند 39 کارگر ساختمانی هندی که ستیزه جویان آنها ربوده بودند در موصل در سلامت به سر می برند.حدود 20 هزار تبعه هندی در عراق حضور دارند که به طور عمده در بخش میادین نفتی، طرح های ساختمانی و و نیز به عنوان پرستار در بیمارستان های این کشور مشغول به کار هستند.

دولت هند بیش از 500 تبعه این کشور را ظرف چند روز گذشته از مناطق درگیری عراق خارج کرده است.

ارتش عراق زادگاه صدام حسین را از دست داعش آزاد کرد

ارتش عراق با بیرون راندن تروریست ها، روستای ˈالعوجاˈ، زادگاه صدام دیکتاتور سابق این کشور را آزاد کرد.

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، نیروهای ارتش ورزمندگان داوطلب با پشتیبانی بالگردهای آفندی، روستای العوجا را بامداد روز جمعه بازپس گرفتند.

به گفته شاهدان عینی، دراین درگیری که تقریبا یک ساعت به طول انجامید، تروریست ها در شرق رود دجله، به سوی جنوب متواری شدند.

قاسم عطا، سخنگوی نظامی نخست وزیرعراق، می گوید در این درگیری 30 تروریست کشته شدند و کل روستای العوجا نیز پاکسازی شد.

ارتش می گوید اکنون فضایی به گستردگی 50 کیلومتر از بزرگراهی که از شهر سامرا به العوجا کشده شده است را در اختیار دارد.

کد خبر 264749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha