دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت فرصت مناسبی شده تا هنرمندان شرکت‌کننده برداشت‌های خود از مفهوم مقاومت را در قالب تابلوی نقاشی، آثار حجمی، طراحی، مجسمه‌سازی، پوستر، کاریکاتور، انیمیشن، عکاسی و هنرهای جدید در مؤسسه فرهنگی- هنری صبا و موزه هنری معاصر فلسطین به معرض نمایش عموم بگذارند.

جشنواره هنرمقاومت

 در این نمایشگاه هنرمندان یا آثار انتزاعی را به احساسات درونی و به‌‌ تعبیر خویش از «مقاومت» آغشته‌اند و با نمایش این آثار، حسی از مقاومت را به بیننده منتقل می‌کنند و یا از شیوه فیگوراتیو بهره برده و در مفاهیم و رویکردهای بی‌شمار، «مقاومت» را با وضوحی بیشتر ارائه کرده‌اند. باید اذعان کرد که هنرمندان این نمایشگاه فقط به موضوعات ملموس‌تر برای بیان مقاومت اکتفا نکرده‌اند و هریک از زاویه نگاه خویش و با تعبیر خاص خودشان واژه «مقاومت» را به شکل‌های مختلف به تصویر و تجسم درآورده‌اند. اغلب آثار این نمایشگاه از نشانه‌ها و سمبل‌های غالب در موضوع مبارزه، ایستادگی و پیروزی بهره گرفته است. درخت سرو نیز به‌عنوان نشانه‌ای از آزادی و مقاومت در بیشتر آثار نقش پررنگی دارد.

در بدو ورود به نمایشگاه، بازدید‌کننده‌ها با تصویر هفت‌لاله سرخ رنگ روبه‌رو می‌شوند. همچنین مشاهده سنگری که داخل آن با آینه‎ها به‌گونه‌ای تزئین شده که تابش نور سبزی درون آن می‎تابد، بیننده را تحت‌تأثیر قرار داده و به‌خوبی با فضای معنوی حاکم بر نمایشگاه آشنا می‌کند. این نمایشگاه شامل 2بخش آثار استادان مدعو و آثار بخش رقابتی جشنواره است. حبیب‌الله صادقی، کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، احمد وکیلی، مصطفی گودرزی، غلامعلی طاهری، ناصرپلنگی، مرتضی حیدری، مصطفی گودرزی دیباج، عبدالحمید قدیریان، مرتضی افشاری و...از جمله هنرمندان پیشکسوتی هستند که آثار آنها در این نمایشگاه روی دیوار رفته است.

در بخش آثار نقاشی استادان مدعو در مؤسسه صبا، 3تابلوی بزرگ از حبیب‌الله صادقی که امسال توسط این هنرمند پدید آمده است به چشم می‌خورد: «راه» عنوان یکی از این آثار است که به صورت 3تابلو به هم پیوسته به تنش‌های درونی انسان در انتخاب راه پیش روی خویش پرداخته است. «پشت دیوار سامری» اثر دیگر این نقاش است که روی 2بوم به‌هم‌پیوسته نقاشی شده و «11 سپتامبر» عنوان اثر دیگر این هنرمند است که آن را نیز 2بوم به‌هم‌پیوسته تشکیل داده است. صادقی در تشریح و توضیح تابلوی نقاشی 11 سپتامبر می‌گوید: در این تابلو سعی داشتم چهره آمریکا و طالبان را با ارائه یک سند تاریخی به تصویر بکشم.

وی به‌عنوان دبیرکل جشنواره به بازدید نمایندگان فرهنگی کشورهای مختلف از آثار شرکت‌کننده در نمایشگاه اشاره کرده و می‌گوید: مهمانان خارجی در جریان بازدید خود از نمایشگاه هنر مقاومت، بدون دغدغه زبان و رنگ و نژاد به راحتی با آثار هنری مختلف ارتباط برقرار کردند و خود را در میان آثاری یافتند که زبان فریاد همه ملت‌های مظلوم است. صادقی با اشاره به استقبال سفرا و رایزن‎های فرهنگی کشورهای مختلف از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه بر لزوم و ضرورت برگزاری چنین جشنواره‎هایی در سطح جهانی و بین‎المللی، برای گسترش روحیه اتحاد و برادری میان ملت‎های حقیقت‌طلب و عدالت‎جو تأکید می‎کند. به اعتقاد وی حضور مهمانان خارجی در نمایشگاه آثار هنری دومین جشنواره جهانی، تأیید این نکته است که کشورهای مختلف جهان به میهن عزیزمان به‌عنوان یک الگو و پیشرو در حرکت‎های انقلابی و ترویج مفاهیم اسلامی و انسانی نگاه می‎کنند و ایران اسلامی را پرچمدار نهضت مقاومت جهانی می‎دانند که مؤثرترین سلاحش، اعتقاد قلبی و قدرت تفکر هنرمندانش است.

در ادامه بخش آثار نقاشی استادان مدعو، در تابلویی از کاظم چلیپا طراحی تنه تک درختی در زمینه سفید رنگ شده بوم به چشم می‌خورد که با گلوله خمپاره‌ای همراه است. چلیپا در بخشی از تابلو در توضیح این طرح نوشته است: «در سال 60 در حاشیه منطقه کوت شیخ به همراه شهید بهروز مرادی درختی دیدم که یک خمپاره آن را شکافته و در بدن درخت مانده بود».‏ این هنرمند در اثر دیگری با عنوان «مقاومت»، بادبادک‌هایی را که سرخوش و بی‌خیال بر فراز هجوم تانک‌های دشمن آزادانه در پروازند را به تصویر کشیده است.

در 2تابلوی نقاشی از ناصر پلنگی نیز عنصر «مقاومت» از دریچه نگاه نقاش در یکی از تابلوها، کلاه جنگی آسیب‌دیده و زخمی‌ای از شلیک گلوله‌ها و ترکش خمپاره دشمن است. در تابلوی دیگر پوتین سربازی صدمه دیده و مچاله‌شده‌ای است که همچون نمادی از رشادت‌ها و مقاومت‌های رزمندگان دوران جنگ بر این دو تابلو خودنمایی می‌کنند.‏

از سوی دیگر غلامعلی طاهری، هنرمند پیشکسوت نقاشی در تابلویی به نام «با تو می‌خوانم روایت ایستادگی را» به کمک ابزار رنگ‌روغن، تصویر زنی را کشیده است که کودکی در آغوش و وسایل مختصر زندگی روی شانه دارد و از کنار خانه‌های ویران و شعله‌های آتش و دود در حال عبور است.

همچنین در تابلوی مجتبی رمزی، مقاومت ابوالفضل‌العباس(ع) زخمی و تشنه در مقابل نوشیدن آب در واقعه عاشورا یادآوری شده است؛ لحظه‌ای که حضرت ابوالفضل با اسب خسته‌‌اش به کنار برکه آب رسیده و با دستانش آب را برداشته اما با یاد تشنگان منتظر آب در خیمه‌ها، دستانش را از هم گشوده و آب را رها کرده است.‏ ‏محمدرضا احمدیان‌فر اما در تابلو سراسر گل اندودشده خود تمثیلی از بخشی از بیابان خشک و ترک‌خورده را به تصویر کشیده و در نقطه میانی این تابلو محدوده آبی‌رنگی را به نشانه جمع‌شدن آب در یک نقطه و مقاومت آن در برابر خشکی سوزان و از بین برنده بیابان به نمایش درآورده است. در بخش پوستر جشنواره «زهدی العدوی» از فلسطین دختربچه‌ای را که با گچ، نقشه فلسطین را روی زمین ترسیم می‌کند، طرح کرده است. در کنار این دختربچه چند تکه سنگ قرار دارد، به نشانه مقاومت مردم فلسطین در برابر غصب سرزمینشان از سوی صهیونیست‌ها که در نسل‌های مختلف این مردم دیده می‌شود و رخنه کرده است و اما رافائل یعقوب‌‌زاده از فرانسه در عکس‌هایش بخش‌هایی از خیزش اسلامی کشورهای مسلمان منطقه را به تصویر کشیده است.

علاوه بر تابلوهای نقاشی، آثار حجمی هم در فضای گالری‌های مجموعه صبا و در میان آثار نصب‌شده بر دیوار به نمایش گذاشته شده‌اند. طاهر شیخ‌الحکمایی مجسمه‌ای نمادین و ساده از انسان را به نمایش درآورده است. بر تنه این مجسمه فلزی سوراخی تعبیه شده و بر آن پرندگان نمادینی نهاده شده است؛ شاید به نشانه انسانی که دلش هوای پرواز دارد.

در اثری حجمی از محمد بهرامی جای خالی رزمنده‌ای شهید همچون بنای یادبودی بر صفحه فلزی مجسم شده است. در کنار این صفحه، کودکی که نگاه و توجه‌اش به جای خالی شهید است به حجم درآمده، گویی که کودک رهرو راه شهید خواهد بود.
در اثر نقش برجسته از معصومه امیر اینانلو با عنوان«گذر از ناسوت به لاهوت» نیز 3اسب چموش رم‌کرده و پا به هوا برافراشته، نمادی از مقاومت و گذر از ناسوت را به نمایش می‌گذارد.
بازدید از این نمایشگاه در روزهای پایانی همچنان ادامه دارد.

کد خبر 154229

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز