جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آ‌نلاین: سخنگوی وزارت بهداشت هلند پنجشنبه ۱۵ آوریل (۲۵ اردیبهشت) از شناسایی دومین مورد عفونت با ویروس بالقوه مرگبار مرس در این کشور خبر داد.

به گزارش سی ان این اعلام یک روز پس از ثابت شدن نخستین مورد مرس در هلند انجام می‌گیرد.

موارد عفونت با ویروس مرس در هلن دشامل دو عضو خانواده‌ای می‌شوند که با هم به عربستان سعودی سفر کرده بودند.

به گفته هرالد ویچگل، سخنگوی وزارت بهداشت هلند، یک مرد و یک زن در این کشور به مرس مبتلا شده‌اند. وزارت بهداشت برای حفظ حریم خصوصی بیماران، جزئیات بیشتری را درباره بیماران منتشر نکرده است، به جز اینکه این زوج دو هفته در اتاق مشترک در عربستان سعودی به سر برده بودند.

مقامات هلندی نمیدانند که آیا این دو نفر در مکان واحدی به ویروس آلوده شده‌اند یا یکی از آنان ویروس را به دیگری منتقل کرده است. اما یکی از این دو از یک مکان شترداری بازدید کرده بود.

پژوهشگران می‌گویند تخمین زده می‌شود که حدود ۷۵ درصد از شترهای تک‌کوهانه در عربستان سعودی با ویروس مرس تماس پیدا کرده باشند.

به گفته وزارت بهداشت هلند هر دو بیمار دچار بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند که احتمالا آنان را مستعد عفونت با این ویروس کرده بود.

این اعلام در هنگامی انجام می‌شود که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که انتشار ویروس مرس گسترده‌تر شده است، اما دست کم برای زمان حاضر آن را عامل وضعیت اضطراری بهداشت جهانی نمی‌داند.

نخستین مورد نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس در سال ۲۰۱۲ در شبه‌جزیره عربستان شناسایی شد. ویروس این بیماری به دستگاه تنفسی حمله می‌کند و ممکن است به ذات‌الریه یا نارسایی کلیه منجر شود.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از ۵۷۰ مورد ثابت‌شده مرس از جمله ۱۷۱ مورد مرگ ناشی آن رخ داده است.

کد خبر 259496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز