پاوه را شهر هزار ماسوله نیز می‌نامند؛ شهری در میان کوه‌های بلند‌بالایی که افتخار جاودانه کردستان را به رخ می‌کشد و در فاصله 110کیلومتری از کرمانشاه قرار گرفته است.

 ما نیز تهران را به مقصد پاوه ترک می‌کنیم تا در آستانه سالگرد یکی از پرافتخارترین روزهای تاریخ ایران در این سرزمین باشیم؛ روزی که تمام اهالی شهر آن را به یاد دارند و جوان‌ترها نیز سینه به سینه روایت رشادت‌های رزمندگان حاضر در این شهر را شنیده‌اند. روز 26 مردادماه سال 58 بود که پاوه بعد از فرمان تاریخی حضرت امام(ره) آزاد شد. حالا 32 سال از آن روزها می‌گذرد.

26 مرداد روز باشکوهی اهالی پاوه است. آنها هر سال برای سالگرد آزادسازی شهرشان یادواره برگزار می‌کنند؛ یادواره‌ای برای گرامیداشت شهید دکتر مصطفی چمران و 600 شهید این شهر که هر سال از سال گذشته باشکوه‌تر است. ما نیز به همراه مهندس مهدی چمران- رئیس شورای‌عالی استان‌ها، رئیس شورای شهر تهران و برادر شهید دکتر مصطفی چمران - وارد این شهر و یادواره شهدای آزادسازی پاوه می‌شویم.

مراسم از ساعت 9:30 با حضور جمع کثیری از مردم، مقامات شهرستان و نیروهای لشکری برپا ‌شد. سالن بزرگ امام‌خمینی(ره) مملو از جمعیت بود.

جلوی سالن دکوری از بیمارستان بزرگ پاوه و محل سابق ژاندارمری درست کرده‌اند تا نمادهای مقاومت شهر در ذهن مردم زنده شود.

حضور پرشور زنان، کودکان و نوجوانان نیز در این مراسم دیدنی است. پس از قرائت قرآن، سرود ملی ایران و خوشامدگویی به میهمانان، تعدادی از مسئولان حاضر در مراسم برای سخنرانی به جایگاه دعوت می‌شوند.

نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی

یکی از سخنرانان این برنامه سردار علی شادمانی، رئیس ستاد اداره عملیات ستاد فرماندهی کل قواست. وی در این برنامه ضمن گرامیداشت حماسه پاوه و شهدای این شهر گفت: حماسه شکست حصر پاوه با مقاومت و ایستادگی، ایثار و فداکاری بی‌نظیر مردم پاوه، فرماندهی شهید چمران و پیام روحبخش، تاریخی، سرنوشت ساز و تعیین‌کننده معمار کبیر انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است. وی با بیان اینکه حضرت امام(ره) در طول انقلاب اسلامی تا آن زمان فرمانی با آن قاطعیت صادر نکردند، افزود: این نشان‌دهنده اهمیت، حساسیت و قداست موضوع از نظر حضرت امام(ره) است، لذا باید مسئولان قدر مردم پاوه و ایثار و فداکاری آنها را بدانند.

شادمانی با برشمردن ابعاد مختلف مخالفت‌های دشمنان با ایران اسلامی گفت: 32سال مخالفت با ما به‌عنوان طولانی‌ترین نحوه مخالفت با یک کشور در دنیا بی‌نظیر و بی‌مانند است. وی مخالفت در ابعاد نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی، با هدف تضعیف و به انزوا کشاندن کشورمان در بین کشورهای جهان را از وسیله‌های دشمنان دانست که با به راه انداختن اختلافات قومی و قبیله‌ای و تحمیل جنگ 8ساله، تحریم‌های طولانی مدت 32ساله و 3هزار میلیون دلار هزینه‌کردن می‌خواستند به مقاصد شوم‌شان برسند اما ملت ایران با شهادت پروری و فداکاری دشمنان را تسلیم خود کردند.

سردار شادمانی با تشریح حماسه 26 مرداد سال1358 پاوه به تعهد، ولایت مداری و وفاداری مردم پاوه اشاره کرد و گفت: این مردم با همراهی انقلاب از سال57 تا‌کنون حافظ دستاوردهای نظام اسلامی خود بوده و هستند و این مهم را در عمل نشان داده‌اند. وی در ادامه با اشاره به موفقیت‌های به دست آمده توسط جوانان ایرانی در زمینه‌های دفاعی، فضایی، سایبری، موشکی و دریایی گفت: دشمنان باید بدانند که اگر قصد کوچک‌ترین تحرک را علیه ایران اسلامی داشته باشند با شدیدترین برخورد این ملت و فرزندان آنها در نیروهای مسلح مواجه خواهند شد زیرا جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون قدرت مقتدر نظامی منطقه است و ما قادر هستیم دشمن را با هر مقیاسی درهم‌بکوبیم چون 75میلیون سرباز و نیروی مخلص تحت فرماندهی کل قوا و رهبری معظم انقلاب اسلامی داریم.

ولایت فقیه، ایران را بی‌مانند کرده است

خیلی‌ها می‌گویند که نام پاوه با نام شهید دکتر مصطفی چمران گره خورده است. حالا 32سال بعد از گذشت آزادسازی پاوه، این مهندس مهدی چمران است که با حضور هر ساله در یادواره شهدای پاوه بر اهمیت این حماسه بزرگ در تاریخ کشور تأکید می‌کند.
مهدی چمران در این مراسم با ایراد سخنرانی به بیان اهمیت حماسه پاوه پرداخت و گفت: فرماندهی کل قوا، ولایت فقیه و رهبری مهم‌ترین عوامل موفقیت ایران اسلامی است که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را از گزند، توطئه و ترفندهای متعدد دشمنان مصون و ایران را در جهان مقتدر، بی‌نظیر و بی‌مانند کرده است.

چمران در ادامه به‌وجود و حضور حضرت امام‌(ره) و رهبری اشاره کرده و آنها را موجب حرکت روشن‌بینانه ملت ایران و اقتدار کشور ‌دانست و‌افزود: به‌واسطه ایمان به خدا، وجود رهبری و روحانیت و حضور مردم در صحنه تمامی قدرت‌های جهان در مقابله با ایران اسلامی عاجز و درمانده شده‌اند. این در حالی است که هریک از این کشورها آنچنان قدرتی دارند که اگر حتی به هر کشور دیگری نگاه کنند موجب ترس و وحشت و حتی تسلیم‌شدن آن کشور خواهند شد. رئیس شورای شهر تهران به این نکته نیز اشاره ‌کرد که دشمنان اعتقادات و باورهای دینی مردم را مورد هجوم قرار داده‌اند و در این زمینه باید با بصیرت و هوشیاری لازم با این ترفند خطرناک دشمنان مقابله کنیم زیرا که اگر اعتقادات و باورهای دینی ما سست شود، پایه‌های نظام اسلامی مان سست خواهد شد لذا باید در جهت تقویت و حفاظت از اعتقادات دینی تلاش کنیم.

برادر شهید دکتر چمران به حماسه پاوه نیز اشاره ‌کرد و ‌افزود: ایادی مزدور استکبار که نقاط دیگر کردستان را تصرف کرده بودند به امید اینکه پاوه را نیز تصرف کرده و کردستان را از ایران جدا کنند با 12هزار نیروی مسلح به پاوه حمله کردند که با ایثار، فداکاری، مقاومت و ایستادگی مردم پاوه در کنار شهید چمران و با صدور فرمان تاریخی، قاطع و سرنوشت‌ساز حضرت امام خمینی (ره) امید این عوامل خودفروخته به یأس و ناامیدی تبدیل شد. رئیس شورای‌عالی استان‌ها همچنین بر ثبت حماسه پاوه به‌عنوان یک روز ملی در تقویم رسمی کشور تأکید‌کرد. برگزاری چند مراسم تئاتر با تلاش بسیجیان پاوه، نمایش کلیپ‌هایی از مقاومت مردم این شهر و نیز اجرای سرود از بخش‌های دیگر این مراسم بودکه با استقبال مردم روبه‌رو‌شد اما نزدیک شدن به ساعت‌های میان روز خبر از پایان سی ودومین سالگرد پرشور حماسه پاوه می‌دهد؛ پاوه‌ای که هنوز زندگی می‌کند و شهدای این شهر هنوز بر این شهر نگاه می‌کنند.

کد خبر 143718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز