همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس با ۱۳۵ رأی مخالف از پاسخ‌های وزیر کشور درباره سؤال علی مطهری قانع نشدند، بدین‌ترتیب به رحمانی‌فضلی کارت زرد دادند.

رحمانی فضلی

به گزارش فارس، در جلسه علنی صبح امروز خانه ملت (سه‌شنبه) پس از بررسی سؤال علی مطهری نماینده تهران از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور درباره نحوه پوشش بانوان در سطح کشور و بانوان ساپورت پوش در تهران، از پاسخ‌های رحمانی فضلی قانع نشدند.

وکلای ملت با 64 رأی موافق، 135 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع از 218 نماینده حاضر در جلسه پاسخ‌های رحمانی فضلی را قانع‌کننده ندانستند.

وکلای ملت پیش از این به سید رضا فرجی دانا وزیر علوم، علی جنتی وزیر ارشاد، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و  علی‌اکبر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز کارت زرد داده بودند.

مهر نيز درباره جلسه امروز مجلس با حضور وزير كشور نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه سوال از وزیر کشور از توضیحات وی در خصوص اقدامات وزیر کشور درباره بدحجابی در کشور قانع نشدند و وزیر کشور از مجلس شورای اسلامی کارت زرد دریافت کرد.

احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ابتدا با قرائت سوال این دو نماینده گزارشی از توضیحات رحمانی فضلی در کمیسیون فرهنگی مجلس را ارائه کرد.

چرا وزارت کشور نسبت به پدیده بانوان ساپورت پوش در تهران و برخی شهرهای دیگر بی تفاوت است و به آن رسمیت داده است؟، علت عدم توجه وزارت کشور به اجرای قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب چیست و چرا بودجه ناچیز اجرای این قانون در لایحه 1393 حذف شده است به ترتیب سوالات مطهری نماینده تهران و موسوی لارگانی نماینده فلاورجان از وزیر کشور بود.

رحمانی فضلی وزیر کشور در ابتدای توضیحاتش با اشاره به اینکه ما در وزارت کشور با توجه به فرصت زمانی که داشته ایم فعالیت هایمان را شروع کرده ایم گفت: براساس قانون 22 دستگاه در قانون عفاف و حجاب مسئول پیگیری این مسئله هستند که وزارت کشور یکی از این دستگاه ها است که ما این مسئله را در قالب شورای اجتماعی پیگیری می کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت های ما در وزارت کشور فرهنگ عفاف و حجاب بوده است گفت: باید بپذیریم حل این مسئله در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و برای همه دستگاه های اجرایی در خصوص رعایت عفاف و حجاب وظیفه ای تعیین شده که در این دستور العمل ها اشکالات زیادی دیده می شود.

وزیر کشور ادامه داد: من باید پاسخگوی عملکرد 6 ماهه باشم نه هشت سالی که از تصویب این قانون گذاشته است در 6 ماهه گذشته ما ظرفیت اجرای قانون را در زمینه های دستور العمل ها، پیگیری ها و نظارت حداقل پنج برابر کردیم.

وی با اشاره به اینکه در سال 93 بودجه 20 میلیارد تومانی در این باره اختصاص داده ایم گفت: دستور العمل ترویج رعایت عفاف و حجاب، ایجاد تشکل های غیر دولتی فعال، تشکیل کمیته لباس مشاغل، نظارت بر پوشش و فروشگاه ها و فرودگاه ها و خوابگاه های دانشجویی از جمله فعالیت های وزارت کشور در خصوص ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بوده است که برای هر یک از این موارد نظارت های ویژه ای در نظر گرفته شده است.

رحمانی فضلی در ادامه سخنانش به برخی از مشکلات اجتماعی اشاره کرد و آماری در خصوص برخی ناهنجاری های اجتماعی در جامعه ارائه کرد.

در ادامه جلسه علی مطهری نماینده تهران به عنوان سوال کننده از وزیر کشور به سیر انحطاط در پوشش اسلامی در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: نقطه شروع انحطاط سیاست های دولت گذشته بوده است. آقای احمدی نژاد و مشایی معتقد بودند دولت در اعمال قانون در پوشش اسلامی وظیفه ای ندارد و فقط باید کار فرهنگی انجام دهد که این یک مغالطه بود.

وی افزود: رئیس جمهور وقت خطاب به نمایندگان گفت این قدر گیر سه پیچ ندهید و بگذارید مردم خوش باشند. ما از دولت گذشته انتظار نظارت بر پوشش و عفاف نداشته ایم اما این انتظار را از دولت جدید داریم.

نماینده مردم تهران گفت: روحانی چندبار بر مساله رعایت عفاف و حجاب تاکید داشته است اما دولت فعلی راه دولت گذشته را طی می کند.

مطهری با بیان اینکه وضعیت عفاف و حجاب در کل کشور اسفناک نیست و وضعیت کلی پوشش در کل کشور قابل قبول است گفت: بحث ما در خصوص برخی از فضاهای ناهنجار است. اساس این است که افراد با اراده خود از پوشش استقبال می کنند و هر مقدار کار فرهنگی صورت بگیرد و بودجه صرف شود عده ای به علت گرایشات غربی پوشش را رعایت نمی کنند.

وی افزود: در اینجا است که دولت اسلامی وظیفه دارد اقدامی انجام دهد و نگذارد فضای ناهنجاری به وجود آید. اگر بخواهیم با سهل انگاری آزادی را رواج دهیم در این صورت باید به مکان های کذایی مانند کلوب های شبانه پایبند باشیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: یا باید نظام خانوادگی اسلام را پیاده کنیم یا نظام خانوادگی غرب را. حرکت بینابین سبب می شود معایب زندگی غربی را داشته باشیم. ما معتقد نیستیم با افراد به خاطر یک اشتباه کوچک برخورد شود اما در بسیاری از موارد ناهنجاری هایی رخ می دهد که نیازمند اجرای قانون است.

به گزارش مهر در ادامه جلسه به درخواست علی مطهری تصاویری از بانوان ساپورت پوش و بد حجاب از مانیتورهای مجلس نمایش داده شد که همهمه نمایندگان را به همراه داشت و علی مطهری گفت: ظاهرا دوستان از این تصاویر به وجد آمده اند.

مطهری ادامه داد: دولت باید نسبت به برخی از این اقدامات قانون را اعمال کند و آقای رحمانی فضلی قول دادند که با این مسئله برخورد کنند اما در سطح جامعه توفیقی بوجود نیامده است.

در ادامه پس از سخنران علی مطهری رحمانی فضلی وزیر کشور در باقیمانده زمان خود گفت: بنده همانند آقای مطهری نسبت به فرهنگ حساسیت دارم و دولت و شخص روحانی نیز نسبت به این مسئله حساسیت دارند و تاکید دارند دستگاه های مختلف را در این باره فعال کنید.

وی افزود: با نشان دادن چند تصویر و چند عکس نباید عفت و حجب عمومی را مورد سوال قرار دهیم.

وزیر کشور به آمار بسیج در جلسه شورای اجتماعی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: طبق آمار بسیج سازندگی 95 درصد بانوان معتقد به حفظ حجاب هستند و ما تنها با پنج درصد طرف هستیم که اعتقادی به این مسئله ندارند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه تنها نیروی انتظامی دستگاهی است که می تواند قدرت سلبی در مبارزه با بی حجابی داشته باشد گفت: وزارت کشور تمام تلاشش را برای برخورد مناسب می کند و ما در گزارشی که نیروی انتظامی ارائه کرده است در سه ماه گذشته به 18 هزار و 885 نفر بی حجاب تذکر داده ایم.

وی افزود: ما معتقدیم باید ان جی او ها و نهادهای خصوصی در خصوص ترویج فرهنگ عفاف و حجاب فعالیت کنند.

در ادامه جلسه سوال از وزیر کشور علی مطهری نماینده تهران پس از اظهارات وزیر کشور گفت: وزیر کشور معتقدند که صرفا باید کار فرهنگی صورت گیرد و صورت مساله برای وی روشن نیست ، وزیر کشور معتقد است ضمانت اجرایی برای این مسئله وجود ندارد فرض کنید اصلا چنین قانونی نباشد ما برای مبارزه با بی حجابی نیاز به قانون نداریم چراکه این حکم دین و شرع است.

وی افزود: قرار نیست همه بانوان چادری شوند اما بحث این است با موارد ناهنجاری برخورد شود.

وی افزود: من از صحبت های وزیر کشور قانع نشدم. ابوترابی که ریاست جلسه را برعهده داشت از علی مطهری خواست با توجه به اراده جدی وزیر کشور جلساتی با وی داشته باشند و این مسئله را پیگیری کنند که مطهری تاکید کرد من قانع نشدم و رای گیری کنید.

پس از اظهارات مطهری و قانع نشدنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 64 رای موافق 135 رای مخالف و 15 رای ممتنع توضیحات وزیر کشور را قانع کننده ندانستند و وزیر کشور کارت زرد از مجلس دریافت کرد.

کد خبر 263673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha