گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: سومین جشنواره نوآوری و فن آفرینی دانشگاه تهران با عنوان جایزه شهید دکتر چمران 19 آذر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

نشست خبری

سعدی افراسیابی، دبیر سومین جشنواره نوآوری و فن آفرینی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با همشهری با بیان این مطلب گفت: این همایش در محورهای علوم فنی، پایه و پزشکی، علوم بین رشته‌ای، علوم کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی، فناوری‌های نوین، علوم انسانی و هنر برگزارمی‌شود.

افراسیابی هدف اصلی از برگزاری این جشنواره را تجاری‌سازی‌ محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری عنوان کرد و گفت: علاوه براین، ترویج فرهنگ نوآوری و فن‌آفرینی به‌منظور دستیابی به اقتصاد دانایی محور، معرفی نوآوران و فن‌آفرینان کشور، زمینه‌سازی‌ حمایت از نوآوران و فن‌آفرینان کشور، تسهیل مسیر تجاری‌سازی‌ و کاربردی کردن نتایج تحقیقات از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی استقبال از سومین جشنواره نوآوری و فن‌آفرینی دانشگاه تهران را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت:امسال 471 طرح به جشنواره ارسال شد که از این تعداد پس از انجام داوری‌های اولیه، 160 طرح برای داوری اصلی پذیرفته شد که در پایان 3 نفر در حوزه فنی و مهندسی به‌ترتیب اول تا سوم شدند و مابقی نیز در حوزه‌های دیگر برتر شناخته شدند.

افراسیابی در ادامه گفت: همزمان با برپایی سومین جشنواره نوآوری و فن آفرینی دانشگاه تهران باعنوان جایزه شهید دکتر چمران، نمایشگاهی با عنوان فن بازار نیز در کنار جشنواره برپا می‌شود که در آن محصولات نوآوری و فن آفرینی نخبگان و فن‌آفرینان به نمایش گذاشته می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند به‌مدت 3روز از ساعت 9صبح تا 6 بعداز ظهر از آن بازدید کنند.

مرکز مشاوره از راه دور در صنعت ایجاد می‌شود

در نشست خبری جشنواره که با حضور دکتر راشدی (سرپرست پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)، مهندس سعدی افراسیابی (دبیر جشنواره) و مهندس داوود رمضانی(مدیر روابط عمومی و هماهنگی جشنواره) و جمعی از نمایندگان رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها برگزار شد، ابتدا دکتر راشدی به بیان اهداف برگزاری این جشنواره و نیز معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان در فن بازار نمایشگاه جشنواره پرداخت و یکی از نمونه طرح‌های بزرگ پارک علم و فناوری را در زمینه بلیت هوشمند تاکسیرانی و نیز رونمایی طرح ایجاد مرکز مشاوره از راه دور در صنعت در روز جشنواره اعلام کرد.

در ادامه مهندس افراسیابی به بیان مقایسه‌ای جشنواره اول، دوم و سوم پرداخت و ضمن ارائه گزارش کامل از روند اطلاع‌رسانی، دریافت طرح‌های ارسالی و نحوه داوری و جوایز درنظر گرفته شده ، رشد 30 درصدی طرح‌های ارسالی را از موضوعات خاص این جشنواره عنوان کرد.

درخصوص رونمایی طرح مشاوره از راه دور در صنعت، مهندس رمضانی به‌عنوان مدیر این طرح در پارک علم و فناوری اعلام کرد که مراحل پایانی آن در دست تهیه است. وی با توجه به معضلات و مشکلات صنایع در کشور برخی از آنها را برشمرد که منجر به تهیه این طرح شده است که عبارتند از:

1- پراکندگی صنایع به‌علت نوع فعالیت و وابستگی به مناطق خاص جغرافیایی و آب و هوایی
2- لزوم دور بودن بعضی از صنایع از مناطق شهری به دلایل آلایندگی اینگونه صنایع
3- نبودن امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در همه مناطق صنعتی
4- عدم‌دسترسی به اساتید و متخصصین مشاور در همه مناطق صنعتی
5- تمرکز متخصصین مشاور در همه مناطق صنعتی
6- لزوم مدیریت زمان در دریافت مشاوره‌های صنعتی و کاهش خسارت‌های ناشی از دست رفتن زمان خواب دستگاه‌های تولیدی
وی همچنین ایجاد چنین طرحی در زمینه مشاور صنعت در ایران را از لحاظ ماهیت به‌عنوان نخستین طرح نام برد که با تکیه بر بانک اطلاعات اساتید مشاور می‌تواند مشکلات عدیده صنعت را حل کند که این امر نیازمند حمایت بخش‌های دولتی و خصوصی صنعت و معدن است.

کد خبر 153283
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز