همشهر آنلاین: مقامات عربستان سعودی در مواجهه با شواهد فزاینده درباره احتمال انتقال کوروناویروس عامل نشانگان تنفسی خاورمیانه (مرس) یا MERS-CoV از شترها به انسان، اعلام کرده‌اند که همه شترهای اهلی در این کشور را مورد آزمایش قرار خواهند داد.

فهد بلغنیم وزیر کشاورزی عربستان سعودی اعلام کرد آزمایش شترها از لحاظ ابتلا به کوروناویروس آغاز شده است و از هفته آینده همه دام‌ها در این کشور از لحاظ این ویروس آزمایش خواهند شد.

به گفته بلغنیم اداره حیات وحش سعودی نیز حیوانات وحشی در پناهگاه‌های طبیعی را برای تعیین شیوع ویروس آزمایش خواهد. به گفته او شترهای واراداتی هنگام ورود به عربستان سعودی مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که شترداران، کارگران و حتی دامپزشکان سعودی از رابطه کوروناویروس عامل مرس در شترها و انسان‌ها بی‌خبرند یا آن را انکار می‌کنند.

نتایج تحقیقی که این هفته منتشر شد، شان داد که مرد سعودی در ماه نوامبر گذشته به علت عفونت با کوروناویروس عامل مرس درگذشته بود، این ویروس را از شتر خودش گرفته بود. ویروس جداشده از یکی از این شترها با گونه ویروسی که باعث مرگ این بیمار داشت از لحاظ ژنتیکی تطبیق داشتند.

آخرین گزارش وزارت بهداشت سعودی در روز پنجشنبه ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) از بستری شدن یک مرد ۸۰ ساله در شهر دیلم در ۱۲۰ کیلومتر جنوب شرق ریاض پایتخت این کشور به علت عفونت با کوروناویروس و مثبت شدن آزمایش یک مرد ۳۷ ساله در جده که علامتی نداشت خبر می‌ددهد. همچنین این وزارت مرگ یک زن ۵۷ ساله را در شهر جده که قبلا بیماریش گزارش داده شده بود، را اعلام کرده است.

به این ترتیب شمار مبتلایان به کوروناویروس در این کشور به ۶۹۳ مورد شامل ۲۸۵ مورد مرگ و میر (۴۱ درصد کل موارد) می‌رسد.

در همین حال مقامات در قطر می‌گویند نشانه‌های وجود این کوروناویروس را در شیر شترهای دچار عفونت یافته‌اند و به این ترتیب این گمان تقویت می‌شوید که شیر شتر ممکن است راهی برای انتقال ویروس به انسان‌ها باشد. به گفته این مقامات RNA کوروناویروس
در بیش از نیمی از نمونه‌های شیر شترهایی که به این ویروس آلوده بوده‌اند، یافت شده است.

کد خبر 261693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha