همشهری آنلاین: مقامات در عربستان سعودی هشدار می‌دهند که این کشور آمادگی کافی برای پیشگیری از تبدیل شدن شهر مکه به راهی برای انتشار ویروس مرگبار نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس به کشورهای دیگر هنگام حضور میلیون‌ها نفر از زائران در مراسم حج را ندارد.

MERS۶

به گزارش آسوشیتدپرس این هشدارها در هنگامی ابراز می‌شود که عربستان سعودی درگیر مهارکردن اوج‌گیری شمار عفونت‌ها با ویروس مرس است. بیشترین موارد مرس - بیش از ۵۰۰ مورد از سال ۲۰۱۲ در این کشور رخ داده است و در هفته‌های گذشته افزایش شدیدی در موارد عفونت از جمله گزارش تقریبا روزانه موارد مرگ و میر رخ داده است.

تا به حال در مکه که در نزدیکی ساحل دریای سرخ قرار دارد موارد کمتری از مرس نسبت به سایر نقاط این کشور رخ داده است.

از هنگامی که کوروناویروس عامل مرس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ کشف شد، که دو مراسم سالانه حج را از سرگذرانده است و در هیچکدام از موارد زائران به این ویروس آلوده نشده‌اند. اغلب موارد کشف شده عفونت در خارج از عربستان سعودی از جمله دو مورد عفونت در آمریکا یا مربوط به خارجیانی بوده که از محل کارشان در سعودی به وطن‌شان بازگشته بودند یا شهروندان عربستان سعودی که به خارج سفر کرده بودند.

اما از هنگامی که در ماه‌های اخیر موارد عفونت با ویروس مرس اوج گرفته است، این نگرانی ایجاد شده است که احتیاطات کافی در مکه که آشکارا کانونی بالقوه برای انتشار بیماری به خارج است، انجام نشده است.

کارشناسان می‌گویند وزارت بهداشت سعودی باید سریع‌تر اقدام کند و آگاهی عمومی بیشتری بدهد، انجام آزمایش‌های تهاجمی بیشتری را در بیمارستان‌ها را ترغیب کند و اقدامات احتیاطی بهتری را در میان پرسنل پزشکی - که به علت شرایط نامناسب بهداشتی نسبت قابل‌توجهی از مبتلایان به بیماری در هفته‌های اخیر را تشکیل داده‌آند- به کار ببندد.

شهر مکه به طور مداوم در طول سال میزبان زائران از سراسر جهان است و شمار این افراد در طول ماه رمضان (اوائل تیرماه) افزایش می‌یابد. در هنگام مراسم سالانه حچ (اواسط مهرماه) نیز حدود دو میلیون نفر از سراسر جهان به مکه می‌روند و برای دوره‌ای حدود پنج روزه در این شهر و مناطق اطرافش در مساحت‌های محدودی در کنار هم قرار می‌گیرند.

همچنین اغلب زائران بین‌المللی از طریق فرودگاه بین‌المللی در شهر ساحلی جده وارد عربستان سعودی می‌شوند و این شهر شاهد بیشترین موارد مرس بوده است.

با این وجود در حال حاضر نه در فرودگاه جده و نه در مسجدالحرام در مکه، محل طواف زائران، هیچ پوستر هشداردهنده‌ای درباره مرس به چشم نمی‌خورد.

وب‌سایت وزارت حج سعودی هم که بسیاری از زائران برای کسب اطلاعات به آن مراجعه می‌کنند، هیچ اشاره‌ای به مرس یا احتیاطات در مقابل آن نکرده است. اما وب‌سایت وزارت بهداشت سعودی توصیه می‌کند که افراد بالای ۶۵ سال و زیر ۱۲ سال و افراد بیمار زیارت خود را به تعویق بیندازند.

عدنان البار، یکی از اعضای مجلس شورای سعودی، اخیرا در اجلاسی در جده درباره توسعه شهر مکه می‌گوید: مکه محلی است که افرادی از سراسر جهان با همه انواع مشکلاتی که می‌تواند به همه جا منتشر شود، به آن می‌آیند.

از اوایل ماه آوریل تاکنون ۲۱ مورد ثابت شده مرس - از جمله در یک زائر ترک- و چهار مورد مرگ ناشی از آن از مکه گزارش شده است. در همین دوره زمانی ۱۱۴ مورد جدید عفونت و ۲۳ مرگ در جده رخ داده است. نخستین مرگ ناشی از مرس در آسیای شرقی مربوط به یک مرد مالزیایی بود که برای زیارت به مکه رفته بود و در ماه مارس در جده گذشته بود و به کشورش مراجعت کرده و عفونتش تشخیص داده شده بود.

ملک عبدالله، پادشاه عربستان، ماه گذاشته وزیر بهداشت را به نشانه ناخشنودی از تلاش‌ها برای کنترل انتشار ویروس وزیر را برکنار کرد. وزیر جدید، عادل فقیه، چهارشنبه گذشته با کارکنان بهداشتی در جده دیدار کرد، و به آنان گفت که انتشار کوروناویروس عامل مرس تاحدی به علت عدم انجام اقدامات احتیاطی ضدعفونت بوده است.

به گفته اسماعیل محمد، مدیر کل بیمارستان ام القری در مکه فقط یک مرکز پزشکی در مکه - شهر پزشکی ملک عبدالله - با تجهیزات لازم برای درمان موارد مرس را در اختیار دارد.

او می‌گوید مکه در حال حاضر تقریبا عاری از بیماری شمرده می‌شود، اما هشدار می‌دهد که برای تداوم این وضعیت باید اقداماتی انجام شود. به گفته او اقدامات دولت تا به حال عمدتا واکنشی بوده است، و آموزش بیشتر بیماران لازم است، و هنوز سیاست‌های بهداشتی ضد مرس به سوی زائران جهت‌گیری نشده و امادگی‌ها صرفا موردی و بدون برنامه قبلی بوده است.

البار که سال‌ها به عنوان مدیر کل بهداشت مکه خدمت کرده است می‌گوید ساختار وزارت بهداشت باید دوباره طرح‌ریزی شود تا از کاغذبازی‌ها کاسته شود و زیربنای پزشکی مکه نیاز به دگرگونی سریع دارد. مکه هم اکنون هم تسهیلات کافی برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی اولیه به زائران ندارد.

البار می‌گوید: «سیستم مراقبت بهداشتی فعلی در مکه نیمی از خدمات مورد نیاز را هم پوشش نمی‌دهد.»

خوشبختانه مرس خیلی واگیردار نیست و انتشار شخص به شخص آن تا به حال ففط در تماس‌های نزدیک مانند تماس اعضای خانواده یا پرسنل پزشکی که از شخص عفونت‌یافته مراقبت می‌کنند، دیده شده است.

سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه گذشته اعلام کرد وضعیت انتشار ویروس هنوز در حدی نیست که وضعیت اضطراری بهداشتی جهانی اعلام شود.

کد خبر 259699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز