همشهری آنلاین: گزارش نظارتی مجلس درباره عملکرد سه ماهه دولت دهم و عملکرد دولت یازدهم در نشست علنی امروز مجلس قرائت شد.

خبرگزاري مهر گزارش داد: در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی گزارش اقدامات نظارتی مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه دوم مجلس نهم ازتاریخ 7 خردادماه 92 تا 15 اردیبهشت 93 از سوی حسین مظفر معاون نظارت مجلس قرائت شد.

بر اساس این گزارش، در اجلاسیه دوم مجلس نهم نمایندگان جمعاً 4 هزار و 343 مرتبه به اعضای هیات وزیران تذکر کتبی دادند. همچنین 917 تذکر به دولت دهم در ظرف سه ماه پایان کار دولت و 3 هزار و 426 تذکر به دولت یازدهم ظرف 9 ماه آغاز به کار داده شده که حکایت از آن دارد که در دولت دهم و یازدهم روسای جمهور بیشترین تذکر و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کمترین تذکر را دریافت کرده است.

همچنین بر اساس این گزارش در اجلاسیه دوم مجلس نهم در مجموع 675 سوال از وزیران به هیات رئیسه تقدیم شده است که دولت دهم در ظرف سه ماه پایان کار خود 37 سوال و دولت یازدهم در ظرف 9 ماه آغاز به کار دولت 638 سوال دریافت کرده است. وزیر راه و شهرسازی با 88 سوال مخاطب بیشترین و وزیر دفاع و پشتیبانی و نیروهای مسلح مخاطب کمترین سوال نمایندگان بودند. همچنین کمیسیون عمران با 116 سوال بیشترین و کمیسیون قضائی و حقوقی با 16 سوال کمترین سوالات ارجاعی را داشته اند.

همچنین در این گزارش آمده است درصد عملکرد روسای دولت دهم و یازدهم حاکی از آن است که رعایت مهلت قانونی در ابلاغ قانون به دستگاه اجرایی و روزنامه رسمی از 10 درصد در دولت دهم به 23 درصد به دولت یازدهم افزایش یافته است. بررسی متوسط تاخیر رئیس جمهور در ابلاغ قوانین، نشان از کاهش 1.7 برابری این شاخص دارد . به عبارت دیگر دولت یازدهم نسبت به دولت دهم در ابلاغ قوانین مصوب، قانون‌گراتر می‌باشد.

بر اساس این گزارش در اجلاسیه دوم مجلس نهم 42 تقاضای تحقیق و تفحص به هیات رئیسه تقدیم شده که بیشترین درخواست ها مربوط به عملکرد دستگاه ها در بازه زمانی فعالیت دولت دهم بوده است.

بر این اساس 16 پرونده از 42 تقاضای تحقیق و تفحص به کمیسیون های تخصصی ارجاع داده که پرونده برای اخذ اذن از مقام معظم رهبری به دفتر ایشان ارسال شده است و همچنین 12 پرونده قبل از طرح در کمیسیون در جلسات تشکیل شده بین متقاضیان و مسئولان اجرایی به سرانجام رسیده است.

در گزارش اقدامات نظارتی مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه دوم مجلس نهم جمعاً 24 رای اعتماد برگزار شده که یک مورد از آنها به دولت دهم و مابقی به دولت یازدهم مربوط است. پس از انتخاب دولت یازدهم در دور اول جلسات رای اعتماد 15 نفر از 17 وزیر پیشنهادی توانستند رای اعتماد کسب کنند و در دوم نیز دو نفر از وزیران پیشنهادی رای اعتماد لازم را برای تصدی وزارت کسب کردند.

بر اساس این گزارش در دولت های هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم، از دولت یازدهم 5 نفر، از دولت دهم 3 نفر واز دولت نهم 6 نفر در جلسه اولیه رای اعتماد نتوانستند رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کنند. همچنین در دولت هفتم و هشتم تمامی وزرای معرفی شده به مجلس در دور اول رای اعتماد نمایندگان را کسب کردند.

 

کد خبر 262165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha