مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج شگفت‌آور یک پژوهش جدید نشان می‌دهد مجموعه‌ای کوچک اما گوناگون از باکتری‌ها در جفت زنان باردار سالم زندگی می‌کنند.

placenta

به گزارش آسوشیتدپرس این باکتری‌ها عمدتا از گونه‌های «میکروب‌های خوب» هستند که در بدن هر فرد زندگی می‌کنند. اما بررسی که نتایج ان روز چهارشنبه ۲۱ مه منتشر شده بیانگر ان است که این کولونی میکروبی نقشی در زایمان زودرس هم دارد.

دکتر کجرستی آگارد از کالج پزشکی بیلور در هوستون و سرپرست این پژوهش می‌گوید: این یافته‌ها به ما امکان می‌دهد به شیوه‌‌ای متفاوت از گذشته به زیست‌شناسی بارداری فکر کنیم. ما درون بدن‌مان میزبان تریلیون‌ها میکروب هستیم که بر روی پوست، در روده‌ها، درون دهان و سایر نقاط بدن قرار دارند.

این اجتماعات میکروبی را میکروبیوم می‌نامند و بسیاری از این باکتری‌ها - به خصوص باکتری‌های روده- نقش‌هایی حیاتی در حفظ سلامت ما دارند. چند سال پیش «طرح میکروبیوم انسانی» دولت آمریکا به نقشه‌برداری میکروب‌های تشکیل‌دهنده این کولونی‌ها پرداخت و به این نتیجه رسید که افراد بزرگسال سالم با بیش از ۱۰ هزار گونه باکتری همزیست هستند.

نوزادان سالم برخی از این میکروب‌ها را حین زایمان از مادران‌شان می‌گیرند، و بسته به اینکه با زایمان طبیعی به دنیا بیایند یا سزارین نوع این باکتری‌ها متفاوت خواهد بود. اما پیش از زایمان چه؟ نشانه‌های در دست بوده است که این فرآیند ممکن است از درون رحم شروع شود.

اما به گفته دکتر لیتا پروکتور از موسسه‌های ملی بهداشت که بر طرح میکروبیوم هم نظارت داشت، باور سنتی در پزشکی این بود که رحم بخشی استریل از بدن انسان است.

پروکتور که در این تحقیق شرکت نداشته است، می‌گوید، با این پژوهش جدید: ما دریافته‌ایم که میکروب‌ها ممکن است حتی نقشی در نموی جنینی داشته باشند. اکنون نتایج این بررسی مسیر کاملا جدید پژوهش درباره سلامت مادر و کودک را می‌گشاید.

گروه دکتر آگارد قبلا میکروبیوم واژن را بررسی کرده‌ و دریافته‌اند که ترکیب میکروبی آن هنگام باردارشدن زن تغییر می‌کند. اما معما این بود: میکروب‌های واژن همان ابتدایی‌ترین باکتری‌هایی نبودند که دانشمندان در روده نوزادان می‌یافتند.

آگارد در شگفت بود که چه چیز دیگری می‌تواند این باکتری‌ها را در روده نوزادان جایگزین کند. آگارد و همکارانش در کالج بیلور و بیمارستان کودکان تکزاس ۳۲۰ جفت اهدا شده را با استفاده از تکنولوژی که DNA باکتریایی را جدا می‌کند مورد بررسی قرار دادند تا نوع و فراوانی میکروب‌های متفاوت را ارزیابی کنند. جفت مملو از باکتری نیست- به گفته آکارد میزان اندکی باکتری در جفت وجود دارند.

در میان آنها انواع باکتری ای کولای وجود داشتند که که در روده‌های اغلب افراد سالم زندگی می‌کنند. اما در کمال تعجب آگارد، میکروبیوم جفتی بیش از همه با باکتری‌هایی اغلب یافت‌شده در دهان شباهت داشتند. نظریه او این است که میکروب‌های دهانی به درون جریان خون مادر راه می‌یابند و راه خود را به سوی جفت می‌گشایند. اما چرا بدن به این باکتری‌ها امکان باقی ماندن در جفت را می‌دهد؟

آگارد می‌گوید به نظر می‌رسد این باکتری‌های متفاوت نقش‌های گوناگونی داشته باشند. برخی از آنها مواد مغذی را متابولیزه می‌کنند. برخی از آنها مانع از رشد مخمرها و انگل‌ها می‌شوند. برخی دیگر مانند اشکال طبیعی داروها مورد استفاده برای متوقف کردن انقباضات پیش‌رس زایمانی عمل می‌کنند.

به گفته او در واقع در میان ۸۹ جفتی که پس از زایمان پیش‌رس گردآوری شده بودند، شمار باکتری‌های مفید به طور قابل‌توجهی پایین‌تر بود. آگارد در حال آغاز کردن یک بررسی بزرگتر برای کاوش در این رابطه است و قصد دارد میکروبیوم‌های دهانی و جفتی بیش از ۵۰۰ زن باردار در معرض خظر زایمان زودرس را تجزیه و تحلیل کند.

کد خبر 260297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز