زهرا ابراهیمی - همشهری آنلاین: پیش از رسیدن به زمان انتخابات هیات رئیسه سال سوم، هوداران دولت تلاش کردند با تشکیل فراکسیون مستقلی با نام اعتدال انسجامی نسبی برای به دست گرفتن حتی یک کرسی از کرسی‌های هیات رئیسه را پیدا کنند. اما اعلام رسمی تشکیل این فراکسیون با موانعی مواجه شد به طوری که تا زمان انتخابات نیز رسما فراکسیون اعتدال اعلام موجودیت نکرد.

انتخابات هیات رئیسه مجلس به عنوان نماد و کانون قدرت جناح‌های سیاسی درون مجلس، هر سال خرداد ماه که مطابق با تشکیل نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی است انجام می‌شود. ترکیب کسانی که به هیات رئیسه راه می‌یابند نشان دهنده قدرت جناح‌های سیاسی داخل مجلس است.

از زمان تشکیل مجلس هفتم که اصولگراها درآن اکثریت یافتند تا کنون این جناح سیاسی کماکان انتخاب کننده اصلی اعضای هیات رئیسه بوده است هرچند در مجلس هفتم ترکیب اعضا حکایت از پیروزی اصولگرایان تندرو داشت اما در مجالس هشتم و نهم جناح میانه روی اصولگرایان قدرت را دردست گرفتند.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و گزینش حسن روحانی، انتظار می‌رفت دولت بتواند تاثیری بر قدرت جناح‌های سیاسی مجلس نهم بگذارد، اما نتیجه انتخابات سال سوم هیات رئیسه مجلس که روز یکشنیه انجام شد نشان داد که هواداران دولت هنوز نتوانسته‌اند وزنه قابل توجهی در مجلس نهم باشند.

پیش از رسیدن به زمان انتخابات هیات رئیسه سال سوم، هوداران دولت تلاش کردند با تشکیل فراکسیون مستقلی با نام "اعتدال" انسجامی نسبی برای به دست گرفتن حتی یک کرسی از کرسی‌های هیات رئیسه را پیدا کنند. اما اعلام رسمی تشکیل این فراکسیون با موانعی مواجه شد به طوری که تا زمان انتخابات نیز رسما فراکسیون اعتدال اعلام موجودیت نکرد اما تلاش‌هایی برای رسمیت دادن عملی به آن وجود داشت. این تلاش‌ها برای معرفی تعدادی از اعضای این فراکسیون برای ورود به هیات رئیسه بود که در نهایت با اعلام اسامی نامزدهای هیات رئیسه و انتخاب اعضا مشخص شد هواداران دولت یازدهم هنوز زمینه مساعدی در مجلس برای قدرت گرفتن پیدا نکرده اند.

هواداران دولت هیچ کاندیدایی برای رقابت با  ریاست علی لاریجانی نداشتند آنها ترجیح دادند که از علی لاریجانی که فراکسیون رهروان ولایت را در مجلس رهبری می‌کند به دلیل حمایت‌های قاطعی که از دولت روحانی می کند پشتیبانی کنند تا فراکسیون رهروان به فراکسیون منتقد و یا رقیب دولت تبدیل نشود. البته در فراکسیون هواداران دولت هم فردی نبود که قادر به رقابت با علی لاریجانی باشد.

اعضای فراکسیون اعتدال تصمیم داشتند در بخش انتخاب نواب رئیس به رقابت بپردازند، ظاهرا فراکسیون رهروان ولایت (اصولگرایان میانه رو) هم از رقابت آنها در این بخش حمایت کرد اما در زمان اعلام رسمی کاندیداتوری برای انتخابات هیات رئیسه هیچ فردی از فراکسیون هوادار دولت کاندیدا نشد. احتمالا آنها هیچ امیدی به رقابت نداشتند. در نهایت فراکسیون رهروان ولایت با پشت سرگذاشتن فراکسیون اصولگرایان به رهبری حداد عادل و فراکسیون غیر رسمی اعتدال توانست مهم‌ترین مناصب هیات رئیسه را در اختیار بگیرد. ورود نفرات جدید به هیات رئیسه که حداقل یکی از آنها متعلق به تندروهای اصولگراست حاکی از نبودن زمینه برای کاندیداتوری هواداران دولت بود. 

به نظر می‌رسد فراکسیون هوادار دولت یکسال دیگر باید به انتظار بنشینند تا بخت خود را برای قدرت گرفتن در مجلس نهم و ورود به هیات رئیسه آزمایش کنند. یکسال برای تحولات سیاسی داخلی زمان زیادی است. با توجه به درپیش بودن انتخابات مجلس دهم و احتمالا به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای، درصورت قدرت گرفتن بیشتر دولت روحانی این فراکسیون می‌تواند امیدوار باشد که هم بطوررسمی کارش را برای سال اخر مجلس نهم منسجم تر و رسمی‌تر کند و هم جایگاهی در هیات رئیسه به خود اختصاص دهد.

کد خبر 260673
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز