جان کری وزیرخارجه آمریکا در دومین روز از حضورش در عراق، به دیدار مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در اربیل رفت.

جان کری - بارزانی

اين در حالي است كه ديروز يك پهپاد مواضع تروريست‌هاي داعش را در شهر موصل بمباران كرد.برخي منابع گزارش داده‌اند كه اين پهپاد، آمريكايي بوده است. يك مقام مسئول در استان نينوا به شبكه السومريه گفت كه هواپيمايي بي‌سرنشين ساختمان قديمي سرويس اطلاعاتي را در شرق شهر موصل مركز استان نينوا بمباران كرده و ده‌ها نفر از نيروهاي داعش را كشته است.
جان كري در ديدار با مسعود بارزاني تأكيد كرد كه موضوع انتخاب رهبران جديد براي عراق به‌خود عراقي‌ها بازمي‌گردد و نه به آمريكايي‌ها.

اين اظهارات كري در عين آنكه نوعي پاسخ به درخواست احتمالي مسعود بارزاني براي اعمال فشار بر نوري المالكي به‌منظور كنار رفتن از نخست‌وزيري باشد، مي‌تواند نشانگر تأييد ضمني آمريكايي‌ها براي بقاي مالكي در اين سمت هم باشد.ائتلاف نوري المالكي در انتخابات اخير توانست بيشترين آرا را كسب كند و پس از پايان انتخابات اين ائتلاف با رايزني‌هاي بيشتر توانست‌ نمايندگان بيشتري را با خود همراه سازد تا دولت را تشكيل دهد. بارزاني در اين ديدار گفته‌است كه عراق بعد از هجوم داعش، اكنون دچار وضعيت جديدي شده‌است و بايد واقعيت‌هاي جديد عراق را ديد و به رسميت شناخت.

كردها با اعزام نيروي نظامي جلوي پيشروي تروريست‌هاي داعش را در چند منطقه گرفته‌اند. با اين حال كردها اكنون خواستار استقلال بيشتري از دولت مركزي عراق هستند.كري 2روز پيش وارد عراق شد و با شماري از مقام‌هاي عراقي ازجمله مالكي و عمار حكيم ديدار و گفت‌وگو كرد. مالكي در اين ديدارها با تأكيد بر اينكه ائتلاف پيروز انتخابات بايد دولت را تشكيل دهد، به كري وعده داد تا پيش از پايان‌ماه جاري ميلادي دولت جديد را تشكيل دهد.اين در حالي است كه سازمان ملل اعلام كرد كه در 2هفته گذشته، دست‌كم يك هزار نفر درعراق در جريان حملات داعش كشته شده‌اند كه اغلب غيرنظامي بوده‌اند.

کد خبر 263717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha