همشهری آنلاین: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان در اواخر سال گذشته به ناچار بی‌خانمان شدند که این بالاترین رقم بعد از جنگ جهانی دوم است.

بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان بی خانمان هستند

به گزارش ايرنا، خبرگزاری رویترز از ژنو، کمیساریای مزبور در گزارش سالانه خود خبر داد که نیمی از این تعداد، کودکان هستند که بسیاری از آنها گرفتار نبردها یا مشقاتی شده اند که قدرتهای جهانی از جلوگیری از آن یا پایان دادن به آن عاجز بوده اند.

ˈآنتونیو گوترسˈ کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در این خصوص گفت: با یک جهش بزرگ و افزایش چشمگیر آوارگی اجباری در سراسر جهان مواجه هستیم.

براساس این گزارش، آمار کلی 51 میلیون و 200 هزار بی خانمان به میزان 6 میلیون نفر در مقایسه با قبل افزایش یافته است. این تعداد شامل 16 میلیون و 700 هزار آواره، 33 میلیون و 300 هزار بی خانمان در سرزمینهای خود و یک میلیون و 200 هزار پناهجویی است که هنوز پاسخ مشخصی برای درخواست پناهندگی شان دریافت نکرده اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که سوری هایی که از درگیری در کشور خود گریخته اند، بخش اعظم رقم دو میلیون و 500 هزار آواره سال گذشته را تشکیل می دهند.

در کل، حدود سه میلیون سوری به کشورهای لبنان، ترکیه، عراق و اردن نقل مکان کرده اند و حال آنکه شش میلیون و 500 هزار نفر دیگر در مرزهای سوری آواره مانده اند.

گوترس در ادامه سخنان خود اظهار داشت که درگیری‌های سال جاری در جمهوری آفریقای مرکزی، اوکراین و عراق باعث شده است تا خانواده‌های بیشتری خانه‌های خود را ترک کنند، ضمن اینکه نگرانی از آوارگی عظیم مردم عراق نیز رو به افزایش است.

اتباع افغانستان، سوریه و سومالی 53 درصد از 11 میلیون و 700 هزار آواره ای را تشکیل می‌دهند که مسوولیت‌شان برعهده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل است. همچنین پنج میلیون فلسطینی نیز تحت مراقبت نهاد دیگری موسوم به آژانس کار و امداد سازمان ملل (آنروا) هستند.

کد خبر 263140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha