دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان سه دانشگاه آمریکایی معتقدند باکتری‌هایی که درون سیستم گوارشی بدن انسان وجود دارند در انتخاب نوع غذایی که انسان مصرف می‌کند تاثیر دارند.

باکتری

براساس گزارش Cnet، محققان دانشگاه‌هاي سان‌فرانسيسكو، آريزونا و نيومكزيكو مي‌گويند باكتري‌هاي موجود در سيستم گوارشي رفتارهاي غذايي ميزبان خود را تحت تاثير قرار مي‌دهند تا ميزبان با انتخاب غذايي خاص، وضعيت باكتري‌ها را بهبود ببخشد. باكتري‌ها با استفاده از دو استراتژي بر انتخاب انسان اثرگذارند: ايجاد ميل شديد براي نوعي خاص از غذا كه برايشان مفيد است و يا به سركوب باكتري‌هاي رقيب منجر مي‌شود، و يا ايجاد بي‌قراري شديد تا زماني‌كه غذايي خاص مصرف شود.

چربي و قند كه از زيان‌بار ترين مواد غذايي براي انسان‌ها هستند، از جمله موادي هستند كه باكتري‌ها به مصرف آنها گرايش بيشتري دارند. هنوز مشخص نيست باكتري‌ها چگونه بر بدن انسان چنين تاثيري مي‌گذارند اما محققان گمان مي‌برند اين موجودات از ارسال سيگنال‌هايي خاص استفاده مي‌كنند.

به گفته محققان، باكتري‌ها از طريق ايجاد تغيير در سيگنال‌هاي عصبي در عصب واگ، ايجاد تغيير در گيرنده‌هاي طعم ، توليد سم در بدن انسان و ايجاد حس بيماري و توليد هورمون و ايجاد حس خوب بر حالات روحي و رفتاري انسان اثرگذارند. عصب واگ بيش از 100 ميليون سلول عصبي را از دستگاه گوارش به مغز متصل مي‌كند، در اين صورت اگر باكتري بتواند در مسير اين ارتباط روي سيگنال‌هاي ارسالي اثر بگذارد، مي‌تواند بر نحوه تفكر انسان درباره مواد غذايي نيز اثرگذار باشد.

اما خوشبختانه محققان اين پديده را خياباني دو طرفه مي‌دانند كه انسان قرباني محض آن نخواهد‌بود. با تغيير دادن مواد غذايي كه مصرف مي‌شود مي‌توان بر توانايي اين باكتري‌ها اثرگذاشته و آنها را به باكتري‌هايي تبديل كرد كه با مواد غذايي مضر براي بدن مبارزه مي‌كنند.

کد خبر 269219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha