به‌دنبال انتشار تصاویر و جمع‌آوری مدارک مستندی که با کمک خبرنگاران و شاهدان عینی ممکن شده‌است، گروه‌های بین‌المللی نسبت به سربازگیری از میان کودکان توسط شورشیان مسلح و تروریست‌ها در سوریه و عراق هشدار داده‌اند.

کودک سرباز

سازمان ديده‌بان حقوق بشر مي‌گويد شورشيان مسلح مخالف دولت سوريه با فراهم كردن امكاناتي، ازجمله آموزش، به جذب كودكان و نوجوانان مي‌پردازند و بعد از جذب‌ آنها، از آنها براي اهداف نظامي استفاده مي‌كنند.به گفته ديده‌بان حقوق بشر به‌خصوص گروه موسوم به دولت اسلامي عراق و شام يا داعش كودكاني در سنين مختلف از 7سال تا نوجوانان را جذب كرده، تمرين مي‌دهد و آنان را به عمليات انتحاري مي‌گمارد.

مطابق يكي از معاهدات ديوان بين‌المللي كيفري به‌كار گرفتن افراد زير ١۵سال در درگيري‌هاي نظامي جنايت جنگي محسوب مي‌شود.گزارش اخير ديده‌بان حقوق بشر بر مبناي مصاحبه با كودكاني تهيه شده است كه پيش از اين در گروه‌هاي مخالف دولت سوريه، ازجمله ارتش آزاد سوريه، جبهه نصرت و داعش، نقش‌هاي نظامي برعهده داشته‌اند.

در سوريه، 3سال جنگ باعث بي‌خانمان شدن ميليون‌ها نفر شده و در اين ميان هزاران كودك بدون سرپناه و درحالي‌كه خانواده‌هايشان را در جنگ از دست داده‌اند، شكارگروه‌هاي تروريستي مي‌شوند. اين گروه‌ها با وعده غذا و سرپناه، اين كودكان را براي انجام عمليات نظامي آماده مي‌كنند؛ عملياتي كه اين كودكان گاهي تا لحظه آخر اطلاعي از آن ندارند.

سربازگيري از ميان كودكان و نوجوانان براي جنگ سوريه به داخل اين كشور محدود نمي‌شود. اعضا و هواداران داعش حضور چشمگيري در شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي دارند و فعالانه به تبليغ باورهاي خود و جذب داوطلب از كشورهاي مختلف مي‌پردازند. ريچارد برت، مدير سابق دايره ضدتروريسم سازمان اطلاعات خارجي بريتانيا (MI6) مي‌گويد برآورد مي‌شود كه در حال حاضر 500بريتانيايي به گروه‌هاي درگير در جنگ داخلي سوريه پيوسته باشند.

به‌تازگي ويدئويي از چند جوان بريتانيايي منتشر شده كه به داعش پيوسته‌اند و ديگر مسلمانان را به جهاد و پيوستن به اين گروه دعوت مي‌كنند. برادر يكي از آنان كه اهل كارديف در ولز است، ١٧سال دارد.

كودكان سرباز در عراق

مقام‌هاي ارشد سازمان ملل نگراني عميق خود را نسبت به وضعيت يك ميليون بي‌خانمان در عراق به‌ويژه كودكان ابراز داشته و اعلام كردند: گزارش‌ها از به خدمت گرفتن كودكان توسط شبه‌نظاميان و تروريست‌ها حكايت مي‌كند. ليلا زروقي، نماينده بان كي مون، دبير كل سازمان ملل در امور كودكان و درگيري‌هاي مسلحانه در بيانيه‌اي در اين‌باره گفته‌است: ما اطلاعات و گزارش‌هاي تكان‌دهنده‌اي از به خدمت گرفتن كودكان عراقي در درگيري‌هاي خصمانه دريافت كرده‌ايم.

دفتر وي اين مسئله را تأييد كرد كه پسربچه‌هاي زير سن قانوني مسلح شده و در ايست‌ها و پست‌هاي بازرسي به خدمت گرفته مي‌شوند و در برخي موارد از آنها به‌عنوان عاملان انتحاري استفاده مي‌شود.كودكان عراقي همچنين قربانيان عمده حملات انتحاري سال‌هاي اخير در عراق بوده‌اند. براساس گزارش سازمان ملل در سال2013، 3كودك در هر روز حمله در عراق كشته مي‌شدند كه دوبرابر تعداد كودكان كشته شده در سال2012 است.

کد خبر 263570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha