سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرعت بروز موارد عفونت ویروس مرگبار مرس در عربستان سعودی نسبت به میانه ماه مه (اواخر اردیبهشت) کاهش یافته است و روز دوشنبه ۲۶ مه (۵ خرداد) نخستین روزی در شش هفته گذشته بود که وزارت بهداشت عربستان سعودی مورد جدیدی از بیماری را گزارش نکرد.

به گزارش رویترز نشانگان تنفسی خاورمیانه که دو سال پیش در عربستان سعودی کشف شد، از آن هنگام ۵۶۲ نفر را در این پادشاهی مبتلا کرده است و به مرگ ۱۷۹ نفرشان انجامیده است.

این بیماری باعث ایجاد علائم شبیه آنفلوآنزا، ذات‌الریه و در برخی از افراد نارسایی اندام‌های حیاتی مانند کلیه‌ها می‌شود.

اوج‌گیری موارد جدید مرس در ماه آوریل باعث برکناری وزیر بهداشت بوسیله ملک عبدالله، پادشاه سعودی، و بروز موجی از انتقادات نسبت شیوه‌های کنترل عفونت در بیمارستان‌های این کشور شد. همچنین نگرانی‌هایی وجود داشت که دولت رابطه مرس با شترها را جدی نمی‌گیرد.

موارد مرس همچنین در سایر کشورها از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اخیرا از ایران گزارش شده است. اغلب این مورد بیماری مربوط به افرادی بوده است که اخیرا از کشورهای عرب خلیج فارس دیدار کرده بودند.

در نخستین دو هفته ماه میلادی جاری، ماه مه، شمار روزانه موارد جدید در عربستان سعودی به طور میانگین حدود ۱۱ مورد بود، اما از ۱۴ مه شمار میانگین موارد جدید ثابت‌شده عفونت به چهار مورد در روز کاهش یافته است. در آخر وقت روز دوشنبه وزارت بهداشت سعودی نخستین روز عاری عفونت جدید ثابت‌شده از ۱۳ آوریل تاکنون را گزارش کرد.

شمار بیماران جدید در سراسر عربستان سعودی اوج گرفته بود، به طوری که شمار کل موارد بیماری از ۱۷۳ مورد ثابت‌شده در آزمایشگاه‌ها در پایان مارس به ۵۱۱ مورد ثابت‌شده در ۱۴ آوریل رسید.

دانشمندان بین‌المللی همچنین شکایت کرده‌اند که مقامات سعودی اقدامات کافی برای همکاری با آنها برای تحقیق در این بیماری را انجام نداده‌اند، ادعایی که وزارت بهداشت سعودی آن را تکذیب می‌کند.

کد خبر 260796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز