همشهری آنلاین: نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: مقامات ارشد سازمان ملل نباید گروه‌های تروریستی را مخالفان مسلح بنامند.

انتقاد سوریه از گزارش معاون دبیرکل سازمان ملل

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، بشار جعفری بعد از گزارشی که در شورای امنیت از سوی والری آموس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انساندوستانه درباره آخرین تحولات سوریه ارائه شد، افزود: گزارش خانم آموس فقط بخشی از وضعیت انساندوستانه در سوریه را شامل می شود و کامل نیست.

وی افزود: برای مثال در گزارش خانم آموس آورده شده است که درگیری ها میان به اصطلاح گروه های مخالف مسلح و نیروهای رادیکال همچنان ادامه دارد و یا درگیری ها در نواحی شرقی بین گروه های مخالفان از زمانیکه گروه داعش به نواحی شرقی نفوذ کرده اند، ادامه دارد.

جعفری گفت: جای تعجب است در گزارشی که از سوی معاون دبیرکل سازمان ملل ارائه می شود به گروه هایی که تروریست شناخته شده اند مثل النصره، لقب گروه های مخالف مسلح داده می شود.

وی افزود: دبیرکل سازمان ملل نیز این گروه ها را مخالفان مسلح می نامد این امری غیرعمدی نیست زیرا سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به تبعیت از دبیرکل همین لحن را به کار می برد.

جعفری گفت: برغم نامه های ممتدی که دراین باره ارسال شده است، این سئوال مطرح می شود که چرا به این گروه ها که با گروه تروریستی القاعده مرتبط هستند، مخالفان مسلح القا می شود.

وی افزود: درگزارش خانم آموس درباره شمار نیازمندان در سوریه اغراق و بیش از ده میلیون و هشتصد هزار نفر برآورد شده اند و یا گفته شده چهار میلیون و هفتصد هزار نفر سوری نیز در نواحی غیرقابل دسترسی به سر می برند ولی در گزارش، منبع ارائه این اطلاعات ذکر نشده است.

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: دولت سوریه ارقام ارائه شده غیرموثق و ثبت نشده را رد می کند، این اقدامات در مسیر تصویب قطعنامه جدید دیگری درباره وضعیت انساندوستانه در سوریه صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: انتخابات ریاست جمهوری در سوریه نیز مغایرتی با قطعنامه شورای امنیت ندارد و اساس بیانیه ژنو یک است.

جعفری افزود: گفته شده است سازمان ملل هنوز هم نمی تواند شواهدی مبنی بر حضور مبارزان غیرسوری و اقدامات آنان در سراسر کشور ارائه دهد، دولت سوریه صدها نامه و سند مبنی بر حضور مبارزان غیرسوری در سوریه ارسال کرده است با این همه دبیرکل سازمان ملل و معاونش هنوز قادر به تشخیص صحت اوضاع و روند افزایش اقدامات تروریستی در سوریه نیستند.

وی افزود: گروه های تروریستی مسلح نواحی غیرنظامی عاری از سکنه را هدف گیری و زیربناها را تخریب کرده اند.

جعفری گفت: معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انساندوستانه به جای انتقاد از عدم امکان دسترسی به برخی نواحی و دشواری در ارائه کمک، باید برخی از دولتهای حامی تروریسم از جمله اسرائیل، قطر، ترکیه و عربستان سعودی را شماتت کند چون حضور گروه های تروریستی امکان ارائه امدادها برای دولت سوریه را نیز دشوار کرده است. وی ضمن تاکید بر وجود استانداردهای دوگانه در دبیرخانه سازمان ملل و گزارش هایی که ارائه می شود، افزود: برخی از کشورها به جای ارسال کمک به مردم سوریه که در واکنش به درخواست های انساندوستانه ای که در سال 2014 میلادی مطرح شده بود، مبالغ هنگفتی پول را به تروریست ها می دهند که صرف خرید سلاح می شود.

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: دولت سوریه تدابیری برگزیده است که به سازمان ملل امکان توسعه فعالیت هایش را می دهد و دولت سوریه متعهد به امدادرسانی به مردم کشور است ولی خانم آموس در گزارش خود به آنها اشاره ای نکرده است.

وی افزود: ما تلاش برخی از کشورهای عضو سازمان ملل برای هدف گرفتن کشورهای دیگر را مردود می دانیم.

جعفری با یادآوری تهاجم به عراق، لیبی و برخی دیگر کشورها گفت: با وجود چنین سازمانی این قبیل تهاجمات آسان می نمایاند.

جعفری در پایان گفت: سازمان ملل نهادی خصوصی نیست که برخی از کشورها به واسطه و اعمال نفوذ بر آن به دیگران تسلط یافته و خون مردم را بریزند.

کد خبر 263902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha