گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: سومین جشنواره نوآوری و فن‌آفرینی دانشگاه تهران با عنوان «جایزه شهید دکتر چمران» شنبه 19 آذر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

چمران

به گزارش خبرنگار همشهری در این مراسم ابتدا دکتر راشدی، رئیس جشنواره، گزارشی از فعالیت‌های جشنواره‌های اول و دوم ارائه کرد و گفت: ترویج فرهنگ نوآوری و فن‌آفرینی در جامعه، دانشگاه و صنعت و معرفی نوآوران و نخبگان از اهداف جشنواره است اما عمده‌ترین هدف برگزاری جشنواره، تسهیل مسیر تجاری‌سازی و کاربردی کردن نتایج تحقیقات و پژوهش‌های نوآوران است.

در این مراسم، امیری‌نیا، رئیس دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه امروز ایران در آستانه یک جهش علمی - فناوری قرار دارد گفت: بدون شک روح حاکم بر توسعه فناوری، خلاقیت و نوآوری است، بنابراین باید جریان نوآوری و خلاقیت در کشور را بیش از گذشته توسعه دهیم.

وی اظهار داشت: حال که رشد علمی ایران دنیا را تحت تأثیر قرار داده است باید با نیت جهانی به فناوری‌ها نگاه کنیم و برای تجاری‌سازی نوآوری و خلاقیت‌ها بیش از گذشته تلاش کرده و علاوه بر بازارهای داخلی، بازارهای جهانی را نیز به تسخیر درآوریم.
در این مراسم مهندس مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را گرامی‌داشت و اظهار داشت: همه ما مدیون خون شهدای گرانقدر اسلام هستیم و باید راه آنان را ادامه دهیم.

وی سپس خاطراتی از شهید دکتر چمران را برای حاضران بازگو کرد و افزود: شهید دکتر چمران همه فعالیت‌ها و کارهایش را برای رضای خدا انجام می‌داد. او در تمام دوران تحصیل و کسب علم، مدارج علمی را نه برای ارضای حس خودخواهی و علم‌طلبی خود، بلکه صرفا برای خدا و رضای او به اتمام رساند و هدفش آن بود که به جهانیان نشان دهد که یک ایرانی مسلمان می‌تواند به بالاترین مقامات علمی برسد.

مهندس چمران افزود: ما نیز باید دیدگاه شهید چمران را سرلوحه خود قرار داده و درحالی‌که متواضع و فروتن باشیم، حرف اول را در زمینه‌های علمی مختلف بزنیم. وی اظهار داشت: از آنجا که شهید دکتر چمران هم فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران و هم یک عالم و دانشمند بزرگ فیزیک، ریاضی و الکترونیک از دانشگاه برکلی بود و علاوه بر آن یک پژوهشگر کم‌نظیر در زمینه‌های علمی محسوب می‌شد، این جشنواره به یاد وی نامگذاری شد.

وی افزود: حمایت از نوآوران و فن‌آفرینان در کشور می‌تواند به آنان انگیزه مضاعف برای کار و تلاش بیشتر دهد و این امر نیز می‌تواند دستاوردها و نتایج قابل‌قبولی برای کشور داشته باشد.مهندس چمران گفت: امیدوارم که جشنواره نوآوری و فن‌آفرینی دانشگاه تهران در سال‌های آینده، در حد نوبل یا حتی فراتر از آن در عرصه بین‌المللی مطرح شود.

در این مراسم سعید طائب قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز از تمام افرادی که در عرصه‌های علمی و فن‌آفرینی تلاش می‌کنند، قدردانی کرد. وی با بیان اینکه هم‌اکنون 298 واحد و مرکز پژوهشی در کشور فعال است افزود: برای 313 مرکز پژوهشی دیگر نیز موافقت اصولی صادر شده است.

در این مراسم که دکتر عباس طائب؛ قائم‌مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر فرهاد رهبر؛ رئیس دانشگاه تهران، مهندس شریف‌زاده؛ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از استادان دانشگاه و نوآوران حضور داشتند، از 6 نفر از نوآوران برتر تقدیر شد که درپی می‌آید:

  • طراحی و ساخت نمونه تجاری دستگاه پتاسیواستات مدرن، (پرویز نوروزی و فرنوش فرید) رتبه اول در گروه علوم فنی، پایه و پزشکی.
  • افزایش فعالیت کاتالیست‌های زیگلر، ناناتو توسط پرومتورهای ارگانوهالیدی در پلیمریزاسیون اتیلن (نعیمه بحری‌لاله) رتبه دوم در گروه علوم فنی - پایه و پزشکی.
  • طراحی و پیاده‌سازی سامانه یکپارچه دریافت، تجمیع و تطبیق بیومتریک (مصطفی اسلامی بلده) رتبه سوم در گروه علوم فنی - پایه و پزشکی.
  • طراحی و ساخت دستگاه مولد میدان الکترومغناطیسی با شکل موج ترکیبی (محمود امیری) رتبه سوم در گروه فناوری‌های نوین.
  • طراحی نرم‌افزار محاسباتی و کنترل‌کننده خودکار برای نانوسکوپ نیروی اتمی (امیر فرخ‌پیام) رتبه سوم در حوزه علوم بین‌رشته‌ای.
  • طراحی فرمولاسیون‌های بهینه و پایدار برای تولید نوشیدنی فراسودمند برپایه روغن گردو (سیدمحمدتقی غریب‌زاهدی) رتبه سوم در گروه علوم کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی.

در مراسم جشنواره نوآوری و فن‌آفرینی دانشگاه تهران، از طرح مشاور در صنعت رونمایی شد.
گفتنی است در حاشیه این مراسم، نمایشگاه فن بازار شامل دستاوردهای علمی و پژوهشی پارک‌های علم و فناوری افتتاح شد که به مدت 3 روز ادامه دارد.

کد خبر 153391
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز