چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه پرتیراژ لوموند فرانسه در تحلیلی از وضعیت کنونی عراق و پیشروی نیروهای داعش در آن، استراتژی داعش را مقابله با ایران و حکومت‌های عرب منطقه عنوان کرده است.

داعش

این روزنامه فرانسوی با اشاره به اشغال استان‌های نینوا و صلاح الدین در عراق توسط داعش به تلاش آنها برای پیوند میان بخش‌هایی از سوریه و عراق اشاره کرده و نوشته است:. این سازمان اکنون بر این باور است که پروژه سیاسی اش برای استقرار یک دولت اسلامی در عراق و شام به واقعیت نزدیک می شود. برای هواداران این جنبش که تعدادشان امروز بیش از آن چیزی است که در اروپا تصور می شود، مرزهای برخاسته از سازش محرمانه میان "سِر مارک سایکس"، سیاستمدار بریتانیایی، و "فرانسوا-ژرژ پیکو"، دیپلمات فرانسوی مرزهای شرم اند که باید فروپاشی شوند.

لوموند استراتِژی دیگرداعش در حمله به عراق را ایجاد گسست در قوس شیعی منطقه عنوان کرده که از زمان حمله آمریکا به عراق و روی کار آمدن یک حکومت شیعه در بغداد، از تهران تا بیروت ادامه یافته است.

این روزنامه فرانسوی در ادامه مطلب خود به تضادهای استراتژی داعش با استراتژی سازمان القاعده به رهبری ایمن الظواهری اشاره کرده و می نویسد: بر خلاف القاعده که بر به کار گرفتن تمامی قوا علیه غرب و دوری از مبارزه با شیعیان تاکید می کند، داعش براین باور است که از زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق، ازاین پس "اولویت در مبارزه با دشمنان امروز است، نه دشمنان دیروز".

به نوشته لوموند با توجه به شکست نیروهای تروریستی از جمله داعش در سوریه، در حال حاضر ایران هدف اصلی داعش است
که از آن با عنوان "پروژه صفوی" یاد می کنند که اشاره ای به تشکیل سلسله صفویه در ایران و گسترش مذهب تشیع در آن است.

به نوشته لوموند، داعش ادعا می کند پس از "امپریالیسم صفویه"، حکومت های عربی، ازجمله عربستان سعودی، در رأس اهداف داعش قرار می گیرند. ابوعمر البغدادی، که خود را اولین امیر دولت اسلامی عراق معرفی کرد و سلف ابوبکر البغدادی، رهبر کنونی این گروه، در دهمین بند از احکامی که به نام احکام دولت اسلامی عراق و شام منتشر کرده اند، خاطرنشان کرده که نبرد علیه حکومت های عربی و ارتش های آنان نسبت به اشغالگران صلیبی ارجحیت دارد.بدین ترتیب در سلسله مرابت دشمنان داعش، غرب در جایگاه سوم بعد از ایران و اعراب قرار می گیرد. به این ترتیب برخلاف اعتقادات القاعده، استراتژی داعش مبارزه در ابعاد منطقه ای است: عراق، سپس سوریه، و درنهایت لبنان و اردن، و حتی فلسطین.در حالی که القاعده استراتژی بین المللی مبارزه با غرب را دارد.

این روزنامه فرانسوی همچنین حضور داعش در عراق و تصرف بخشهای عمدتا سنی نشین آن را در چیدمان آینده سیاسی این کشور موثر می داند.

لوموند در پایان مطلب خود خطاب به غربیها پیشنهاد کرده که به دلیل شکست تندروهای سلفی در سوریه به شکلی محتاطانه وارد قضیه داعش در عراق شوند زیرا ورود به درگیریهای اعتقادی در منطقه می تواند بخشی از سنی ها را بر علیه غرب تهییج کند.

کد خبر 263613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha