همشهری آنلاین: برنامه‌های سی‌وسومین سالروز شهادت شهید دکتر مصطفی چمران اسوه جهاد، علم و عرفان دفاع مقدس با حضور مهدی چمران تشریح شد.

مصطفی چمران

به گزارش ایسنا، در این نشست که امروز 25 خرداد ماه در بنیاد شهید چمران برگزار شد، مهدی چمران عضو شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی گفت: در حالی به 31 خردادماه، سی‌وسومین سالروز شهادت شهید چمران نزدیک می‌شویم که در شرایط خاصی به سر می‌بریم چرا که شاهد تحرکاتی در کشورهای همسایه عراق و سوریه هستیم.

وی افزود: بزرگداشت شهید چمران بزرگداشت یاد و نام نیست بلکه به این دلیل برای برادرم مراسم برگزار می‌کنیم که او برای همه آحاد جامعه ما یک الگو است. شهید چمران نمونه کامل ایثار و شهادت است و باید با توجه به نحوه زندگی کردن و فعالیت‌های او این درس را بگیریم که برای همیشه در مقابل دشمن آمادگی داشته باشیم.

چمران با اشاره به اینکه شهید چمران جامع اضداد بوده است، گفت: برادرم در همه ابعاد علمی، دینی، عرفانی، جهاد و حماسه یک الگو بوده است. چه بسا هیچ گاه ویژگی‌های عرفانی و حماسی با هم در یک شخص جمع نشود به همین دلیل او یک شخصی است که دارای ویژگی‌های گاه متضاد است. همچنین شهید چمران از نظر علمی نیز در بالاترین جایگاه قرار داشت و در بهترین دانشگاه‌ها تحصیل کرد. علاوه بر این او یک فعال بزرگ سیاسی در رابطه با مسائل ایران و خارج بوده است به گونه‌ای که رهبران کشورهای همسایه همانند حافظ اسد با او همفکری می‌کردند.

وی با اشاره به فعالیت‌های شهید چمران در لبنان خاطرنشان کرد: او پس از اینکه متوجه شد تحصیلات در آمریکا او را به نتیجه دلخواهش نمی‌رساند ابتدا برای گذراندن دوره‌های خاص نظامی به الجزایر رفت و سپس حدود دو سال با جمال عبدالناصر در مصر بود. پس از آن به لبنان رفت و در آن کشور پایه‌گذار جنبش‌های اسلامی برای مقابله با اسرائیل شد.

چمران یادآور شد: محل استقرار او (شهید چمران) در منطقه برج شمالی "صور" واقع بود. او در آنجا در هنرستان صنعتی "جبل عامل" مستقر شد. استقرار او در این هنرستان دو ویژگی داشت یکی اینکه توانست اوضاع یتیمان و شیعیان را بهبود ببخشد و همچنین شجاع‌ترین و با شهامت‌ترین مبارزان اسلامی را پرورش داد. پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد که قدرت او صد چندان شود و گستره فعالیت‌هایش نیز توسعه یابد.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: شهید چمران بسیار به ولایت حضرت علی (ع) و امام زمان (عج) اعتقاد داشت به گونه‌ای که معتقد بود انقلاب اسلامی ایران، زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج) خواهد شد.

چمران افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهید چمران برای تبریک و دیدار امام خمینی (ره) به ایران آمد. آن زمان مدت هفت ماه بود که "قذافی" جنایتکار، امام موسی صدر را ربوده بود و لبنان اوضاع خوبی نداشت، اما امام خمینی (ره) از شهید چمران خواست که در ایران بماند. امام (ره) برای اینکه شهید چمران را راضی کند، گفت اگر ایران درست شود لبنان نیز درست خواهد شد.

وی افزود: با آغاز جنگ تحمیلی شهید چمران همراه مقام معظم رهبری ستاد جنگ‌های نامنظم را تشکیل داد و از طریق آن توانست با رژیم بعثی عراق مبارزه کند و ضربات محکمی به بدنه جنگی عراق وارد آورد.

چمران در بخش پایانی سخنان خود ضمن تشریح برنامه‌های گرامیداشت سی‌وسومین سالروز شهادت شهید دکتر مصطفی چمران گفت: برنامه اصلی برای گرامیداشت این شهید بزرگوار روز اول تیرماه از ساعت 18 تا 20 در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار خواهد شد. همچنین صبح روز 31 خردادماه نیز برنامه‌ای در پارک فناوری و نوآوری دانشگاه تهران با عنوان «جایزه شهید چمران» با حضور اساتید دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس سنوات گذشته نیز شامگاه 29 خردادماه در «دهلاویه» محل شهادت این شهید نیز مراسمی برگزار خواهد شد و در آن حاج صادق آهنگران به قرائت دعای کمیل خواهند پرداخت. در دیگر شهرها نیز مانند نیشابور، مشهد، اصفهان و ارومیه بسیج اساتید برنامه‌هایی برای این شهید بزرگوار برگزار خواهند کرد.

به گفته‌ی مهدی چمران؛ مجموعه صنایع دفاع نیز در مجموعه "پارچین" روز 31 خردادماه برنامه‌ای برای این شهید بزرگوار اجرا خواهد کرد.

در این نشست اهالی رسانه از مهدی چمران پرسیدند که آیا برنامه‌ای برای تقدیر از ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم «چ» پیش‌بینی شده است،گفت: اگرچه در خانه موزه شهید چمران یک‌بار از ایشان تقدیر شد اما در سالروز شهادت شهید چمران نیز در نظر داشتیم از زحمات حاتمی‌کیا تقدیر کنیم اما ایشان به سفر حج مشرف شده‌اند.

کد خبر 262666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha