چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همزمان با بی‌نتیجه ماندن تنها امید مردم عراق در گیرودار بحران خونین، آمریکا حضور نظامی خود را در این کشور گسترش بخشید تا شمار نظامیان آمریکایی در عراق به ۱۳۰۰نفر افزایش یابد.

پارلمان عراق

به نوشته روزنامه عراقي الدستور، پارلمان جديد كه نتيجه انتخابات‌ ماه گذشته عراق است، ديروز تشكيل شد و بسياري اميدوار بودند با فراخوان آيت‌الله سيستاني و با توجه به اوضاع بحراني عراق، اين نشست به انتخاب رئيس مجلس، نخست‌وزير و رئيس‌جمهور بينجامد. اما تنش ميان نمايندگان و به‌ويژه اعتراض به طرح زمزمه تجزيه، باعث شد كه اين نشست نيمه‌تمام بماند و تصميم‌هاي مهم نمايندگان به نشست ديگري موكول شود.

هرچند كه 255نماينده از ميان 382نماينده به‌مدت نيم ساعت در پارلمان حضوريافتند اما به سرعت اين جلسه در نتيجه اظهارات خانم نجيبه نجيب نماينده ائتلاف كردستان و تبادل اتهامات ميان وي و شماري از نمايندگان درباره خطر تجزيه كشور به تنش كشيده شد. پس از آن مهدي حافظ كه رياست سني جلسه نخست پارلمان را به‌عهده داشت، براي مدتي جلسه را تعليق كرد تا فضا آرام شود. پس از برگزاري مجدد جلسه، نمايندگان ائتلاف كردستان و نمايندگان ائتلاف متحدون به رياست اسامه النجيفي رئيس سابق پارلمان از جلسه خارج شده و جلسه را از نصاب انداختند و مهدي حافظ ختم جلسه را اعلام كرد. وي برگزاري جلسه آتي را به سه‌شنبه آينده موكول كرد.

به موازات اين تحول، وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد كه قصد دارد اين بار 300نظامي آمريكايي و شماري بالگرد و هواپيماي بي‌سرنشين به عراق بفرستد. جان كربي سخنگوي پنتاگون تصريح كرد كه 200نظامي آمريكايي روز يكشنبه براي تأمين امنيت سفارت آمريكا در بغداد و حمايت از فرودگاه بين‌المللي بغداد وارد عراق شده‌اند. قرار است 100نظامي ديگر هم براي ارائه حمايت‌هاي امنيتي و لجستيك به اين كشور اعزام شوند. اين افراد غيراز 300كارشناس نظامي‌اي هستند كه براي ايجاد 2اتاق عمليات مشترك عازم عراق شده بودند. به غيراز اين 600نفر، 750نظامي آمريكايي ديگر از سال 2011براي آموزش ارتش عراق در اين كشور مانده‌اند. آمريكا همچنين ايجاد يك مركز جديد عمليات مشترك نظامي در شمال غرب منطقه كردستان عراق را در دست بررسي دارد.

حمله خمپاره‌اي نزديك حرم سامرا

سقوط 4خمپاره در نزديكي مرقد امامين عسكريين در شهر سامراء در شمال بغداد به شهادت يك شهروند و زخمي شدن 23نفر ديگر منجر شد.در پي اين رويداد نيروهاي مشتركي از ارتش و پليس عملياتي را براي يافتن عاملان اين حمله آغاز كردند. بارگاه 2امام علي الهادي و حسن عسكري در سامراء‌ در استان صلاح‌الدين واقع شده است. به‌دنبال اين حمله نيروهاي مردمي كه براي دفاع از عتبات در عراق تشكيل شده‌اند به حال آماده باش درآمدند.

کد خبر 264589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha